Het kan zijn dat je niet heel erg bekend bent met de modellen van Zenvo. Ze zijn ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in het land van de elektrische auto’s, Denemarken. De proeftuin van vele Chinese EV-fabrikanten die de eerste voorzichtige stapjes op Europese bodem proberen te zetten. Zenvo, kan hier natuurlijk niet bij achter blijven en daarom heeft de Aurora nu ook een elektrische krachtbron.
Meer pk dan een Bugatti Chiron Supersport
Ja dat lees je goed, maar liefst 1850 pk zit er in de meest krachtige versie van de Zenvo Aurora. In tegenstelling tot vele andere hypercars van tegenwoordig, is dit niet alleen dankzij een groot accupakket en een hoop elektromotoren. Deze zijn wel aanwezig, er zijn er maar liefst drie van die gezamenlijk 600 pk produceren. De overige 1250 pk wordt geproduceerd door een 6,6 liter V12 met maar liefst vier turbo’s.
Daar houdt het plezier niet op. Deze klassieke configuratie die ook in de Murray T.50 en Aston Martin Valkyrie is te vinden, gaat tot maar liefst 9800 toeren. Gezamenlijk produceert de combinatie van vier motoren en vier turbo’s maar liefst 1850 pk.
Zenvo Aurora Tur en Agil
Om de keuze net iets lastiger te maken, heeft Zenvo twee smaken van de Aurora, de Tur en Agil. Het meeste vermogen vind je terug in de Tur, maar de snelste van de twee is ongetwijfeld de Agil. We beginnen met de eerste, die net zoals de Lotus Evija voor een gladde, gestroomlijnde look gaat.
De aalgladde ronde vormen worden gecomplimenteerd, door een leer en carbon bekleed interieur. Een cluster van drie digitale schermen achter het stuur, proberen op een elegante wijze de snelheid en andere aspecten van het rijden te communiceren.
Proberen is het belangrijkste woord in deze zin, want 0-100 is bereikt in 2,3 seconden. Als je dan nog de snelheid kunt aflezen, dan zie je 300 km/u in 9 seconden voorbij vliegen en 400 km/u binnen 17 seconden. De topsnelheid ligt volgens Zenvo ongeveer op 450 km/u.
Bij de Zenvo Aurora Agil ligt de focus puur op grip, daarom heeft deze versie ‘slechts’ 1450 pk. Het gewicht is echter ook minder, dat ligt onder de 1300 kilogram volgens Zenvo. Daar komt vrij snel verandering in wanneer je het rechterpedaal in drukt. Dankzij de toevoeging van een achtervleugel, wordt er maar liefst 880 kg aan downforce naar beneden gedrukt bij een snelheid van 250 km/u.
Zenvo gaat van beide varianten vijftig exemplaren produceren. In 2025 worden de eerste exemplaren gebouwd en vanaf 2026 de eerste auto’s afgeleverd. De prijs van al dit Deens geweld? Die begint bij 3,6 miljoen euro.