De Toyota Prius is terug. Het lievelingetje van de milieubewuste-celebrity halverwege de jaren 2000, is inmiddels als vijfde generatie op de markt. Zowel de Prius als de concurrentie zijn in de afgelopen 20 jaar enorm veranderd. Toch heeft Toyota ervoor gekozen om de Prius wederom als Plug-in Hybride op de markt te zetten. Is dit anno 2023 nog wel voldoende in een zee van elektrische Cross-overs?
Sterktes | Zwaktes |
+ Aandrijving | – Materiaalgebruik |
+ Ontwerp | – Achterruit |
+ Ergonomie interieur | – Bagageruimte |
Wat is de Toyota Prius?
Toyota was er vroeg bij toen het in 1997 de eerste massaproductie hybride op de markt bracht. De toen nog onopvallende compacte sedan, gaf van buitenaf geen enkele indicatie van de vooruitstrevende technieken onder de motorkap. De meeste mensen zullen een Toyota Prius mede om deze reden pas herkennen vanaf de tweede generatie. De aerodynamisch druppelvorm zorgde voor een luchtweerstand van slechts CW 0.26, een zeer goede score.
De vijfde generatie Toyota Prius zal net zoals bij de eerste generatie, niet snel herkent worden als een Prius. Echter om een compleet andere reden. Onze mond viel open toen wij voor de eerste keer de extreem lage hoek van de voorruit en 19 inch velgen zagen. Is dit een Prius!? Het design lijkt direct uit een game te komen dat zich plaats vind in 2055. Toyota heeft dan wel gezegd dat het “ no more boring cars” zou maken, maar dit is op een ander niveau.
Het futuristische uiterlijk gaat gepaard met een iets minder futuristisch Plug-In Hybride systeem. Niet volledig elektrisch? Waanzin! Vergis je echter niet, volledig opgeladen geeft het dashboard 71 kilometer elektrisch bereik aan. Voldoende om volledig elektrisch naar je werk en terug te kunnen, zonder te hoeven op te laden.
Hoe rijdt het?
Als ik de Toyota Prius in één woord zou moeten omschrijven, dan is het efficiënt. Een groot deel hiervan heeft te maken hoe de Prius zich gedraagt op de weg. Bij nagenoeg iedere snelheid is het in de cabine stil en comfortabel. De stoffen stoelen geven voldoende ondersteuning, zonder dat je het gevoel hebt dat je klem wordt gezet.
Mijn woon werkverkeer is een afstand van 39 kilometer, 30 kilometer hiervan is op de snelweg. In sub-optimale weersomstandigheden van 10 graden Celsius, wist de Prius bij een volledig elektrisch verbruik 40 kilometer van zijn range af te snoepen. Bijna 1 op 1 wat er van te voren gecommuniceerd was. Een verbruik van 15,4 kWh/100 kilometer is extreem efficiënt, zelfs voor een volledig elektrische auto. Ter vergelijking, de meest aalgladde elektrische Tesla’s en Hyundai’s zitten rond de 15.0 kWh/100 km
Dit zet zich ook door bij het verbruik wanneer de elektrische motor uit staat. Ja, de Toyota Prius heeft een regeneratieve stand, waardoor je nooit volledig zonder stroom zit. Maar voor dit experiment rijden wij op de snelweg, volledig op benzine. Bij 130 km/u is het verbruik 6.0 L/100 kilometer en bij 100 km/u is dit zelfs 4.8 L/100 kilometer. Wederom vergelijkbaar met de meest efficiënte benzineauto’s op de markt.
Sterke Punten
Denk voor geen moment dat de uitzonderlijke verbruikscijfers betekenen, dat dit een langzame ecobox is. Dankzij een gecombineerd vermogen van 223 pk is 100km/u bereikt in slechts 6,8 seconden. Het stuur houdt eveneens prettig vast en mocht je het willen, dan kan je met de Prius echt wel een leuk potje sturen.
Ondanks dat de voorruit nagenoeg horizontaal lijkt van buitenaf, is er voldoende ruimte voor de bestuurder. Het zicht rondom is eveneens prima, mede dankzij een extra zijruit. Toyota heeft het instrumentencluster boven het stuur geplaatst, een vergelijkbare situatie als bij Peugeot. Echter, dankzij de diepe ruimte van het dashboard is er geen extra klein stuur gemonteerd. Het zorgt ervoor dat je zonder compromis, het instrumentencluster makkelijk ziet terwijl je op de weg let. Zie het als een soort head-up display, maar dan in het dashboard.
Er is een goede balans gevonden in de cockpit op het gebied van ergonomie en design. Er zijn gewoon fysieke knoppen voor de stoelverwarming, Climate control en Cruise control. Dit kan ervoor zorgen dat een interieur er druk en gedateerd uitziet, maar bij de Prius is dit niet het geval. Alles zit waar je het verwacht en dankzij de bijzondere plaatsing van het instrumentencluster, voelt het nog steeds modern.
Zwakke punten
Om de Toyota Prius zo aerodynamisch mogelijk te maken, zit er aan de achterzijde een Kamm-tail. Goed voor de aerodynamica, maar niet zo goed om je ruiten schoon te houden. Omdat er geen ruitenwisser op zit, zal je het moeten doen met de kachel en luchtsnelheid op de snelweg. Zelfs met deze combinatie kan het een goede 10 minuten duren voordat het zicht weer volledig is hersteld.
In het interieur zijn diverse delen nog gemaakt van hard plastic. Toyota heeft gekozen om zich te focussen op ergonomische vormen in plaats van duurdere materialen. Dit is nog het meest te merken aan de armsteun op de middenconsole. Hier zit te weinig schuim in en voelt daardoor iets aan de goedkope kant.
Voor de passagiers achterin kan er wat gebrek aan hoofdruimte zijn. Zelf ben ik 1.94 meter en ondanks dat, kan ik achter mezelf zitten, zolang ik enigszins met mijn hoofd naar voren buig. Voor mensen tot 1.85 meter is er voldoende ruimte. De bagageruimte is met 284 liter voldoende, maar wel aan de lagere kant in vergelijking met de concurrentie
Uitrusting
Onze testauto betreft de Executive uitvoering die begint vanaf € 47.195,-. Daarvoor krijg je standaard de lekker opvallende 19-inch velgen die het futuristische ontwerp afmaken. Dit gaat wel iets ten koste van het bereik, maar man wat zien ze er goed uit! De rode lak genaamd “Emotional Red premium metallic” is een optie die aangevinkt is en uitstekend bij de auto past. Samen met de “Sunset Yellow metallic” is dit zeker onze favoriete kleur op de Prius.
Een elektrische achterklep is ook aanwezig en om het zicht naar achteren net wat duidelijker te maken, zit er ook een beeldscherm in de spiegel. Zelfs op hogere snelheden en met veel beweging is het beeld van de camera uitermate scherp.
Het infotainmentscherm is horizontaal geplaatst en meet 12.3 inch. Zoals te verwachten reageert het scherm snel en werkt het intuïtief, alhoewel de zoom functie wel wat ver aan de rechterzijde zit. Stoelverwarming en stuurverwarming zijn aanwezig en er zijn maar liefst 4 USB-C poorten voorin te vinden.
Conclusie Toyota Prius
Dat het concept van de hybride nog steeds van deze tijd is, blijkt wel uit de hoeveelheid modellen die er nog op de markt komen met deze motorisering. Toch zijn deze lang niet altijd even goed uitgewerkt. Je neemt immers zowel een accupakket als een benzinemotor mee, dus ze zijn per definitie niet zeer efficiënt.
Toch is het Toyota met de Prius wederom gelukt, om te laten wat een Plug-In hybride echt kan doen. Ruim 70 kilometer aan elektrisch bereik en een verbruik, dat vergelijkbaar is met de meest efficiënte elektrische- en benzineauto’s. Dat zijn gewoon bijzondere prestaties voor een voertuig dat er inmiddels even futuristisch uitziet als dat het presteert.
Het ligt er een beetje aan waar je staat, maar de kans is er dat je de Prius al jaren nogal saai vond. Een struikelblok op een anders indrukwekkend stukje techniek op vier wielen. Dat is met deze generatie compleet weg. Zelden zijn er zoveel mensen naar mij toe gekomen om te zeggen hoe mooi ze de auto wel niet vinden. Een groot deel hiervan had zelfs niet door dat het een Prius is. Toch is er geen twijfel over mogelijk, dat de vijfde generatie absoluut een evolutie is op basis van de voorgaande generaties.
Een indrukwekkend stukje techniek in een “no more boring cars” Toyota jasje. Veel betere combinaties zijn er niet in deze klasse.