Tijdens een autorit door elkaar geschud worden door het slechte wegdek vindt niemand fijn. Ondanks de moderne techniek blijft het onderstel van een auto een systeem dat reageert op oneffenheden en niet anticipeert voordat de wielen ze tegen komen. DS heeft sinds 2017 een systeem dat het wegdek van te voren scant en zo de reis comfortabel maakt voor de inzittenden, het zogenoemde ‘Active Scan Suspension’ veersysteem.
Terug naar het begin
Iedereen zal zich de vooruitstrevende ophanging van de Citroën DS nog wel herinneren. Het hydropneumatische veersysteem van weleer was een enorme ontwikkeling in de auto-industrie. Na de introductie in 1955 sloeg de verkoop van de ‘Snoek’ in als een bom. Dit veersysteem zorgde ervoor dat de auto altijd horizontaal bleef en weinig tot geen last had van overhelling in bochten. Zelfs bij zware belading was het comfort van de inzittende uitmuntend. En nu heeft DS het ‘Active Scan Suspension’ systeem geïntegreerd in hun modellen om het hedendaagse comfort te verbeteren.
Active Scan Suspension
Nu, jaren later heeft DS een nieuw veersysteem genaamd de Active Scan Suspension. In de voorruit zit een camera die in feite het wegdek leest. De camera ‘kijkt’ tussen 5 meter en 25 meter voor de auto uit, tot een maximale snelheid van 130 kilometer per uur. Met dit systeem schat de auto in hoe de demping per veerpoot over een aantal (milli)seconden moet worden ingesteld. Hierdoor wordt de auto volledig horizontaal gehouden en worden er zo min mogelijk trillingen doorgegeven aan de koets en inzittenden.
Geniet van de reis
In 2017 werd het veersysteem voor het eerst geleverd in de DS 7 Crossback. Het veercomfort beviel ons toen goed tijdens de rijtest van de DS 7. Inmiddels is het leverbaar in bijna alle modellen, van de DS 4 tot en met de DS 7 en natuurlijk de DS 9. Uiteraard zijn er ook andere merken en fabrikanten bezig met dit soort technieken, maar bij DS zit dit in de genen!