De Fransen van Peugeot zijn heel goed geweest in het maken van auto’s. Tussendoor zijn ze heel eventjes afgrijselijk geweest in het maken van auto’s en nu gaat het weer lekker. Maar, Peugeot heeft nog veel meer gedaan. Zo maakten ze vroeger munitie en houten lepels. Wat dacht je van de pepermolens die ze nu nog steeds maken? Daarnaast hebben ze ook fietsen gemaakt. Met dat laatste zijn ze weer aan de haal gegaan: er komen drie nieuwe Peugeot fietsen

E-bikes

Peugeot heeft drie nieuwe Peugeot fietsen gepresenteerd, alle drie zijn elektrisch. Er komt een stadsfiets, een bakfiets en iets wat men een ‘longtail’ noemt. Ze maken er in ieder geval net zo’n happening van als met hun auto’s. De fietsen komen namelijk ‘eind dit jaar en begin 2024’ op de markt. Zo vaag en toekomstig is het meestal alleen bij auto’s.

In Frankrijk zijn de fietsen al aangekondigd en ze worden later nog gepresenteerd bij een beurs in het land van onze zuiderburens zuiderburen. De normale fiets (de stadsfiets) wordt de Digital e-Bike genoemd. Aan de fiets is niets digitaal, overigens. Het digitale komt van de app die je met je fiets kan koppelen. De fiets heeft geen ketting maar een riem en heeft rondom hydraulische schijfremmen.

Die app kan allerlei dingen doen. Je kan je telefoon (met de app) in het stuur plaatsen en dan kan je de app in vol ornaat gebruiken. Denk hierbij aan live navigatie, adaptieve trapondersteuning, antidiefstalsystemen (hoe, geen idee), weerberichten, routegegevens en een tracking app. Ook kan je je fiets alvast voorverwarmen op een koude winterdag. Oh nee, zo werkt dat niet.

Longtail en bakfiets

De spannend benaamde Longtail is dus eigenlijk gewoon een stationwagen-fiets. De voorkant heeft normale fietseigenschappen en de achterkant is iets verlengd waardoor er twee kinderen achterop kunnen meerijden. Ze kunnen naast of tegenover elkaar zitten en worden bewaakt door een reling en een trede-jasbeschermer combo.

De bakfiets is… tsja… een bakfiets. De voorkant van het frame is verlengd en daarop is een krat gemonteerd. In die bak kunnen drie kinderen worden vervoerd of een vracht gelijk aan het gewicht van drie kinderen. Peugeot stelt dat de bakfiets niet alleen ideaal is voor gezinnen, maar ook voor bedrijven. Ze stellen dat hij prima kan dienen als last mile bezorgvoertuig.

Investeren kun je leren

Stellantis heeft recentelijk ongeveer 300 miljoen euro geïnvesteerd in tien startups. Een daarvan was BeWeel, een producent van fietsen. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het maken van de drie Peugeot fietsen. Hoe veel de fietsen kosten, is nog niet duidelijk.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *