Renault heeft de nieuwste generatie van de Espace aangekondigd. Al 40 jaar is deze verschijning alom bekend in Europa en we kunnen er nóg langer van blijven genieten. De Espace stond te boek als een functionele, maar enigszins lompe gezinsauto. Wel één die de wensen van grote gezinnen vervulde en waar wij massaal mee op vakantie gingen. Wat is er eigenlijk nog over van de uitstraling en de ruimte in deze nieuwe generatie?
Espace door de jaren heen
Laten we eerst terug gaan in de tijd. In 1983 wordt de eerste generatie onthuld als een revolutionair nieuw concept voor grote gezinnen of mensen die veel ruimte nodig hebben in hun auto. De Espace heeft een reis achter de rug als het over het uiterlijk gaat. Waar het functionele jaren de boventoon heeft gevoerd, is er nu ook echt aandacht besteedt aan het uiterlijk van de 6e generatie. Het ziet er modern uit, maar heeft niet meer de typische Espace looks van weleer. Deze nieuwe generatie zal in het begin ook weinig associatie oproepen met de bekende modelnaam Espace.
Van MPV naar SUV
Tegenwoordig is de ‘Sport Utility Vehicle’ (SUV) populair en klinkt een ‘Multi-Purpose Vehicle’ (MPV) oubollig. Zo zien ze dat bij Renault schijnbaar ook. De Espace stond altijd te boek als MPV maar lijkt nu in de categorie SUV te vallen. Het fenomeen 7-zitter is niet verandert, de instap is niet veel hoger geworden en hij is niet standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Het lijkt daarom ook te gaan om een strategische keuze. De ANWB maakt onderscheidt tussen een MPV en SUV, maar er blijft ruimte voor interpretatie.
Ruimte is belangrijk
De reden om een Espace aan te schaffen is voornamelijk de ruimte. In de eerste generatie kon je de voorste stoelen draaien en de middelste stoel opklappen om er een kantoor van maken of een bordspel te spelen. Destijds hadden de personen op de achterst rij stoelen net zoveel beenruimte als de eerste twee rijen.
In de nieuwste generatie lijkt de ruimte tegen te vallen. Alhoewel de ruimte in de eerste generatie Espace tegenwoordig niet meer realistisch is, zijn de achterste stoelen voornamelijk geschikt voor kinderen. De originele achterbank is wel 220 mm verschuifbaar, wat iets meer beenruimte voor stoel 6 en 7 creëert. Deze zijn natuurlijk nog steeds inklapbaar, wat de kofferbakruimte dan op maximaal 1.818 liter brengt.
Austral
De Espace is kort door de bocht een ‘opgeblazen’ Renault Austral. Hij is 23 cm langer en de wielbasis is verlengd met 8 cm ten opzichte van zijn kleinere broer. De Austral heeft een andere daklijn dan de Espace. Deze loopt bij de Austral namelijk schuiner af, wat resulteert in minder ruimte in de kofferbak. De optie om een 7-zitter te maken van de Espace zou de voornaamste reden zijn om deze boven de Austral te kiezen. Het interieur van beide Renaults is op het eerste gezicht identiek. Twee grote bedieningsschermen en de armsteun in de vorm van een vliegtuig hendel vallen meteen in het oog.
Markt
Hoe de nieuwe generatie wordt ontvangen is altijd afwachten. De kracht van de Espace blijft toch de optie om er een 7-zitter van te maken, met het uiterlijk van een SUV. De Opel Zafira was ooit de grootste concurrent van de Espace, maar de nieuwste Zafira is er niet meer in MPV vorm. Deze is getransformeerd tot personenbus. Naast een aantal modellen in het hogere segment, blijft alleen de BMW 2-Serie Gran Tourer over als 7-zitter. Mocht je geregeld met een groot gezelschap onderweg zijn en niet in een busje willen rijden, dan vervult de nieuwe Espace misschien wel al jouw wensen!