Af en toe zijn modellen toe aan vernieuwing, zelfs het vlaggenschip van Audi. Bij zowel de Audi Q8 als de SQ8 wordt het interieur en exterieur aangepakt. Ter verduidelijking, dit gaat niet om de elektrische variant e-tron, maar om de modellen met een dikke verbrandingsmotor en een lekkere roffel uit de uitlaat. Misschien is dit wel de laatste keer dat de Q8 een opfrisbeurt krijgt. Zou dit genoeg zijn om klanten over te halen nog één keer een V8 te kopen?

Exterieur

Qua exterieur zijn er natuurlijk een aantal aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn voor alle versies de uitlaten veranderd om het nog een stoerdere uitstraling te geven. De voor- en achterbumper op de S-line en het S-model verschillen van de basisversie. Maar de grootste verandering zit volgens Audi in de verlichting. De koplampen met HD Matrix LED-technologie hebben een extra laserlicht, zodat het bereik wordt vergroot. In de achterlichten zit een nabijheidsindicatie. Hiermee detecteert de Q8 dat er een auto van achteren nadert. Komt deze te dichtbij, dan worden OLED-segmenten geactiveerd om achteroprijdend verkeer te waarschuwen en zelf beter zichtbaar te zijn. Allemaal nieuwe veiligheidsfuncties door verlichting, iets met voorsprong door techniek?

De achterlichten zijn vernieuwd en hebben een waarschuwingsfunctie.

Interieur

Als het om interieur gaat kun je bij Audi eigenlijk niet de mist ingaan. Er is nu meer keuze dan voorheen. De stiksels op de stoelbekleding zijn naar keuze, maar ook de rest van het interieur is naar smaak te configureren. Het multimediasysteem heeft ook een update gekregen, zo is het mogelijk om apps van derden te gebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan Spotify of Amazon Music, direct bedienbaar vanuit de auto zonder telefoon te gebruiken.

Het interieur ziet er ook strak uit, zoals we van Audi gewend zijn.

Prestaties

De Audi Q8 is verkrijgbaar in zowel diesel als benzine uitvoering, allemaal zescilinder motoren. De diesels zijn verkijgbaar met 231 pk of 286 pk en versnellen binnen respectievelijk 7 en 6 seconden naar 100 kilometer per uur. De benzine uitvoering betreft ook een zescilinder motor met een vermogen van 340 pk, waarmee je in 5,5 seconden op 100 kilometer per uur zit. Mocht dit allemaal niet genoeg zijn is daar natuurlijk de SQ8 met zijn welbekende V8-motor met 507 pk (in vier seconden op 100 kilometer per uur).

Wat dat betreft goede cijfers, maar wie er één wil aanschaffen moet diep in de buidel tasten. De vanaf prijs is €86.700 voor de diesels en een kleine 90 mille voor de benzine uitvoering. Voor de SQ8 mag je er dan nog 30 extra meenemen.

Mocht een Q8 niet genoeg zijn, kun je kiezen voor de SQ8 met V8 motor.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *