Het is een mooie zomeravond. Eindelijk regent het een keer niet. Je geniet van het einde van de dag als je een auto hoort naderen. Je weet al hoe laat het is. De bestuurder laat het gas los en luide knallen vullen de avondlucht. Bam! Bam! De automobilist vindt zichzelf heel cool met zijn knaluitlaat, maar iedereen met een beetje verstand van auto’s weet hoe stom het is.
Kijk, ik snap het wel. Ik houd ook van luide auto’s. Een Amerikaanse V8 of een een luchtgekoelde Porsche kan me niet hard genoeg klinken. Een echt sportieve auto hoort sportief te klinken. Maar dat is heel wat anders dan een knallende uitlaat onder jouw standaard auto. Dat is gewoon nep, en iedereen weet het.
Knaluitlaat slecht voor de motor
Toch worden ze steeds populairder: speciale tunes die zorgen voor gerochel en luide knallen als je het gas loslaat. In feite loopt de motor te rijk, waardoor overtollige benzine in de uitlaat verbrandt. Om die te grote hoeveelheid benzine in de motor te laten verbranden, is ook de timing aangepast. Daar heb je meteen een grote reden waarom je je standaard BMW of Golfje niet van zo’n tune moet voorzien.
De knallen en het gerochel zijn namelijk erg slecht voor je motor. De extra benzine zorgt voor extra hitte en daar is je auto helemaal niet voor gebouwd. De spruitstukken en je uitlaat lopen bij elke knal schade op. Je motor loopt slechter en waarschijnlijk is hij nog minder snel ook. Je loopt zelf het risico dat zo’n ongecontroleerde knal je hele motor opblaast.
Jij denkt dus misschien dat je supercool bent met je knaluitlaat, maar eigenlijk rijd je voor gek. Iedereen met een beetje verstand van auto’s weet dat je je auto aan het slopen bent. Vaak klinkt je auto ook zo, als je niet aan het knallen bent. Door de tune klinkt je auto als een verkouden tractor, die elk moment uit elkaar kan vallen. Allemaal voor een paar knallen.
Voor iedereen verpest
Het probleem met knaluitlaten gaat echter verder dan onvolwassen jongens die niet snappen dat zo’n tune je auto verpest. Rotterdam is al begonnen met geluidsmetingen, omdat de overlast uit de pan rees. Hiermee verpest je de autohobby voor iedereen. Want omdat jij ‘s avonds knallend door de stad rijdt, wordt ook de autoliefhebber met z’n klassieke hobby-auto aangepakt.
Een tune voor een knaluitlaat is stom en zal dat altijd blijven. Je denkt dat je cool bent met je luide uitlaat maar de rest van de wereld ziet een standaard auto die klinkt als een kapotte vaatwasser. De knallen en rochels maken je auto niet sportief, alleen maar irritant. Bij het horen van die knallen in de avondzon is er één schrale troost: gelukkig is je auto binnenkort kapot.
Helemaal mee eens..! Erg goed omschreven ook.
Ik woon langs een doorgaande weg en erger er me suf aan.
En idd de meeste “Petjes” in hun golfje hebben geen idee dat ze hiermee ook hun auto verpesten.
Het Antilag Systeem komt uit de rally sport en is bedoeld om grotere turbo’s op gang te houden tijdens afremmen.
Er wordt dan extra branstof ingespoten en de onsteking aangepast om naverbranding in het uitlaatspruitstuk te krijgen om het turbinewiel op gang te houden.
Dit is overigens erg slecht voor je turbo en je verwoest je turbinewiel ermee.
Gelukkig hebben rallyteams vaak genoeg sponsoren om dit te kunnen betalen. .
Je Golfje GTI met een turbo’tje ter grote van een appel heeft dit niet nodig.
Goede inlaat en uitlaat helpen vaak genoeg!
Pas als je een erg grote turbo op je standaard blokje zet kan het nuttig zijn. (als je diepe zakken hebt.) en misschien voor Lanchcontrol kan het leuk zijn. Maar feit blijft dat je er ierdeen mee irriteerd en je auto’tje ermee naar de kl..te helpt.
En ja ik ben ook een petrol head in hart en nieren en kan een goed getunde auto zeker waarderen!
En er ligt ook een dikke woofer in mn kofferbak. Het is maar waar je die aanzet…
Het gefluit van een dumpvalve. Spoelen van turbo’s heerlijk!!
Maar die knallen op je standaard GTI’tje slaan nergens op.
Nee bevoorbeeld een BMW met die boterzachte 6 cillinder met een dikke pijp..(Porno!)
Of een Golf Vr6.
Of een dikke v6 met een mooi inductie geluid. Dat is echte porno in mijn ogen. (en oren)
Dus “Petjes” (of 2 of 4 wielen.) Denk ff na voordat je je centjes uitgeeft aan een bullshi.. tune.
En loop niet mee met de rest van de schaapje’s.
En het verder het storen van mensen die willen genieten van een beetje rust. (Of een toffe en netjes getunde auto wat dat betreft )
Nou Daaag .
Ps.
Succes met je restwaarde van je verziekte auto.
Volgens mij ken jij de oudere generatie beter dan ik… Maar ik denk dat je bij het lezen niet verder dan de inleiding bent gekomen.
Ach, wat schattig. Een oude man die klaagt over geluid. En al die jongeren, die zitten ook nog eens continu op hun telefoon hè, en dan die rotmuziek met steeds maar bomeboemboem! Nou, snel weer een brandewijntje met suiker en een snee roggebrood en je kan er weer uren tegenaan. Groetjes aan oma!