Een samenwerking tussen BMW en de gemeente Rotterdam, dat klinkt vreemd. Wat gaan ze doen? Speciale rijbanen voor BMW-rijders? Kruisingen waar je geen richting meer aan hoeft te geven? Toch blijkt deze samenwerking nuttig voor iedereen.
Als echte Rotterdammert ™ spitste ik mijn oren tijdens de conferentie ‘de Bloeiende Stad’, die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd georganiseerd. Tussen alle presentaties over elektrisch rijden, opladen en autoluwe zones stonden BMW en de Gemeente Rotterdam te vertellen over hun samenwerking. Daar moest ik meer van weten.
Leefbare stad
Sinds 2018 hebben autofabrikant BMW en de Gemeente Rotterdam een partnership, officieel vastgelegd in een memorandum of understanding. In het begin keek men in hoeverre men iets aan elkaar had, maar na overtuigende resultaten is de samenwerking verlengd tot maar liefst 2027. Er is dus wel degelijk iets aan de hand hier.
De twee partijen werken samen aan het verbeteren van de leefbaarheid in Rotterdam. Dat klinkt vreemd: over het algemeen wil je auto’s juist weg hebben als je een stad leefbaar wil maken. De laatste partij waarmee je gaat samenwerken is een fabrikant van grote patserbakken. Toch ziet de gemeente baat bij deze partij.
De reden is eenvoudig: BMW heeft veel gegevens van klanten die in de stad wonen of er op bezoek komen. Deze gegevens zijn voor de Gemeente van groot belang, want de afstand tussen burger en overheid is groot. Door gegevens van BMW-rijders in de stad te analyseren, leert Rotterdam veel over het gedrag van zijn burgers. Denk aan hoe ze rijden en waar ze hun elektrische auto’s opladen.
Daarnaast heeft BMW ook baat bij de samenwerking. Samen met de Gemeente kan het automerk de gegevens analyseren en daarmee hun eigen producten verbeteren. Deze vooruitgang beperkt zich niet tot Rotterdam: enkele wijzigingen zijn al Europa-wijd toegepast.
Projecten
De samenwerking tussen BMW en Rotterdam resulteert in een aantal projecten. Het eerste project draaide om zero emissie rijden in de stad. Door middel van een simpele geo-fence schakelden hybride BMW’s in Rotterdam automatisch om naar een volledig elektrische rijmodus. In eerste instantie werd dit door een klein groepje BMW-rijders in Rotterdam getest. Het bleek echter zo goed te werken, dat dit project ondertussen uitgerold is naar 150 steden in heel Europa. Maar het begon dus in Rotterdam.
Dit eerste project was zo’n succes dat er meerdere volgden. Zo werden meerdere BMW i3’s ingezet om overcapaciteit op het stroomnet op te vangen door vehicle-to-grid laden. Ook was er een project waarbij automobilisten in een BMW berichten kregen over de omgeving, bijvoorbeeld als ze een schoolzone inreden. De analyse liet zien dat dit de bewustwording verhoogde: de gemiddelde snelheid in zo’n gebied daalde bij de deelnemende BMW’s.
BMW’s bleken ook geschikt voor het verzamelen van data over de wegomstandigheden, zoals gladheid of gaten in het wegdek. Automobilisten die Rotterdam naderen krijgen ook informatie over het OV. Door vertrektijden en parkeerlocaties door te geven, hoopt BMW hun klanten te bewegen de auto buiten de stad op een P&R achter te laten.
Interessant is ook het project tegen laadpaal-kleven. Eigenaren van een elektrische of hybride BMW kregen al via de app een melding als hun auto was opgeladen. Dankzij een project in Rotterdam krijgen ze nu ook de hint dat ze de auto moeten verplaatsen. Deze sociale druk bleek te werken: automobilisten verplaatsten hun auto’s eerder. Zo zie je maar, dat ook een BMW-rijder te beteugelen is.