Net iets meer dan een maand geleden schreven wij er al over. Er komt een nieuwe supercar van Alfa Romeo, een eerbetoon aan de legendarische sportauto uit de jaren 60, de Alfa Romeo 33. Een van de meest bijzondere sportauto’s die Alfa Romeo ooit gemaakt heeft. Dat hoofdstuk krijgt in 2023 een waardig vervolg met de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale.
Museumstuk op wielen
Als zoetmakertje voor de onthulling van de nieuwe Milanese supercar, wist CEO Jean-Phillipe Imparato het volgende te melden:
“Het is een droom die uitkomt. Wij werken aan iets dat wij naast de 8C kunnen zetten in het Alfa Romeo museum in Arese. Een contributie aan de historie van Alfa Romeo om trots op te zijn”
Een museumstuk voordat het ook maar onthuld is, een gedurfde uitspraak. Dus laten wij dan maar beginnen op het uiterlijk. Heeft de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale de looks om deze claim waar te maken? Daar kunnen wij heel kort over zijn, ja. Het Alfa Romeo schild is verwerkt in de neus van de auto, een directe knipoog naar de originele Alfa Romeo 33 Stradale. Zorgt dit er ook maar op een manier voor dat de Stradale sneller gaat? Waarschijnlijk niet, maar dat is precies wanneer je weet dat je met een bijzonder voertuig te maken hebt, waar meer dan alleen data in is gestopt.
De referenties stoppen niet bij de neus, de vlinderdeuren openen direct naar de hemel toe, net zoals de originele Stradale. Het glas dat doorloopt naar het dak is ook hier weer aanwezig. De koperen kleur van de velgen en de metalen tuimelschakelaars van het model uit 1967 zijn ook hier weer aanwezig. Toch zijn het niet alleen maar klassieke designelementen die de auto zo bijzonder maakt.
De voor- en achterlichten zien eruit als een wormgat aan snelheid. Alsof je direct 56 jaar terug in de tijd wordt gezogen waneer je te dichtbij staat. Het derde remlicht bestaat uit vier kleine lampen die verwerkt zijn in de motorkap, ter referentie van de Quadrifoglio Verde, het groene klavertje vier.
Benzine of volledig elektrisch
Ondanks dat er ooit alleen maar 33 exemplaren handgebouwd zullen worden door de Carrozzeria Touring Supperleggera, is er keuze tussen twee motoren. De eerste is een 3,0 liter twinturbo V6 die meer dan 620 pk produceert. In geheel Italiaanse traditie is het niet geheel zeker waar deze motor vandaan komt. Het kan namelijk een doorontwikkeling zijn van de 2,9 liter V6 uit de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, of de 3,0 liter V6 Nettuno V6 uit de MC20.
Er is echter nog een keuze die je kunt maken, een waar het geluid van een klavertje vier wordt geruild voor het groeien van een klavertje vier. Een volledig elektrische aandrijving biedt de mogelijkheid van maar liefst 750+ pk. Het 102 kWh accupakket heeft daarmee een bereik van 450 kilometer WLTP. Voor beide motoriseringen is de 0-100 km/u tijd onder de 3 seconden, ondanks dat de EV-variant ruim 600 kg zwaarder is.
Hoeveel er van beide exemplaren worden geproduceerd is niet bekend, maar wij vermoeden dat het overgrote een 3,0 liter V6 heeft.
Exclusief en uitverkocht
De kans dat wij er ooit één gaan zien in het wild is helaas vrij klein. Alle 33 exemplaren zijn al verkocht en de kans is groot dat deze opgeborgen staan in een goed geïsoleerde en geklimatiseerde garage. Het doel dat Alfa Romeo heeft gezet voor zichzelf met de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale is wat dat betreft goed gelukt. De grootste kans die jij hebt om er één te zien, is in een goed bewaakte museum naast een Alfa Romeo 8C.