Dacia heeft enkele maanden terug al de Extreme uitvoeringen aan het publiek voorgesteld. Deze kennismaking was echter volledig digitaal. Dagelijksauto was er echter bij in Oostenrijk, waar we voor het eerst echt kennis konden maken met de nieuwe Extreme uitvoeringen. En er was meer nieuws! Want Dacia biedt voor de Jogger nu het InNature pakket aan. Door middel van een opklapbed en aanritstent maakt Dacia een camper van de Jogger!
Dacia Extreme
Eerst even terug naar de extreme uitvoeringen van Dacia. Want Dacia was toch altijd dat nuchtere merk, bekend om de ‘eenvoudige’ maar slimme modellen? Toch merkt Dacia dat meer dan 70 procent van de klanten kiest voor een hogere uitvoering, dan basis uitvoering. Om klanten hierin tegemoet te komen is er nu dus de Extreme uitvoering, die dus al een rijkere uitrusting kent.
Dit is echter niet alles. Dacia staat midden in wat zij noemen het 5 jaren plan voor de toekomst. Met dit plan willen zij zichzelf vooral neer gaan zetten als stoer merk. Dit komt bijvoorbeeld al terug in het nieuwe front voor dit jaar, wat een stuk minder belegen overkomt dan voorgaande jaargangen. De Extreme uitvoeringen zijn dan ook met name in de markt gezet om Dacia een meer ‘stoer’ voorkomen te geven. Op de persfoto’s dan ook niets anders dan hippe jonge mensen, in de bloei van het leven met een ‘actieve levensstijl’. Een doelgroep overigens die iedere fabrikant op dit moment probeert aan te spreken.
Copper Brown
Positief is wel dat de Extreme uitvoeringen niet specifiek gekoppeld zijn aan een bepaalde motor, of dat het een speciale editie is. Dacia zet de Extreme uitvoering dus echt in de markt als los optiepakket dat besteld kan worden op ieder model. Om de actieve levensstijl nog meer te benadrukken zijn de kleuren uiteraard volledig geïnspireerd op de natuur. De basiskleur van de Extreme uitvoering is dan ook Cedar Blue en de koperkleurige accenten dragen de naam Copper Brown. Feit is wel dat deze kleur met name in het interieur veel goeds doet. Het zorgt ervoor dat de aandacht weggetrokken wordt van de gebruikte materialen en juist dit contrast zorgt voor een meer ‘premium’ gevoel. Positief vinden we ook dat de Microcloud stof van de stoelen deels terugkomt in de deurbekleding. Deze speciale stof is gemakkelijk af te nemen met een sopje, waardoor na een flinke boswandeling, mountainbike rit, of kano activiteit het interieur gemakkelijk weer schoon te krijgen is.
De rubberen vloermatten dragen hier ook aan bij. Deze stof is waarschijnlijk ook zeer prettig voor wie sap en snoep knoeiende kinderen heeft. Nadeel van de stof is helaas wel dat deze ‘zweterig’ aanvoelt. Draag je dunne kleding, dan wordt deze vrij snel vochtig. Dit heeft te maken met het feit dat de stof dus niet heel goed ademt.
Als extra party trick heeft Dacia Extended Grip uitgevonden. Op de tweewielaangedreven versies zit een speciale knop in het dashboard die in principe zorgt voor uitschakeling van het ESP. Met name op losse ondergronden is dit handig, omdat je dan minder snel vast komt te zitten. Overigens een gemiste kans van Dacia Nederland. De Duster 4×4 is niet leverbaar in de Extreme uitvoering.
Jogger als camper
De Extreme uitvoeringen waren echter niet het enige nieuws! Dacia brengt nu namelijk ook het InNature pakket voor de Jogger. Dit pakket is niet specifiek voor de Extreme uitvoeringen. Het is mee te bestellen met iedere Jogger uitvoering. Zelfs achteraf na bestellen is mogelijk! Wat biedt dit pakket precies? Allereerst is daar de box. Deze box is echter uit te klappen tot een bed. Hiervoor dient de achterbank plat gelegd te worden. Daarna is de box uit te klappen over de achterbank. Meegeleverd met deze box is daarnaast nog een matras, waardoor een tweepersoonsbed ontstaat van 1,93 meter lengte en 1,30 meter in de breedte. Het matras is wat aan de dunne kant, maar is kamperen sowieso al niet afzien? De box zelf biedt, ook wanneer deze is uitgeklapt tot bed, nog eens 200 liter opbergruimte. Een uitklapbaar plateau biedt ruimte aan bijvoorbeeld een kookstelletje.
De Tent
Om het binnenin donker te krijgen, en pottenkijkers buiten te houden, biedt Dacia eveneens een verduisteringspakket aan. Dit pakket bestaat uit donkere stoffen panelen die gemakkelijk voor de ramen te plaatsen zijn. Verrassend genoeg weten ze de Dacia echt goed te verduisteren van binnen.
Voor wie meer slaapplaatsen nodig heeft, biedt Dacia zelfs een heuse tent, die te bevestigen is aan de auto en ruimte biedt aan een klein zitgedeelte, luifel en twee extra slaapplaatsen. Het tentgedeelte zelf is inderdaad behoorlijk ruim en zeker het slaapgedeelte en luifel zien er stevig uit. Het gedeelte wat vastklikt aan de auto en dienst kan doen als zithoek lijkt ons wat minder solide. Met name omdat er rondom de auto toch wel een redelijke opening ontstaat waar de wind vat op kan krijgen.
De prijs van dit alles? Dacia vraagt €1500 voor de box, €200 voor de verduistering en een bizar scherpe €600 voor de tent. Uiteraard lever je wel bagageruimte in door dit alles, maar kamperen met 4 personen was nog nooit zo makkelijk. En de box bed combinatie maakt van de Jogger zelfs de ultieme festivalmobiel!
Naast het InNature pakket biedt Dacia sinds kort ook allerlei outdoor accessoires aan. Hiermee lijkt Dacia de weg in te zetten naar lifestyle merk, in plaats van enkel die fabrikant van goedkope auto’s. Dit is dus allemaal onderdeel van dat 5 jaren plan en Dacia belooft ons dat er in de aankomende jaren nog meer aan komt!