De reeks met grotere auto’s met interessante proporties wordt na de Citroën C5X uitgebreid met de Peugeot 408. De auto lijkt op een hoge sedan, maar technisch gezien is het een hatchback. Het ontwerp van de auto is nieuw en futuristisch, maar onderliggend is het ‘gewoon’ en C5X. Wat is dan het verschil tussen deze twee modellen?
Sterktes | Zwaktes |
+ Ruimte achterin | – Weggeluid |
+ Comfort | – Hardnekkig scherm |
+ Rijgedrag | – Geen draaiknop verwarming |
Wat is de Peugeot 408?
Zoals we net benoemde, is de Peugeot 408 een sedanvormige auto op stelten. Alles is wat hoger dan dat je verwacht, een beetje zoals de Polestar 2. Maar, de achterklep zorgt ervoor dat deze auto zich eigenlijk classificeert als een hatchback. De auto is misschien wel hét voorbeeld voor de vorm van de zakenauto van de toekomst. Samen met de 308 is de Peugeot 408 een knappe verschijning in lease-land.
Het ontwerp van de Peugeot 408 toont de vernieuwde richting die het Franse merk is ingeslagen. De meer uitgesproken slagtanden, elegante grille en de driedelige achterlichten zijn sterk aanwezig op dit model. De unieke voorkant laat zien dat Peugeot echt een eigen identiteit heeft aangemeten en dat ook wil laten zien aan de wereld. De auto toont erg leuke ontwerpelementen zoals een ingebouwde ducktail spoiler in de achterbak en twee geometrische uitsteeksels op het dak. Dit geven de auto een one in a million uitstraling. Dat is knap in deze tijden waarin veel auto’s hetzelfde lijken.
Wij reden in een Peugeot 408 GT Hybrid 225 e-EAT8. Dit is exact dezelfde aandrijflijn die onder andere verkrijgbaar is in de Peugeot 308 en de Citroën C5X. De Plug-In hybride levert een totaalvermogen van 225pk. De elektromotor voorziet de auto van een gemiddelde 40-50km elektrisch rijbereik. De motoren zijn gekoppeld aan de elektronische 8-bak automaat, dit zorgt voor een heel zuinige auto. 1 op 25 gemiddeld is geen probleem bij normaal gebruik en een beetje stekkerdiscipline. Soms rijd je zelfs volledige ritjes (nagenoeg) benzineloos!
Hoe rijdt hij?
Bij het naderen van en instappen in de auto vielen ons twee dingen op. Ten eerste is de optionele blauwe lederen bekleding van de stoelen met contrasterende neongele naden echt heel erg gaaf. Daarnaast is het best een lage auto om in te stappen. Je zakt ouderwets naar beneden, dit geeft een sportiever gevoel. Het stuur zit a la Peugeot ónder het dashboard, dit is voor lange mensen soms een uitdaging.
Het interieur van de 408 is lekker Peugeot. De 3D i-Cockpit is sterk verbeterd en verduidelijkt ten opzichte van de eerder getestte 308. Dat is een hele opluchting. Het interieur van de Peugeot 408 is rustig en simpel doch modern en futuristisch. Het is een krachtig en uniek ontwerp zonder te veel poespas en tierelantijnen.
Tijdens het rijden merk je dat de 225pk ruim voldoende zijn. De auto is vlot en comfortabel, precies zoals van dit segment verwacht wordt. Daarnaast prijzen wij de Plug-In Hybrid systemen van Stellantis altijd met hun fantastische brandstofverbruik. Ook de Peugeot 408 is erg zuinig. De vering is comfortabel maar niet extreem zacht óf hard, het is een prettige mix van precies het goede. Het remmen en sturen gaat zonder op- of aanmerkingen en het zicht naar buiten is met hulp van de camera’s helemaal top.
Sterke punten
Uit onze ervaringen is wel eens gebleken dat niet elke grote auto ook daadwerkelijk veel binnenruimte heeft. Bij de Peugeot 408 is dat een ander verhaal. De passagiers achterin hebben beenruimte genoeg. Verbazingwekkend veel zelfs. Ook de hoofdruimte is, ondanks de aflopende daklijn, prima. Dit zorgt ervoor dat de 408 ineens kan proberen toe te treden in het luxewagen klassement, en dat is niet verkeerd.
Wat daar ook bij helpt, is het comfort van de auto. De auto rijdt niet alleen comfortabel, zoals we net benoemde, ook het interieur is erg goed. De voorstoelen zijn voorzien van verwarming en massage. Daarnaast zitten ze gewoon heel erg lekker. Lange ritten zijn geen probleem in de Peugeot 408. Ook achterin zit je vorstelijk, de bank is comfortabel en zorgt niet voor ergonomische nachtmerries.
Daarnaast is het waardevol om te benoemen dat de Peugeot 408 gewoon super lekker rijdt. De auto heeft genoeg kracht om sportief te rijden, maar ook tijdens normaal rijgedrag is veel power af en toe fijn en handig. De vering is een erg fijne combinatie van comfortabel en sportief en het stuurwiel zorgt voor een speelse rijervaring. Een ander opvallend punt is dat de banden (vooral achterin) erg breed zijn, dit zorgt voor een oneindige voorraad grip. Altijd mooi meegenomen.
Zwakke punten
Helaas is niet alles rozengeur en maneschijn. Er is ook een ander sensorische bijkomstigheid bij de Peugeot 408. Dit is namelijk het weggeluid. Net als bij de Citroën C5X is er in de 408 verrassend veel weggeluid. Dit is natuurlijk mede het geval door de brede banden, maar het is wel zo opvallend dat we het even wilde benoemen.
De andere twee zwakke punten zijn te vinden in het interieur. Hoewel het mooi, functioneel en uniek is, zitten er ook wat digitale haken en ogen aan. Ten eerste het scherm, dat is niet altijd even responsief. Soms moet je meerdere keren (hard) drukken om te zorgen dat het scherm reageert. Dit is vooral vervelend (en gevaarlijk) als je iets probeert te veranderen tijdens het rijden. Dat brengt ons mooi op het laatste punt: de verwarming. In de Peugeot 408 is het namelijk niet mogelijk om te ventilatie en/of temperatuur te regelen via een (draai)knop. Dit moet via het scherm, en, zoals we weten is dat scherm niet altijd even coöperatief.
Uitrusting
De standaarduitrusting van de Peugeot 408 op dit uitvoeringsniveau is prima. Zo zit er namelijk keyless entry, lane positioning assist, een verwarmd stuurwiel en een automatische kofferklep in. Als optie heeft onze testauto het City Pack met parkeercamera’s en -sensoren. De ontzettend gave velgen zijn ook optioneel. Verder had onze auto het optionele speakersysteem, de draadloze telefoonoplader en het panoramische schuifdak.
Conclusie rijtest Peugeot 408
De Peugeot 408 is een stijlvolle hogere sedan met hatchback-achterklep. Het ontwerp is spectaculair en wij hopen dat het de nieuwe standaard wordt voor Peugeot. De auto is verrassend ruim en comfortabel. Hij rijdt erg goed. Dikke banden en een klein stuur zorgen voor een fijne rijervaring. Onder andere die banden zorgen helaas wel voor veel weggeluid. Niet heel luid, maar wel opvallend. Helaas is het scherm ook niet altijd even responsief. Dit is vooral jammer omdat je ook de temperatuur en de ventilator niet kan aanpassen via een knop.
De Peugeot 408 in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 41.420,- euro. Het testmodel van ons is de duurste uitvoering in het gamma, de GT. Met alle opties erbij komen wij uit op 52,370,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.