Daar is die dan: de derde generatie Nissan Qashqai. Een compleet andere auto dan zijn voorgangers. Ook bij Nissan zijn ze bezig met het toepassen van nieuwe technologie om de efficiëntie en het gebruiksgemak te verbeteren. Of dat gelukt is kun je lezen in de rijtest van de nieuwe Qashqai.
Sterke punten | Zwakke punten |
Rijhulpsystemen | Zitpositie |
Verbruik | Rijgeluiden |
Design | Trekgewicht e-power uitvoering |
Wat is de Nissan Qashqai?
De Nissan Qashqai is een SUV voor mensen die een auto voornamelijk kopen voor het praktische gedeelte en niet houden van al te veel poespas in hun auto. Dat betekent overigens niet dat de Qashqai een matige standaard uitrusting heeft. Er zit van alles op en aan om het gemak te dienen en uitgerust op je bestemming aan te komen.
De derde generatie is verkrijgbaar met drie verschillende aandrijflijnen: de benzine variant, een hybride uitvoering en de e-power aandrijflijn. De test auto beschikt over de laatst genoemde, hierover later meer. Bij de voorgaande generaties ging het uitsluitend om benzine- en dieselmotoren. De Qashqai werd voor het eerst geïntroduceerd in 2007.
De Qashqai staat bekend als ruime auto. De 504L kofferbakruimte is genoeg om een weekend weg te gaan, of de kinderwagen mee te nemen. Mocht dat niet nodig zijn, is er altijd nog de Nissan Juke.
Hoe rijdt hij?
De test auto is voorzien van de e-power aandrijflijn. De wielen worden volledig elektrisch aangedreven, maar toch moet je benzine tanken. Hoe dan? De elektromotor wordt voorzien van energie uit de accu. Deze accu wordt bijgeladen door een benzinemotor, die fungeert als generator. De 2,1 kWh accu wordt dus eigenlijk gebruikt als buffer. De accu wordt opgeladen door regeneratief remmen, of de benzinemotor laadt de accu bij. Bijladen via een stekker is niet mogelijk in deze versie van de Qashqai, dus je hoeft nooit te wachten bij een (snel)laadstation.
Het interieur van de Qashqai ziet er chique uit. Alle functies zijn goed te vinden en hebben een logische plek als het gaat om de bediening. Dit geeft rust en zorgt voor weinig afleiding tijdens het rijden. De afwerking van het interieur is goed, ondanks dat de gebruikte materialen niet overal even luxe aanvoelen.
Sterke punten
De rijbeleving in de Qashqai is heel solide. Dit wil zeggen dat het een comfortabele reisauto is, waarmee je uitgerust op je bestemming aankomt. Dit komt deels door de rijhulpsystemen en dan met name de Lane Assist en de Adaptive Cruisecontrol. De Lane Assist stuurt subtiel bij en is zeker niet storend. Bij andere merken wil de Lane Assist wel eens resulteren in het continu van links naar rechts bewegen tussen een rijstrook. De Qashqai heeft hier gelukkig geen last van en assisteert ook in bochten door mee te sturen en weet de auto op natuurlijke wijze tussen de lijnen te houden. De Adaptive Cruisecontrol werkt inventief en is eenvoudig in te stellen op het stuurwiel. Hierop is ook de gewenste afstand tot de voorligger instelbaar. Dit is allemaal duidelijk zichtbaar in het head up display.
De 360 graden camera helpt goed bij het inparkeren. Het beeld is helder en duidelijk, zowel overdag als in het donker. Door het volledige zicht is het eenvoudig inparkeren in krappe parkeerplekken.
Het verbruik is een groot pluspunt voor de Qashqai. WLTP zou het verbruik 5.3 liter op 100 km moeten zijn. In de praktijk kwam dit echter uit op 5.7 liter per 100 km, terwijl er niet bewust op is gelet. Mocht je hier je best op doen en functies als one-pedal driving gebruiken moet het nog zuiniger kunnen!
Qua design maakt de Qashqai sprongen vooruit. Design blijft altijd een smaakgevoelige kwestie, maar we kunnen wel stellen dat Nissan goed met de tijd meegaat. De opvallende vouwlijn aan de zijkant onderbreekt de lange koets, waardoor het geheel een sportiever uiterlijk krijgt. De nieuwe design koplampen en achterlichten zijn qua vorm en afmetingen goed gekozen. De testauto is geleverd in de kleur two-tone Ceramic grey met zwart dak. Grijs is normaal gesproken niet opvallend, maar wel in deze combinatie. Door de 19 inch lichtmetalen velgen oogt de Qashqai groter dan hij in werkelijkheid al is. De oubolligheid die een Qashqai bij sommigen oproept is hiermee definitief verdwenen.
Zwakke punten
De zitpositie laat iets te wensen over. Het zitgedeelte is niet lang genoeg naar mijn inziens. Het is wel in hoogte instelbaar, maar niet in de lengte. Daarnaast staat het touchscreen te ver bij de bestuurder vandaan. Je moet redelijk ver uit je zithouding komen om het te bedienen. Misschien is een bedieningsknop op het middenconsole toch zo’n gek idee niet, dat voorkomt meteen vingerafdrukken op het touchscreen. Maar dit berust natuurlijk allemaal op persoonlijke voorkeur.
De geluidsisolatie is niet afdoende om het windgeruis genoeg te onderdrukken. Wanneer de benzinemotor bijschakelt om de accu op te laden ontstaat er een bromtoon. Dit is goed hoorbaar als bestuurder en wordt ervaren als een vrij vervelend geluid tijdens het rijden.
Op papier is het maximale trekgewicht van de Qashqai e-power 750 kg. Dit maakt deze uitvoering niet geschikt om met een sleurhut richting het zuiden te trekken. Andere uitvoering, zoals de Mild-Hybrid kunnen maximaal 1800 kg trekken. Hiermee komt de Qashqai in de buurt van de Mazda CX5, die een caravan van maximaal 2000 kg mag trekken. Mocht je dus de ambitie hebben om op vakantie te gaan met een caravan, moet je niet voor de e-power uitvoering kiezen. De overige uitvoeringen van de Qashqai lenen zich hier beter voor.
Uitrusting
Als testauto hebben we de Tekna e-power variant. Deze is uitgerust met een 1.5 liter benzinemotor met 190 pk die fungeert als generator. Hiermee wordt de buffer accu opgeladen als dat nodig is. De aandrijving is elektrisch, vandaar de naam e-power.
Onze testauto is voorzien van het Coldpack. De naam is iets misleidend, hotpack had logischer geweest. In dit pakket zit namelijk een verwarmbaar stuurwiel, stoelverwarming en voorruitverwarming. Het Designpack is ook aanwezig en voegt een panorama dak (met elektrisch bedienbare zonwering) en een zilveren dakrails toe aan het geheel.
De testauto met alle eerder beschreven pakketten is beschikbaar vanaf € 50.290. De instapversie, een mild hybrid, is beschikbaar vanaf € 36.940. Dit is iets goedkoper dan het instapmodel van de Mazda CX5 2.0 SkyActiv. Deze staat te boek voor € 38.190 en is tevens ook een stuk minder zuinig met minimaal 6.5 liter op 100 km WLTP.
Conclusie rijtest Nissan Qashqai
Mocht je op vakantie willen met de caravan, moet je niet voor de e-power uitvoering kiezen. Andere aandrijflijnen zijn daarvoor wel geschikt. Verder is de Nissan Qashqai een prettige reisgenoot met alle benodigde functies. De efficiënte e-power aandrijflijn maakt de auto bijzonder, er zijn niet veel merken die deze technologie toepassen. Zowel het verbruik als de ruimte in de auto zijn zeer goed bevallen. Voor een gezin met kinderen is er ruimte genoeg. Dit geldt natuurlijk ook voor degene die gewend zijn groter te rijden, ondanks dat de kinderen het huis uit zijn. Qua rijgedrag valt niks speciaals te zeggen over de Qashqai, het is gewoon goed! Niet bijzonder, maar wel prettig. Precies zoals je mag verwachten van een SUV van dit formaat!