De Toyota bZ4X is de eerste echte personen-EV van onze vrienden uit Japan. Ze brachten ons eerder al de elektrische Proace, maar dat is natuurlijk gewoon een geëlektrificeerd busje. Maar, de toekomst van Toyota EV’s is hier met de Toyota bZ4X. De gemakkelijkste EV op de markt.
Sterktes | Zwaktes |
+ Ruimte | – Moeilijk op slot |
+ Interieur | – Radiolijst hardnekkig |
+ Range | – Kwaliteit achteruitrijcamera |
Wat is de Toyota bZ4X?
Zoals we net kort benoemde, is de Toyota bZ4X de eerste échte elektrische personenauto van Toyota. Het is een auto die samen met Subaru is ontwikkeld. Verrassend genoeg is de eerste EV van Toyota deze vrij forse SUV met interessante styling, dat vinden wij leuk. Hij is een slagje kleiner dan de RAV4 maar een stuk groter dan de Corolla Cross. Precies goed dus.
Het ontwerp is gewaagd en nieuw, maar toch typisch Toyota. Dat is knap, Toyota heeft namelijk het credo ‘no more boring cars’, maar dat is nog niet áltijd het geval. In het geval van de Toyota bZ4X zeker wel, overigens. Naast de buitenkant is ook de binnenkant fantastisch gestijld. Is het heel duur of super luxe? Nee. Is het zeer uniek en echt cool? Zeker weten.
Ons testmodel is de Toyota bZ4X Dynamic. De Dynamic is niet de hoogste uitvoering, maar wel een volgeladen model. Deze heeft bijvoorbeeld de minder sterke motor van 150kW of 208pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 71kWh. Dit zorgt voor een range van ongeveer 350 a 400km in het echte leven. De auto gaat goed om met zijn energie en dat is altijd fijn voor een EV.
Hoe rijdt hij?
De Toyota bZ4X rijdt bijzonder eenvoudig. De auto heeft helemaal geen enkel ding wat wij niet begrepen of wat op een gekke plek zat. Het interieur is heel cool maar desalniettemin erg overzichtelijk. Het instrumentarium zit vrij ver weg, maar dit went snel. Ook de draaiknop als versnellingspook went snel en werkt goed. Qua gebruiksvriendelijkheid zit het dus goed.
Wij hebben grotendeels in de B-stand gereden, dan is de gasrespons wat minder maar laadt hij meer op tijdens het rijden. Dit is gunstig voor het verbruik, de auto laadt dan namelijk een klein beetje op door middel van recuperatief remmen. Het sturen gaat licht en het remmen gemakkelijk. Er is voldoende zicht naar buiten en omdat de auto vrij recht naar beneden gaat aan de zijkant weet je altijd precies waar je bent. Wij hadden de kleine velgjes, die zijn misschien niet de mooiste, maar wel heerlijk comfortabel. Optrekken in de Toyota bZ4X gaat vlot maar niet snel, in ongeveer 8 seconden zit je op de 100.
Sterke punten
Een verbazingwekkend punt in de Toyota bZ4X is de ruimte in de auto. Het is een best grote bak, dat is natuurlijk voor ruimte erg gunstig. Maar ook de ruimte voor de passagiers is buitengewoon. Er is geen dashboardkastje, dit zorgt voor beide mensen voorin voor meer dan genoeg ruimte. Ook kunnen die voorstoelen meer naar voren blijven daardoor, dus is er meer ruimte voor de mensen achterin. Maar waar moet ik dan mijn uit elkaar vallende ANWB routekaart laten als ik geen dashboardkastje heb? Maak je niet druk, die kan in het grote middenconsole, of in het andere grote middenconsole. Er is ruimte genoeg!
Het interieur van de Toyota bZ4X is erg gaaf. Het gaat niet om de luxe, om de dure materialen of om de enorme schermen. Nee, het ontwerp is gewoon super bijzonder. Het stuur lijkt recht uit een jaren ’90 conceptauto te komen en het dashboard lijkt op dat van een ruimteschip. De materialen zijn interessant en de basaal-plastic knoppen die we zo gewend zijn van Toyota zijn in dit geval juist een geweldige toevoeging in dit bijzondere interieur.
Ook de range is een hele dikke prima in deze auto. Laten we eerlijk zijn, het is niet een bizarre range. Tussen de 350 en 400 kilometer is niet per se supergoed. Maar, voor dit type auto in deze prijsklasse is het zeker niet gek. Vooral niet aangezien je vaker richting die 400km gaat en soms zelfs daar voorbij. De Toyota bZ4X is een erg efficiënte auto.
Zwakke punten
Een van de gekke dingen die we meemaakten tijdens het rijden van de Toyota bZ4X was dat de auto af en toe helemaal niet op slot wilde. Dat is een beetje vervelend natuurlijk. Soms moet hij dan even nog open en dan kan die weer op slot. Wij kunnen niks vinden over dit probleem online, dus misschien was het eenmalig. Maar handig was het niet.
Daarnaast is hebben we de volgende twee kleine punten waar wij grappig genoeg ook een verklaring bij hebben. De eerste is dat het vrijwel onmogelijk is om van radiostation te veranderen tijdens het rijden. Dit is een uiterst specifiek probleem, maar uiteindelijk wel gewoon een probleem. Het systeem herorganiseert namelijk de gehele DAB+ lijst als er een nieuwe zender beschikbaar is of wanneer een oude verdwijnt. Dit betekent dat hij dat tijdens het rijden ongeveer drie miljard keer per seconde wil doen en dat resulteert in een onmogelijke taak. Scrollen in die lijst is niet meer mogelijk tot langer dan een paar tellen. Dan herorganiseert heel de bende weer en begin je weer bovenaan. Dit probleem is bekendgemaakt bij de fabrikant, dus misschien wordt dit nog gemaakt.
De tweede is de kwaliteit van de achteruitijcamera. Deze is namelijk verschrikkelijk. Niet alleen is het beeld onhelder en heel vreemd gecropped, ook de digitale icoontjes van de knoppen zijn super korrelig. Het gekke is dat dit bij de Premium versie niet het geval is, terwijl de camera’s hetzelfde zijn. Het is dus een software probleem, ook dit is bekend bij de fabrikant en wordt hopelijk nog veranderd.
Uitrusting
De Toyota bZ4X heeft alle veiligheidssystemen die men nodig heeft. Denk aan adaptieve cruise control, lane keep assist en allerlei andere snufjes die je op de meeste nieuwe auto’s vindt. Irritant genoeg heeft hij ook een bestuurdersmonitor die piept als je ook maar heel even naar een mooie boom kijkt. Dit is heel vervelend maar kan gelukkig uit. Een interessante functie is de automatische stand van de climate control. Hierbij wordt automatisch de stoelverwarming en stuurverwarming aangezet bij een hoge verwarmingstemperatuur. Dit kan uiteraard ook uit.
Ook zit er een leuke sneeuwfunctie op, die je overigens ook in de modder kan gebruiken. Je zal het maar nodig hebben.
Conclusie rijtest Toyota bZ4X
De Toyota bZ4X is een erg gemakkelijke, ruime en fijne elektrische SUV van Toyota. Het interieur is heel erg geslaagd en ook nog eens superruim. Dit is enorm fijn. Ook is de range helemaal goed, niet super groot maar helemaal perfect voor dit soort auto. Helaas zijn twee dingetjes van het scherm een beetje jammer. De kwaliteit van de achteruitrijcamera is door een softwareprobleem niet goed, daarnaast ververst de DAB+ lijst te snel waardoor je rijdend niet kan scrollen. Al met al is het een erg fijne en eenvoudige auto. Wij durven te zeggen dat dit zeker een van de beste auto’s is voor in de categorie ‘mijn eerste EV’.
De Toyota bZ4X is verkrijgbaar vanaf 47.090- euro. Ons testmodel was de Toyota bZ4X Dynamic, de middelste uitvoering met lekker veel opties. Totaal kost hij 57,985,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger.
Dank voor bericht …. mooi ook dat prijsverschil te zien. Want nu is die uitvoering aanmerkelijk goedkoper.
Hallo! Wij hadden zeker de 2WD versie en de prijs komt ook overeen. De prijzen van de bZ4X zijn wel sterk gedaald de laatste tijd door een prijsverlaging vanuit Toyota. Misschien dat het daar ‘mis’ gaat.
Daan
Mooi artikel. Maar de prijs en de uitvoering kloppen waarschijnlijk niet. Aan de prijs te zien was het de 4WD versie en dus niet de Dynamic. Misschien kan de schrijver daar nog antwoord op geven.