Mercedes-Benz heeft vandaag de zesde generatie van de Mercedes E-klasse geïntroduceerd. De W214 is in de herfst van 2023 bij de Europese dealers te vinden. Het succesverhaal uit Stuttgart, belooft een bijzondere combinatie van oude gedachten en nieuwe technieken te combineren in de nieuwste generatie van de E-klasse. Een klassiek gelijnde sedan met de mogelijkheid tot een dieselmotor, gaat hand in hand met Plug-in technologie, Alpacawol en selfiecamera’s
Das keuze ist reuze
Wellicht één van de meest opvallende aspecten van de nieuwe E-klasse, is de mogelijkheid om diesel te rijden. Als E 220d(4matic) is het in 2023 nog steeds mogelijk om met deze brandstof in een nieuwe sedan te rijden. Voor een lichtere volledig benzine-aangedreven motorisering, is er de mogelijkheid om voor de E200 te gaan. Met 204 pk heeft deze 7 pk meer dan de dieselvariant en gaat deze van 0-100km/u in 7,5 seconden (diesel 7,6).
Voor de snellere motorisering is ervoor gekozen om hetzelfde 2,0 liter blok te ondersteunen met een elektromotor. Zowel de E300e(4MATIC) als de E 400e 4Matic hebben een extra elektrische kracht van 129 pk. Deze Plug-in Hybrids met een accupakket van maar liefst 25,4 kWh, hebben hierdoor een WLTP bereik van 111 en 118 km. Ter vergelijking, de volledig elektrische Dacia Spring heeft een accupakket van 27,4 kWh. Een volledig elektrische E-klasse zal er echter niet komen, daar is immers de EQE voor bedoeld.
Over een AMG variant is nog niks gemeld, maar houdt er rekening mee dat deze wel zal komen. Naar alle waarschijnlijkheid als Plug-In hybrid variant.
Design & gadgets
Op de foto’s zien we dat de W-214 wat meer de kant op gaat van de huidige CLS. De daklijn loopt geleidelijker af dan de huidige E-klasse en de achterklep loopt schuiner naar beneden. Daarnaast zien we dat de twee-varianten op de foto, ook een compleet verschillende grill hebben. Op de Exclusive line is het nog steeds mogelijk om een ster op de motorkap te krijgen. Wil je deze bekende ster in het midden van de grill hebben, dan kan er gekozen worden voor de AMG-Line.
Van binnen is het Hyperscreen concept uit de EQS overgenomen in het interieur. De MBUX Superscreen zoals het in dit geval heet, loopt van het midden van het dashboard door naar de passagier. Hierop kan je TikTok of Zoom laten draaien en jezelf filmen terwijl je staat te laden. Voor de bestuurder is er een losstaande display achter het stuur gemonteerd, bedoeld voor het daadwerkelijke rijden.
Groei
De nieuwe E-klasse is met 20 millimeter gegroeid. Niet een uitzonderlijke groeispurt, maar genoeg om als bestuurder en passagier ervan te profiteren. Wanneer de auto eenmaal geopend is door of de sleutel of je telefoon (wederom, keuze is reuze), heeft de bestuurder 5 mm meer hoofdruimte. De achterpassagiers profiteren van 10 tot 17 mm meer beenruimte en de bagageruimte is gegroeid tot 540 liter.
Al met al beloofd de nieuwe E-klasse hiermee het bekende recept van een Duitse zakensedan, naar de volgende eco-vriendelijke stap te brengen. Elektronische ondersteuning en grotere infotainmentschermen, gaan gepaard met een statige look Airmatic luchtvering.