Een ware eye-opener van Jeep toen de Avenger op de autosalon van Parijs werd getoond als eerste 100% elektrische Jeep. Het model moest de Europese tak van Jeep gaan redden. Alhoewel hun huidige modellenlijn niet heel slecht loopt, is het geen vetpot. Het feit dat de Avenger helemaal elektrisch werd, was voor het merk een stap richting de moderne wereld.
Uitzondering in het zuiden
In sommige landen is het laadnetwerk helaas niet zo toereikend als in de noordelijke delen van ons continent. Hierdoor heeft Jeep gekozen om alléén Spanje en Italië ook te laten kiezen voor een Jeep Avenger met 1.0 liter blokje met 100pk. De Avenger zou Jeep namelijk veel geld kunnen opleveren, dus hij moest ook in die twee landen aan de man gebracht moeten worden.
Maar, nu gebeurt er iets opmerkelijks. De Jeep Avenger heeft sinds zijn aankondiging nog geen één verjaardagskaarsje kunnen uitblazen en nu word zijn 100% elektrische imago al onderuitgehaald. Nu is het ineens mogelijk om de Jeep Avenger ook in landen met betere elektrische netwerken als benzinebak te bestellen.
Die landen zijn ook geen kleine spelers. Denk hierbij aan België, Polen, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Waarom Jeep? Waarom?
Op die vraag kunnen we antwoorden met één woord: poen. De Jeep Avenger op stroom is namelijk minimaal een forse 10.000 euro duurder in de landen waar hij ook als benzineauto wordt geleverd. In Duitsland betaal je voor een EV Avenger zo’n 37.000 euro, terwijl daar voor de 1.0 slechts 27.000 wordt gevraagd. In België betaal je voor de benzineversie zelfs 11.500 euro minder.
Daar gaat het goede imago van onze Amerikaanse vrienden met hun eerste elektrische auto die ook ineens overal met interne verbrandingsmotor komt bovendrijven. In Nederland verandert er lekker niks, bij ons kan je alleen de elektrische variant blijven kopen. Die begint bij 39.500 euro.
Of dan een goede auto wordt, leest u hier over ongeveer een maand. Dan hebben wij hem ook gereden.