De Jeep Compass is de verkoopknaller van de Amerikaanse tak van Stellantis. Sowieso valt het ons op dat er best veel Jeeps rondrijden in Nederland. Wij begrijpen na het rijden in de Compass waarom dat zo is. De Jeep Compass E-Hybrid is de mild-hybrid variant. Dus er komen geen stekkers en laadpalen aan te pas, slechts regeneratief remmen en een lichte voet. Maar, wat is die Jeep Compass E-Hybrid nou precies?
Sterktes | Zwaktes |
+ Hoge zit | – Automaatbak |
+ Stoer uiterlijk | – Power bij acceleratie |
+ Ruimte en gemak | – Veel plastic |
Wat is de Jeep Compass?
De Jeep Compass is de kleine broer van de Cherokee, hij lijkt er ook best veel op. De stoere doch sportief-ogende SUV is een geinige toevoeging op onze weg. Qua grootte moet u denken aan een Opel Grandland, bijvoorbeeld. Hij is een stuk forser dan maatje Captur, maar komt net niet op niveau Qashqai, als het ware.
Qua design krijg je wat je van Jeep gewend bent: een stoere uitstraling. Het Jeep Compass S model wat wij hebben getest, is de duurste uitvoering en heeft ook nog allerlei sportieve details. Zo zijn de velgen zwart en ogen ze stoer, maar ook het dak is zwartgekleurd. Het grappige aan de Compass is dat hij duidelijk een Amerikaans ontwerp heeft, maar dan op een Europees formaat. Wij waren trouwens enorm fan van de hoeveelheid meegespoten delen op de auto. Nagenoeg alles was de charmante kleur lichtgrijs, dat gaf een chique gevoel.
Wij reden in de Jeep Compass S E-Hybrid. Dit betekent dat we niet de 4Xe vierwielaangedreven plug-in hadden, maar zijn mild-hybrid voorwielaangedreven broer. Dit is een nieuwe motoroptie, die mild-hybrid. Deze E-Hybrid heeft een 1.5 liter turbo viercilinder met een totaalvermogen van een iets teleurstellende 130pk en een prima 240Nm aan koppel. Die motor is gekoppeld aan een 7-bak automaat met dubbele koppeling. Over de combinatie van die twee vertellen we later meer.
Hoe rijdt hij?
De Jeep Compass E-Hybrid is een simpele auto. Geen uitschuivende deurhendels, geen fancy welkomstverlichting. Gewoon een sleutel, deurhendels en vier wielen. Als je plaatsneemt in de Compass, merk je dat je aardig hoog zit. Die hoge zit in combinatie met het vrij grote en helemaal ronde stuur zorgt een beetje voor een vrachtwagengevoel. Het zicht is daardoor ook erg goed.
Je hebt tegenwoordig wel eens een uitdaging met het starten en besturen van auto’s. Gekke poken, bijzondere startknoppen en de locaties daarvan zorgen voor de nodige verwarring. Maar, bij de Jeep Compass E-Hybrid is het een fluitje van een cent. Starten met een overduidelijk aangegeven startknop en dan ouderwets een schuif-ratelpook naar de D. Gas erop en de Amerikaan begint te bewegen. Simpel als wat. Het grote stuur en de hoge zit maken een comfortabele snelwegcruiser met een goed overzicht. Een simpele en prettige rijervaring dus.
De vering is comfortabel maar stabiel, zelfs al is de auto wat hoger. Het remmen is niet noemenswaardig, het werkt gewoon zoals het hoort en dat is helemaal prima. Verder is het zicht goed, de spiegels duidelijk en de hulpmiddelen en assistenten adequaat.
Sterke punten
Jeeps zijn van origine natuurlijk bedoeld om alles te kunnen overwinnen wat er qua terrein richting ze gegooid wordt. Nu zal dat bij de voorwielaangedreven Jeep Compass E-Hybrid niet helemaal zo zijn. Maar, treur niet! Er zijn namelijk hele goede dingen overgenomen van dat robuuste off-road verleden, waaronder de hoge zit. Dat je zo hoog zit in de Compass is een hele verademing. Af en toe worden wij moe van gigantische auto’s waarin je toch haast op de straat zit. Door de hoge zit is het in- en uitstappen eenvoudig en kan je goed over de weg heen turen.
Een ander punt wat Jeep al jaren perfect onder de knie heeft, is het stoere uiterlijk. Af en toe lijkt het alsof merken maar wat doen qua styling, maar Jeep heeft het goed onder controle. Het stoere uiterlijk van de Compass is een echte pull-factor. De iconische grille, de zwarte details en velgen en de meegespoten delen doen veel goeds. De Jeep Compass E-Hybrid is een echte gave verschijning die uitspringt van de soms wat saaie wagens op onze wegen.
Een ander groot pluspunt van de Jeep Compass E-Hybrid is de ruimte. Om te beginnen is de Compass natuurlijk net een maatje groter dan menig cross-over, dit scheelt al een bak op het gebied van interieurruimte natuurlijk. Dit zorgt ervoor dat er voorin ruimte zat is voor iedereen. Ook de achterbank hoeft niet te klagen. Wij zijn met vijf man een weekend land op pad geweest en niemand had wat te klagen. Hoofd- en beenruimte genoeg! Ook de achterbak is ruim. De Jeep Compass E-Hybrid is een mild-hybrid, dus er zit geen groot accupakket in de auto die de laadruimte verkleind, dus dat is mooi meegenomen. Letterlijk.
Zwakke punten
Het grootste minpunt van de Jeep Compass E-Hybrid is de combinatie van de motor en de versnellingsbak. De motor heeft slechts 130pk, die zijn ook pas beschikbaar bij een vrij hoog toerental van 5550 toeren per minuut. Het koppel van 240Nm is al beschikbaar bij 1500 toeren per minuut. Bij rustig rijgedrag heb je nergens last van. Ook als je op gang bent, is er geen probleem. Maar als je (vlot) wilt accelereren, is het af en toe een oncomfortabele bedoeling. De motor draait veel toeren en maakt dus herrie. Tegelijkertijd blijft de automaat lang hangen in dezelfde versnelling. Als hij dan toch schakelt, is het niet altijd even soepel. Nogmaals: het probleem is helemaal niet groot, vooral niet bij rustig rijgedrag. Maar, het viel wel op, vandaar benoemen wij het.
Hoe cool de buitenkant er ook uit ziet, de binnenkant valt op één vlak een beetje tegen. Begrijp ons niet verkeerd: het interieur ziet er prima uit, met het ontwerp is niets mis. Ook de functionaliteit is niet mis. De knoppen en het scherm werken goed en alles zit op een logische plek. Maar, het interieur bevat helaas nogal veel plastic. Typisch Amerikaans dus. Zelfs op ons testmodel, die de duurste uitvoering mocht dragen, zit vol met goedkoop voelend en -ogend plastic. Dit is toch een kleine teleurstelling.
Uitrusting
Als standaard komt de basisuitvoering van de Compass met een scherm waar je meteen Apple CarPlay en Android Auto op kan frisbeeën. Ook zijn dual-zone climate control en LED koplampen en -achterlichten standaard. De S uitvoering heeft natuurlijk meer standaarduitrusting, denk aan meer luxe en comfort, maar ook meer veiligheidssystemen.
Onze uitvoering was versierd met allerlei packs, hieronder een kleine beschrijving:
- Tech & Convenience Pack: buitenspiegels met instapverlichting, premium Alpine audiosysteem, parkeersensoren rondom inclusief 360-graden camera, dodehoeksensor en een halfautomatisch parkeersysteem.
- Winter Pack: All-weather vloermatten van rubber (deze waren super handig en raden wij iedereen aan), ruitenwisserontdooier, lederen stuur met verwarming en stoelverwarming voor.
Conclusie rijtest Jeep Compass E-Hybrid
De Jeep Compass E-Hybrid is een middelgrote SUV die enorm gemakkelijk te besturen is. Zowel het rijden als het bedienen van het infotainment en de functies is eenvoudig. De auto is ruim, heeft een stoer uiterlijk en biedt een goede blik op de weg door de hoge zit. Helaas is de motor met 130pk soms niet toereikend. De versnellingsbak en de motor zorgen samen soms voor wat oncomfortabele situaties. Helaas is er nogal veel plastic in het interieur verwerkt, dit geeft een nogal Amerikaanse indruk. De auto is kort gezegd gewoon goed. Hij zou super goed zijn als de motor nog een beetje meer power had en als de versnellingsbak wat soepeler zou zijn. Wij waren kortgezegd erg tevreden.
De Jeep Compass E-Hybrid in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 40.000,- euro. Het testmodel van ons is de duurste uitvoering in het gamma, de S. Met alle opties erbij komen wij uit rond de 51.000,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.