Onlangs is Mazda de grens gepasseerd van twee miljoen auto’s met een wankelmotor. Dit zijn natuurlijk niet allemaal auto’s van de afgelopen jaren, er gaat namelijk een hele geschiedenis schuil achter het gebruik van de wankelmotor. Mazda is vaker een vreemde eend in de bijt wat aandrijftechniek betreft, de SkyActiv motoren van het Japanse merk maken ook gebruik van een opmerkelijke techniek.
Geschiedenis
Van origine is de wankelmotor ontwikkeld voor de luchtvaart. Begin 1900 zagen de pioniers van de luchtvaart alleen maar voordelen aan de wankelmotor. De verhouding vermogen ten opzichte van gewicht is namelijk gunstig bij dit concept. Daarnaast was de koeling beter dan de concurrerende stermotor. Na verloop van tijd werden de nadelen (brandstofgebruik en meer luchtweerstand) de wankelmotor fataal en is dit concept volledig verdwenen uit de luchtvaart. Zelfs bij motorfietsen is de wankelmotor toegepast, maar dit bleek al snel niet haalbaar vanwege het gewicht van de motor. Het stuurgedrag werd door de relatief zware motor als onprettig ervaren. Mazda daarentegen zag het wel zitten en inmiddels hebben zij in ruim 50 jaar tijd al meer dan twee miljoen exemplaren verkocht.
Mazda
Het enige merk dat zich waagt aan de bijzondere wankelmotor (ook wel rotatiemotor genoemd) is dus Mazda. Dat begon bij de Mazda Cosmo Sport in 1967 en heeft dienst gedaan in meerdere modellen in de loop van de jaren, tot halverwege 2012 de productie van de Mazda RX-8 stopte. Hierdoor leek de rotatiemotor ten dode opgeschreven, maar tot ieders verbazing keerde hij een aantal maanden geleden terug in de Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV. Volgens Mazda hebben ze deze keuze gemaakt omdat het in het DNA van het bedrijf zit. Bovendien schijnen er fans van rotatiemotoren te zijn, voor zo ver dat kan.