Ford laat zijn tanden zien met de Mustang GTD. Een straat legale versie van een monster dat eigenlijk op het circuit thuis hoort. Sommigen zullen het over de top vinden, anderen smullen ervan. Ze hebben er in ieder geval alles aan gedaan om de Mustang zo snel mogelijk over de Nürburgring te jagen. En dit alles begon als een project buiten werktijd om van een groep enthousiaste Ford engineers.

Afvallen

De sleutel tot succes ligt hem toch vaak in de verhouding gewicht ten op zichten van vermogen. Des te lichter de auto, des te meer paarden per kilogram. Veel onderdelen zijn gemaakt van koolstofvezel, zelfs de aandrijfas! Verder zijn de motorkap, kofferklep, dorpels, diffusor, frontsplitter en nog veel meer onderdelen gemaakt van koolstofvezel. Hierdoor is de GTD behoorlijk afgevallen en zal de 800 pk sterke 5.2-liter supercharged V8-motor minder moeite hebben om het gewicht te verplaatsen.

Hiernaast is natuurlijk ook goed gekeken naar de aerodynamica. Verschillende luchtopeningen aan de voorkant maken de luchtdoorstroom gunstiger. Er zit ook een hydraulisch gestuurde achtervleugel op de GTD, waarmee de aerodynamica wordt verandert afhankelijk van de naderende bocht op het circuit.

De verbeteringen van de aerodynamica zitten vooral aan de voorkant.

Prestige

Eigenlijk is zo’n Mustang GTD ontworpen om spierballen te tonen richting andere fabrikanten. De CEO van Ford, Jim Farley zegt zelfs letterlijk: “We stropen de mouwen op en zeggen tegen iedereen: kom maar op!” Ford wil de Mustang GTD in de toekomst laten deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. De Mustang GT3 neemt in 2024 namelijk deel aan deze wedstrijd, dus de GTD zou een logische opvolger zijn. Dan kunnen we pas echt zien of deze raceauto korte metten maakt met de concurrentie.

Het is smaakgevoelig, maar wij kunnen ons voorstellen dat je dit over de top vindt.

GTD op je oprit

Je kunt proberen om er één te bestellen, mits je ruim € 300.000 op de plank hebt liggen. Voor dit bedrag mag je hem dan wel zelf personaliseren, zodat de buurman niet dezelfde op de oprit heeft staan. Vanaf eind 2024, begin 2025 worden de eerste geleverd aan de klanten en kun je dus je trip richting de Nürburgring inplannen.

De achterkant van de GTD met de herkenbare achterlichten en actief gestuurde achtervleugel.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *