Het internet staat vol met ChatGPT de laatste tijd. Niet alleen met nieuws over hoe deze chatbot met kunstmatige intelligentie de wereld verovert, maar ook met teksten, scripties en liedjes geschreven door deze chatbot. General Motors, de Amerikaanse autobouwer achter Chevrolet, Hummer en Cadillac, ziet een toekomst voor ChatGPT in de auto.
General Motors werkt aan een spraakassistent voor de auto gebaseerd op ChatGPT, zo bevestigde GM’s vice president Scott Miller onlangs. Details wilde hij niet bekend maken. Helemaal verrassend is deze ontwikkeling niet, gezien het succes van ChatGPT. Daarnaast heeft General Motors een tweejarige samenwerking met Microsoft, de partij achter de Azure cloud service en de OpenAI-technologie van ChatGPT.
Afhankelijk
General Motors ziet veel voordelen van een intelligente assistent in de auto. Als je een lekke band krijgt, kan de auto je precies vertellen hoe je je band kunt wisselen. Als er een waarschuwingslampje gaat branden dat je niet kent, kun je de auto vragen of je mag doorrijden of moet stoppen. Sterker nog, de auto kan meteen een afspraak voor je maken bij de garage.
Hoe handig het ook lijkt, we zijn kritisch over ChatGPT in de auto. Afgelopen jaren hebben auto’s ons afhankelijk gemaakt van hun technologie. Fysieke knoppen voor standaard functies zijn weggehaald uit het interieur, de functies verstopt in het menu van het touchscreen. Waar we vroeger in de auto om ons heen konden kijken, zijn de dode hoeken nu zo enorm dat we parkeersensoren en 360-gradencamera’s niet meer kunnen missen.
Bovendien, heb je wel eens gecommuniceerd met een spraakassistent in een auto? Snapte de computer je in één keer? Want dan zou je een uitzondering zijn. Bij mij verstaat de auto iets totaal anders als wat ik bedoel. Hoeveel mensen ik in de auto al onbedoeld heb gebeld. Ja sorry, ik zei heel wat anders maar de auto ging jou ineens bellen!
Machtsspel
Eigenlijk is het vreemd: iedereen heeft tegenwoordig al een smartphone op zak. Deze kunnen heel veel en hebben meestal ook een spraakassistent. Waarom gaan autobouwers opnieuw het wiel uitvinden? Waarom denken ze ooit de kwaliteit van bijvoorbeeld Siri van Apple te kunnen evenaren?
Het antwoord is dat autobouwers bang zijn om de regie kwijt te raken. De techreuzen zoals Google, Apple en Amazon breiden hun bereik steeds verder uit. Met Apple Carplay en Android Auto zijn ze ook de auto binnen gedrongen. De techreuzen zijn hiermee zowel partners als directe concurrenten van de autofabrikanten. Zeker Apple, die al heeft aangegeven zelf een auto te willen bouwen.
Autobouwers vrezen dat ze straks slechts toeleveranciers zijn van de technologiebedrijven. Auto’s worden dan gereduceerd tot kale hardware waar externe software op draait, en de autobouwers worden leveranciers die uitgeknepen en uitgespeeld kunnen worden.
Gevaarlijk
Daarom willen de autobouwers zelf ook technologiebedrijven worden, niet alleen bouwers van metalen boxen op wielen. Tot nu toe gaat ze dat redelijk goed af: steeds meer auto’s worden geprezen of afgerekend op de software, niet meer op de rij-eigenschappen. Nu kunstmatige intelligentie het monopolie van de techreuzen aantast, ruiken autobouwers hun kans.
Het liefst neemt de auto de rol van de telefoon helemaal over. Gezien het aantal verkeersslachtoffers dat valt door telefoongebruik in de auto is dat geen slechte gedachte. Het maakt het echter wel erg ingewikkeld. Een telefoon mag vastlopen en herstarten, maar een rijdende auto natuurlijk niet. Moet de auto alles gaan kunnen wat een telefoon kan? Moeten alle smartphone-apps straks ook op alle merken auto’s gaan draaien? Gaan autobouwers hierin samenwerken, of krijgen we meerdere platformen?
Verschillende studies tonen aan dat spraakassistenten in de auto vooral afleiden. Hierbij scoren ze nauwelijks beter dan een smartphone in de auto. Alle aandacht die een computer krijgt tijdens het rijden, gaat immers niet naar het verkeer rondom de auto.
Het is dus leuk dat General Motors naar de mogelijkheden van ChatGPT in de auto kijkt, maar de echte vraag aan kunstmatige intelligentie zou moeten zijn: hoe krijgen we auto’s veiliger?