Bij Chinese producten denk je snel aan goedkoop en weinig duurzaam. Je mag echter niet alles over één kam scheren, bewijst de BYD Atto 3. Deze Chinese elektrische auto wil een meer verfijnde ervaring bieden aan zijn klanten. Tijdens onze rijtest met de BYD Atto 3 leerden we hoe dat eruit ziet.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Interieur | – Rijbaanassistent |
+ Ruimte | – Menu infotainment |
+ Standaard uitrusting | – Slot alleen links |
Wat is de BYD Atto 3?
“Build your dreams” staat op de kofferdeksel van de Atto 3 te lezen, en dat is exact waar BYD voor staat. Het Chinese merk bestaat al sinds 1995 als producent van batterijen. Dit maakt ze expert op het gebied van accu’s, dus de stap naar elektrische voertuigen is snel gemaakt. Naast elektrische bussen en heftrucks heeft BYD zich nu op het produceren van auto’s gestort.
De introductie van het merk in Nederland ging met de bussen niet helemaal vlekkeloos, maar nu is de eerste personenauto een feit: de Atto 3. Deze volledig elektrische crossover is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Binnenkort volgen nog twee duurdere modellen, de Tang en de Han. Hiermee wil BYD zich in de markt zetten als luxemerk.
De auto’s van BYD zijn ontworpen door Wolfgang Egger, die naam maakte bij Volkswagen, Seat en Audi. Zeker in de achterlichten van de BYD Atto 3 is zijn stijl duidelijk te herkennen. Als inspiratie voor de Atto 3 nam Egger een Chinese draak. De koplampen zijn als ogen en op de c-stijl vinden we een patroon van schubben terug.
BYD’s ervaring met accu’s levert een innovatieve accu op. Deze is namelijk opgebouwd uit sleuven in de breedte, ‘blades’ genaamd. De accu is hierdoor minder hoog en steviger. Bovendien zitten er minder zware metalen in, dus hij is beter voor het milieu. De accu heeft een grootte van 60,48 kWh. Hierbij bereikt de BYD volgens WLTP een afstand van 420 kilometer. De auto kan 11 kW AC laden, snelladen gaat met maximaal 88 kW.
Hoe rijdt hij?
Rijden in een BYD Atto 3 is een bijzondere ervaring. De vering staat duidelijk op standje ‘comfortabel’, wat doet denken aan de Amerikaanse auto’s van vroeger. Of je dit prettig vindt, is een kwestie van smaak. Je krijgt snel het gevoel met een erg grote auto onderweg te zijn. De zachte vering heeft overigens weinig weerslag op het stuurgedrag. De BYD Atto 3 laat zich gewillig en zonder veel overhangen door de bocht sturen.
Elektrische auto’s voelen dankzij het altijd beschikbare vermogen altijd snel. Met 204 pk en een gewicht van ruim 1800 kilo is de BYD Atto 3 echter geen snelheidsmonster. De acceleratie is er zeker, maar het rijgedrag is meer gericht op luxe cruisen dan snelle bochtjes. Trap je het pedaal volledig in, dan heeft de voorwielaangedreven Atto 3 last van ‘torque steer’, waarbij de auto naar één kant trekt. Deze auto is dan ook gemaakt voor lange ritten in comfort.
Sterke punten
Dat de BYD Atto 3 geen prijsvechter is, blijkt uit het fraaie interieur. Niet alleen zijn de gebruikte materialen heel prettig, maar het ontwerp maakt indruk. De inspiratie was de sportschool: zo zien we halters als ventilatierooster, een loopband op de middenconsole en de deurhendels lijken fitnessapparaten.
Elke BYD Atto 3 is standaard voorzien van dit fraaie interieur in donkerblauw en wit met rode accenten. De prima zittende sportstoelen zijn ook standaard. Sowieso zijn er maar twee uitvoeringen: een luxe en een extra luxe. Het prijsverschil van 3000 Euro wordt verklaard door opties als een elektrische kofferdeksel en een luchtfilter. De basisuitvoering heeft eigenlijk al alles wat je wil.
Zo beschikt de BYD Atto 3 over een groot touchscreen van 15,6 inch op het dashboard. Deze is prettig leesbaar en reageert erg snel op aanraking. Nadeel is dat hij wel veel licht uitstraalt, zelfs met donkere kleuren. Met één druk op de knop kun je het scherm kantelen. Dat is vooral erg handig bij gebruik van de navigatie: in verticale stand kun je op de kaart verder vooruit kijken.
Dankzij de innovatie accu en de forse buitenmaten biedt de BYD Atto 3 een overdaad aan ruimte. Zowel voor als achter is er voldoende hoofd- en beenruimte. Onder de enorme hoedenplank zit bovendien een flinke bagageruimte van 440 liter verborgen. Een frunk heeft deze auto niet, maar de laadkabels kun je onder de laadvloer kwijt.
Zwakke punten
Tijdens de rijtest van de BYD Atto 3 ervoeren we deze als prettige reisgenoot. Toch liet de auto ook wat steekjes vallen. Zo viel het DAB+-signaal geregeld weg en wilde de kofferbak soms niet automatisch dicht. Het minst gelukkig werden we van de rijbaanassistent, die constant in de stress schoot. Drie venijnige tikjes riepen je bij de les, zelfs al ging je helemaal niet richting zijlijn.
Het grote scherm op het dashboard was erg duidelijk, maar de menu’s waren dit niet. De verschillende opties zaten verspreid in de menu’s. Dit was erg onhandig toen tijdens het rijden de ramen besloegen: waar zat de ventilatie ook alweer? Halverwege de rijtest stond er ineens Chinese tekst op het 5 inch scherm achter het stuur. Of het door een foute klik van mij of een update kwam is onbekend, maar ik kreeg het niet meer weg.
Enkele zaken waren ook opvallend afwezig, zoals een regensensor voor de ruitenwissers. Ook zat alleen op de bestuurdersportier een knop om de deuren te ontgrendelen. Dat is niet handig als je een kind in de auto wil tillen. Je moet dan omlopen naar de bestuurderskant om de auto van slot te halen, of de afstandsbediening of app gebruiken.
Uitrusting
Standaard bouwt BYD de Atto 3 zo vol met opties, dat je niet meer over een basisversie kunt spreken. Het grote scherm, het fraaie interieur en het grote glazen panoramadak behoren tot de standaarduitrusting van de BYD Atto 3. Ook is elke Atto 3 voorzien van een warmtepomp, wat zeker in de winter zorgt voor een lager verbruik. Met een gemiddeld gebruik van tussen de 17 en 19 kW per 100 kilometer (in de winter) was dit prima in orde.
De adaptive cruise control is eenvoudig te bedienen vanaf het stuur. Meestal werkt deze uitstekend. Jammer dat hij niet heel ver vooruit kijkt, wat leidt tot veel optrekken en remmen. Naast drie rijstanden (normal, sport en eco) kun je ook de respons van het rempedaal en het stuur los instellen. Heel fijn aan de BYD Atto 3 is dat hij alle instellingen onthoud voor de volgende rit.
Conclusie rijtest BYD Atto 3
Het is slim van BYD om te beginnen met een crossover. Deze zijn immers het meest populair. Later volgen duurdere, meer exclusieve modellen. Een Chinees luxemerk is natuurlijk een flinke gok. De Atto 3 heeft hier minder last van: zelfs bij de duurste versie van bijna 45.000 Euro krijg je veel waar voor je geld. Een rijke uitrusting, een volwassen en comfortabel rijgedrag en veel ruimte, verpakt als Chinese draak.
Met name het bijzondere interieur is hét verkoopargument van de BYD Atto 3. In een markt waarin auto’s in uiterlijk en rij-eigenschappen steeds meer op elkaar gaan lijken, is dit een slimme zet. Maar ja, BYD is niet zomaar de grootste fabrikant van elektrische auto’s ter wereld geworden. Met de Atto 3 laten de Chinezen zien dat ze precies weten hoe ze een fijne auto moeten bouwen.