Daar is die dan, de Hyundai Ioniq 5 N. Deze hypermoderne EV is misschien meer geschikt voor het circuit, maar je kunt er ook goed mee gummen op de openbare weg. Bovendien is dit de eerste volledig elektrische ‘N’ van Hyundai, de andere sportmodellen van Hyundai zijn namelijk nog conventioneel aangedreven. Is dat het enige wat de Ioniq 5 N zo speciaal maakt?
Alles is dik
Zeker niet! Bij het ontwerpen van zo’n sportwagen val je van het één in het ander. Als je meer vermogen toevoegt, wordt de auto zwaarder en heb je meer remkracht nodig. Daardoor moet je de ophanging en het chassis aanpakken en krijg je een sneeuwbal effect. Hyundai heeft deze cyclus doorlopen en de onderdelen zijn dan ook het neusje van de zalm. Zo komen de aandrijfassen van het wereldkampioenschap rally (WRC) en zijn de remmen het beste wat Hyundai te bieden heeft.
Om nog maar te zwijgen over de uitstraling, want wat een monster is de Ioniq 5 N! Ondanks dat die is gebaseerd op de ‘normale’ Ioniq 5, is de N-versie qua uiterlijk compleet anders. De voorbumper is verbreed en loopt naadloos over in de sideskirts, om vervolgens via de verbrede wielkasten (waar ook luchtinlaten zitten) uit te komen bij de diffuser aan de achterkant. De rode lijn rondom de auto maakt de looks wat ons betreft helemaal af!
Racen
Met een systeemvermogen van maximaal 650 pk zit je in 3,4 seconden op 100 kilometer per uur. Je kunt kiezen uit verschillende rijmodi, onder andere Sprint en Endurance. Bij Sprint gaat het natuurlijk om zo snel mogelijk weg te zijn en bij Endurance wordt de actieradius op het circuit gemaximaliseerd. Er is verder nog een Boost-knop en verschillende launch controls. Eigenlijk te veel om op te noemen, maar deze functies onderstrepen het feit dat dit meer een circuitauto is dan één voor dagelijks gebruik.
Wat nog meer?
Ik hoor je denken, zo’n EV op het circuit zal wel wat geluidsoverlast schelen. Mooi niet, er zit een ‘N Active Sound’ systeem in. Dit bootst het geluid na van een 2-liter turbomotor uit de andere modellen, zo hebt je eigenlijk het beste van beiden. Laden kan met 350 kW, om zo snel mogelijk weer rubber te verbranden op het circuit. Natuurlijk is het allemaal smaakgevoelig, maar dit lijkt toch wel dé auto te zijn om een leuke dag mee te beleven. Zowel op als buiten het circuit.