BMW M440i

Het is zomer, achter het canvas van je vooruit schildert moeder natuur momenteel in extra felle kleuren. De zon staat hoog in de lucht en je wordt omringd door 360 graden aan groene velden en blauw lucht. Dit is het moment dat je bewapend wilt zijn met de BMW M440i cabrio. De huidige generatie aan sedan gebaseerde coupé modellen, waarbij een dak boven je hoofd een keuze is.

SterktesZwaktes
+ Scherp stuurgedrag– Locatie iDrive knop
+ Comfortabel– Zwakke nekverwarming
+ Ruimte voor vier– Agressieve remmen

Wat is de BMW M440i Cabrio?

Het testmodel dat momenteel voor mij staat, is een evolutie van de bescheiden compacte BMW sedan die ooit in 1966 is geïntroduceerd als de BMW 1600-2. De voorganger van de BMW E21 3-serie was in deze periode ook al als cabrio verkrijgbaar. Vele iteraties later onder de naam 3-serie, besloot BMW om de coupé en cabrio-versies van haar modellen in 2013 onder de 4-serie te promoten. Ons model betreft de tweede generatie dat in 2020 is geïntroduceerd als de G22(coupé), G26(4-deurs gran-coupe) en de G23 cabriolet.

Als M440i wordt er nog een traditie doorgezet, wederom zit er onder de lange motorkap een 6 cilinder motorblok. Tegenwoordig wordt het 3 liter blok geassisteerd door een turbo waardoor het vermogen is gestegen naar 374 pk. Achter de lange motorkap is er ruimte voor vier personen, in theorie. Vaak blijkt dit in de praktijk anders uit te vallen bij een vierzits-cabriolet maar voor de 4-serie valt er wel wat voor te zeggen. Er is voldoende ruimte voor de bestuurder om met de benen een andere houding aan te nemen. Het resultaat is dat er voldoende ruimte is als de inzittende rekening met elkaar weten te houden.

De prijs voor deze motorisering begint vanaf € 98.357,90, ons testmodel heeft dankzij xDrive en het High Executive pakket een prijs van € 115.538.

Hoe rijdt het?

BMW heeft al jaren de slogan ‘The ultimate driving machine‘ aan zijn modellen gehangen. Het mag dan ook gezegd worden dat ze de lat behoorlijk hoog hebben gelegd. Eens kijken of ze dit ook kunnen waarmaken. De deur sluit, de gordel wordt naar je toe gebracht, klik, vast. Je vinger glijd naar de startknop op de middenconsole, rem op de voet en indrukken maar. Het gebrul van de zescilinder brengt de BMW tot leven, maar voordat we vertrekken nog even het dak naar beneden.

Het stoffendak vouwt zich binnen enkele seconden netjes in de ruimte achter de tweede zitrij. Bing! Het dakmechanisme is klaar, ramen naar beneden, zonnebril op en gaan. Mochten de stralen van de zon je nog geen glimlach geven, dan zal de zescilinder dat zeker wel doen. Bij flinke acceleratie pompt de klassieke configuratie, het orkest dat uit de uitlaat komt direct weer naar je oren. Wat blijft het toch een heerlijk geluid, tijd om een beetje af te remmen want die bocht komt er wel heel snel aan. De remmen grijpen hard in en met het grootste gemak wordt de 1865 kg zware cabrio de bocht in gegooid alsof die honderden kilo’s lichter is.

De BMW danst van bocht naar bocht alsof het de hele dag al heeft gewacht op dit moment. In Sport modus wordt de besturing nog een tikkeltje zwaarder en het gaspedaal een stukje agressiever. Ja, het verschil is merkbaar, maar de M440i cabrio is in comfort modus al voor 95% klaar voor een potje leuk sturen.

Sterke punten

Dat de auto zich kleiner en lichter weet te maken in de bochten is een prettige verrassing. Maar de grootste party truc is hoe de 4-serie cabrio dit combineert met subliem rijcomfort. De range van comfortabel over de snelweg zoeven en hobbels in de stad nemen, tot bochten aanvallen met korte tussensprints is gigantisch. Op ieder vlak weet de 4-serie cabrio zich thuis te voelen zonder enig drama, geen onderstuur of overstuur te bekennen – tenzij je dat wilt.

Daarnaast is het multimediasysteem keurig verwerkt in een scherm achter het stuur. Door gebruik te maken van de breedte van het scherm is er op de navigatie ook goed af te lezen wat je te wachten staat. Het is simpelweg een prettige en comfortabele plek om te zitten.

Ondanks de grote open ruimte die er ontstaat wanneer het dak is geopend, blijft het rijwindgeluid beperkt. Er is geen gebruik gemaakt van een windscherm, maar ondanks dat is het omgevingsgeluid niet veel hoger dan in een Mazda MX-5.

Zwakke punten

Toch zijn er een paar punten die de 4-serie weerhouden van een perfecte rijervaring. Wanneer de ramen volledig naar beneden zijn, wappert de riem door de wind. Een lichte irritatie die verholpen kan worden door de ruit enkele centimeter omhoog te doen. Dan kan je echter niet meer comfortabel je arm op de deur leunen.

De nekverwarming die maar liefst drie standen heeft, is bij een snelheid van 50 km/u zelfs in de hoogste stand al niet meer voelbaar. Als wij nog verder gaan is de locatie van de iDrive knop niet ideaal. In mijn zithouding bij een lengte van 1.94m, zit de knop te ver naar achteren. Dit terwijl de auto juist stimuleert om meer naar voren te zitten zodat mensen achterin ook passen.

De agressieve remmen zijn zeer welkom bij een stevig potje sturen. Maar wanneer je voor de zoveelste keer niet subtiel kan remmen voor een stoplicht, dan verliest dit wel iets van zijn charme.

Uitrusting

Standaard komt de BMW M440i cabrio met lichtmetalen M-velgen, het M-aerodynamicapakket en genoeg M-logo’s om de favoriete uitspraak van een Italiaanse loodgieter te spellen, Mamma Mia!

De in totaal zes cupholder in het interieur, verraden dat er werkelijk rekening is gehouden met de achterste twee passagiers. Dit kan ook gezegd worden voor de Automatic climate control die voor beide rijen aanwezig is.

Parkeersensoren voor en achter in combinatie met een 360 graden camera, zorgen voor goed zicht rondom. De subtiel blauwe kleur genaamd BMW Individual Tansanit metallic is een optie van net geen € 2.000. Het interieur is in een veel minder subtiele lichtblauwe kleur uitgevoerd. Een dappere combinatie, maar een die de auto met het dak open wel kan hebben.

Het High Executive pakket zorgt voor een uitstekend head-up display waarin snelheid, navigatie en vele andere informatie geregistreerd wordt. De elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen zitten eveneens in dit pakket.

Conclusie BMW M440i Cabrio

De BMW M440i cabrio mag zich met trots de volgende generatie van de BMW cabrio’s noemen. Een groot compliment voor de ingenieurs die het chassis voor zoveel diverse omstandigheden hebben weten te ontwikkelen. Comfort en sportiviteit gaan werkelijk hand in hand bij dit model. Mocht het allemaal nog wat sneller mogen, dan schiet de prijs ook gelijk flink omhoog voor een ‘echte’ M4. Het prijsverschil van € 57.000 geeft je 135 pk meer en een 0-100 tijd van 3,7 seconden in plaats van 4,9.

Wij laten het aan jou om te bepalen of dit het prijsverschil waard is. Net zoals de prijs van € 115.538 voor ons testmodel. Los van deze reality check is de BMW M440i cabrio een verdomd goede auto in bijna iedere omstandigheid. Een echte zonnecruiser wanneer je dat wilt en een sportieve bochtenverslinderaar als de zon zich heeft verstopt.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *