Begin jaren 2000 waren betaalbare cabrio’s enorm populair. Op basis van reguliere b, of c-segment hatchbacks ontwikkelde nagenoeg iedere fabrikant wel een cabrio. Met name de varianten met stalen klapdak, zoals de Peugeot 206 cc, bleken een schot in de roos. Citroën wilde uiteraard ook een marktaandeel in dit zeer populaire segment en kwam in 2003 met de C3 Pluriel. Citroën zou echter Citroën niet zijn, als de uiteindelijke creatie niet compleet bizar bleek. Nu in 2023 is de Citroën C3 Pluriel dus 20 jaar. Tijd voor een terugblik.
Normale Citroën C3 als basis
Het jaar is 2003, midden in de rage van de betaalbare cabrio’s. Citroën heeft de reguliere C3 op dit moment al een jaar in productie. Na, waarschijnlijk enkele flessen wijn, wordt besloten dat de C3 ook als cabrio moet komen. Wel betaalbaar, dus deelt de C3 Pluriel veel onderdelen met de reguliere C3. Op deze manier biedt de C3 Plurier nog steeds voldoende plaats aan vier personen en wat bagage. Door de bijzondere constructie (hierover later meer), was ook de stilte aan boord nagenoeg gelijk aan die van de reguliere C3. Door gebruik van veel glasoppervlak bleef ook het ruimte gevoel behouden. In het jaar van de introductie won de Citroën C3 Pluriel dan ook prompt de cabrio van het jaar award.
Vijf auto’s in één
Zoals een echte Citroën is dus ook de C3 Pluriel weer lekker bizar. Voor de prijs van één, krijg je namelijk vijf verschillende auto’s. In volledig gesloten toestand, is de C3 Pluriel namelijk een reguliere hatchback. Door het roldak deels te openen onstaat wat de Fransen noemen een ‘Panoramische hatchback’. Nummer twee is dus eigenlijk een beetje snoepen. Het roldak kan echter volledig naar achteren en beide zijramen volledig zakken en zo ontstaat de cabrio. Eenzelfde soort trucje dat ook Fiat met de 500 cabrio uithaalt. Nu komt echter het bizarre deel. De volledige dakbogen zijn eveneens te verwijderen! Waardoor dus een spider ontstaat.
Nadeeltje, de bogen passen niet in de kofferbak. Dus in ons wisselvallige landje geen ideale situatie. Maar aan de côte d’Azur de perfecte oplossing om over de boulevard te flaneren met vier personen.
Als laatste is de C3 Plurier om te toveren tot cabrio pick-up. Hoe dan? Met de achterbanken geklapt, ontstaat een vlakke, stalen laadvloer. Door het rechtopstaande kofferdeksel en zonder de dakbogen krijg je inderdaad een soort van pick-up.
Bescheiden succes
In totaal produceerde Citroën tussen 2003 en 2010 115.097 stuks van de C3 Pluriel. Ondanks de hippe persfoto’s van blije mensen die rondrijden zonder dakbogen, blijkt in de praktijk dat deze constructie niet helemaal aanslaat. De dakbogen kunnen niet mee en moeten dus thuis in schuur of garage worden opgeborgen. Op dat moment is het spannend of het droog blijft die dag. Toch weet de C3 Pluriel met vrolijke kleurtjes, een flink roldak en voldoende ruimte voor vier, nog steeds mensen blij te maken. Voor de toekomst hopen wij dan ook dat Citroën binnen Stellantis nog steeds dat eigenzinnige merk mag blijven. Met af en toe dus bizarre creaties, die barsten van de originaliteit, maar misschien niet altijd even praktisch blijken. Maar praktische auto’s zijn er al genoeg lijkt ons.