Je kent het wel: je gaat op reis en je moet op een of andere manier naar het vliegveld komen. Zelf ga ik altijd met het OV of ik word gebracht door een vriend of familielid. Maar, in dit verhaal was dat niet mogelijk. Dan maar even makkelijk een Uber regelen, toch? Nou, nee dus. eEen verpeste reis en $30.000 Dollar later vertellen de twee gedupeerden over hun belevenis.
Ik ga op reis en neem mee
Dit verhaal gaat namelijk over een koppel genaamd Douglas en Dominique die hun vijfjarige trouwdag wilde vieren. Het koppel uit Californië hebben lang en breed onderzoek gedaan naar hun reis naar Guatemala. Maar, alles liep in de soep voordat ze überhaupt begonnen waren aan de reis.
Douglas was in de Verenigde Staten en zou Dominique pas ontmoeten in Guatemala. Dit omdat zij al ver weg in Costa Rica was op dat moment. Zij was niet in haar thuisland en moest dus naar het vliegvelg geraken. Zoals veel mensen dat doen, koos zij voor een snelle Uber.
Dertig minuten laten zette zij voet op het vliegveld, niks aan het handje. Althans, totdat Douglas haar belde met de vraag waarom hun kaart blokkeerde toen hij een koffie wilde betalen op het vliegveld in Amerika.
Verkeerde valuta
De rit had Dominique 30,000 dollar gekost. Dat is een hele boel geld voor 30 minuten rijden. De app maakte een fout met de valuta. In Costa Rica betaal je met Colones, de rit kostte dan ook 30.000 Colones. Maar op een of andere manier kan een app van een megacorporatie niet goed valuta’s omrekenen en moesten zij gewoon 30.000 dollar aftikken.
Waarom gaat dit zo mis met een simpele omrekening en waarom wordt er sowieso geen alarmbel geluid als er een transactie van 30.000 dollar wordt betaald via de Uber app? Allemaal vragen die wij bij dit verhaal willen stellen. Gelukkig heeft het megarijke en enorm grote bedrijf dit probleem snel afgehandeld zonder problemen.
Oh nee, natuurlijk niet. Uber zei dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de betaling en dat ze naar de bank moeten gaan. De bank zegt, logischerwijs, hetzelfde. Dit spelletje ging dagen door totdat het koppel op social media klaagde over de situatie.
Ineens was het probleem opgelost. Binnen zeven tot tien werkdagen kon het geld weer op hun rekening staan. Een perfecte tijdsperiode voor mensen die op het vliegveld staan op het punt om te vertrekken…
Niet de eerste keer
Dit probleem lijkt zich nog niet eerder voorgedaan te hebben. Maar, Uber is niet onomstreden. Naast de slechte arbeidsomstandigheden en slechte voorwaarden van hun contracten is er nog meer niet pluis. Het bedrijf heeft nog nooit winst gedraaid en spreid maar verder uit naar alle steden van de wereld.
Zo is het bedrijf ook in Nederland te vinden, omstreden als overal. De FNV heeft een rechtszaak gewonnen tegen het bedrijf maar Uber houdt zich niet aan de uitspraak. Daarnaast zijn er in elke stad waar het bedrijf neerstrijkt klachten van bestaande taxibedrijven. Gezellige boel daar, bij Uber.