De BMW M2, een echte dagelijkse auto. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, hij valt vrij goed in de smaak als dagelijks vervoer. Het is de kleinste echte M die je kan kopen, de 1-Serie is namelijk niet als M te verkrijgen. Dit is een echte, levensgevaarlijke en achterwielaangedreven sportauto die enorm snel is en nog sneller een glimlach op je gezicht tovert. En hij is babyblauw, wat wil je nog meer?

Sterke puntenZwakke punten
+ Uiterlijk– Achterwielaandrijving
+ Motorgeluid – Vering
+ Power– Zicht

Wat is de BMW M2?

De BMW M2 is de kleinste M op de markt. Het is een pure, achterwielaangedreven sportauto met drieliter zes-in-lijn en (met de mogelijkheid tot) een handgeschakelde zesbak. Wij hebben de automaat getest, maar wij denken dat dat een heel goed idee was, gezien het regenachtige weer. Hij is luid, hij oogt luid en hij is knettersnel, precies zoals het hoort.

BMW is de laatste jaren vrij erg aan het innoveren op het gebied van hun styling. Zo worden de grilles steeds groter en de ontwerpen over het algemeen steeds hoekiger en moderner. Zo ook bij de M2. Die is heel hoekig en modern, maar ook super retro. Een erg bijzondere combinatie die volgens ons zeer goed gelukt is.

Een frisse wind in de wereld van ellenlange modelnamen. Dit is de BMW M2 Coupé. Niks meer, niks minder. De aandrijving wordt verzorgd door een 3.0 zescilinder in lijn met twee turbo’s. Via een achttraps automaat gaan de 459pk richting alleen de achterwielen. Dit zorgt voor een acceleratie naar de 100km/u in 4,1 seconden, mits je de power ook op de grond weet te krijgen.

Hoe rijdt hij                             

BMW maakt rijden in dit geval echt geweldig. Doe de lange coupé-deur open, laat je oneindig ver zakken en ga lekker zitten in de kuipstoel van je dromen. Het interieur is heel erg BMW, maar wel ‘ouderwets’ BMW. Er zijn nog knoppen voor belangrijke functies en het is geen digitale jungle. Dat is fijn, dat heb je namelijk toch niet nodig in een sportauto.

Als je de startknop indrukt (het liefst met de uitlaatklep open en de auto in sportstand) dan worden je oren begroet door een orkest van ontploffingen en asociale roffelingen waar je zo mee over de Meent kan scheuren. Het geluid is fantastisch. De automaatbak past zich spectaculair goed aan aan de rijmodus die je selecteert. Hij is soepel, zacht en onvoelbaar in comfortstand en het wordt een onvrijwillige chiropractorsessie in de ruwste sportmodus. Echt heel goed, die bak.

Deze zelfde mate van aanpasbaarheid voelen we in het stuur en de vering. Al wordt de vering nooit echt comfortabel, hij wordt wel een stukje zachter en een stuk harder in sportstand. Het sturen wordt lekker zwaar in sportstand en is heerlijk licht in comfort. Een echte alleskunner dus. Althans, bijna.

Sterke punten

Het allersterkste punt van de nieuwe BMW M2 is het uiterlijk. Het ontwerp is ontzettend geslaagd en combineert perfect de moderne styling van het huidige BMW en het retro racekarakter wat de M2 met zich meedraagt. Het is een relatief simpel ontwerp met rechte lijnen en agressieve tintjes. Vooral de uitgeklopte wielkasten achter en de vierkante grilletjes vooraan maken dit een erg mooie auto.

Het motorgeluid is ook fantastisch. Eindelijk een auto waarbij de zes-in-lijn ongeknepen de wereld tegemoet kan schreeuwen. Knorren, brommen, knallen en simpelweg exploderen. Dat is wat de BWM M2 uitlaat doet. Zo’n auto moet niet subtiel zijn, zo’n auto moet je kunnen horen. Na de iets teleurstellende 128ti is dit dus een welkome verandering.

Al dat mooie geluid wordt natuurlijk niet door een setje speakers geproduceerd. De dikke zescilinder in het vooronder levert een kleine 460pk naar de achterwielen. Dat voel je. Als de auto klaar is met grip zoeken is het net een raket. Wat een kracht! Tijdens het snel optrekken moet je meer corrigeren dan bij een Mavo 3 klas, maar accelereren zal je. En hard ook.

Zwakke punten

Achterwielaandrijving is erg leuk. Maar, wel tot een bepaald punt. 460pk is voorbij dat punt. Begrijp ons niet verkeerd, je kan er prima normaal mee rijden en ook tijdens sportief rijgedrag is de auto goed te doseren. Maar, voor de ultieme prestaties en de beste resultaten, zouden de voorwielen toch mee moeten werken. Op deze manier eindig je namelijk nooit eerste en vaak tegen een stoeprand.

De vering van de BMW M2 is ultiem sportief. De aanpasbaarheid is hoog, maar niet oneindig, uiteraard. Dit betekent dat je bij sportief rijgedrag de perfecte vering hebt. Ook in de stad of op de snelweg is de comfortstand prima te genieten. Maar, niet voor lang. Na een tijdje wordt het gestuiter gewoon te veel. Het is dan ook geen goede GT auto, dat is jammer. Maar, zo is hij ook niet aangeboden.

Dan: de BMW M2 is breed. Heel breed. Daarnaast zit je erg laag en is het een coupé. Dit alles is het perfecte recept voor een auto waarin je tijdens het rijden geen idee hebt waar je bent. Waar eindigt de auto? Niemand die het weet. Raak ik zo de stoep? Geen idee. Je hebt dodehoeksensoren, achteruitrijsensoren en camera’s alom, maar die helpen natuurlijk niet overal bij.

Uitrusting

Standaard is bij deze BMW M2 heel veel. Sportdifferentiëlen, adaptieve onderstellen en nog veel meer. Eigenlijk heel de rambam. Wel zitten er veel interessante opties op die leuker zijn om te benoemen. Zo is de Zandvoort Blauwe laklaag een optie van 1050 euro en het zwarte leder met M-accenten een optie van 305 euro. Zo tikt het aardig aan. M-stiksels in de riemen? 321 euro. Carbon sierlijsten in het interieur? 1056 piek.

Er zitten ook wat duurdere snufjes op de BMW M2. Het carbon dak bijvoorbeeld zet je bijvoorbeeld 2776 euro terug. Coole koplampen? Bijna 800 euro. Sportstoelen met elektrische verstelling? Bijna 3000 piek. Maar, zo heb je wel wat. Het is en blijft een fantastisch (en prijzig) geheel.

Conclusie rijtest BMW M2

De BMW M2 is een spectaculaire sportauto met vrij losse bandjes. Glibberen en glijden maar wel als een raket. Het motorgeluid is geweldig en de motor zelf levert een hele gezonde bak vol power. Daarnaast is hij erg prettig om naar te kijken, de styling is precies wat deze auto nodig heeft. Jammer is dat je soms weinig kan zien door de laagte en breedte van de auto. Ook is de vering nooit echt comfortabel en had voor het mooi de auto eigenlijk vierwielaangedreven moeten zijn. Maar ach, zo blijft het wel spannend.

De BMW M2 is verkrijgbaar vanaf 121.484,- euro. Onze testauto is vrij erg uitgedost met allerlei prijzige opties, die kost 131.939,17 euro.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *