Je bent ze misschien weleens tegengekomen, de Power Swap Stations van Nio. Op het eerste gezicht lijkt het een opgevrolijkte garagebox te zijn. Maar als de roldeur opengaat ontvouwt zich een mooi stuk techniek waardoor jij binnen enkele minuten weer met een volle batterij onderweg kan. Om het Power Swappen rendabel te maken, gaan een aantal Chinese merken samenwerken. Met als doel het wisselen van een batterij beter en toegankelijker te maken.
Power Swap Stations
Met een stekker laden is zo 2023. Tegenwoordig kun je gewoon je batterij laten wisselen in een onbemand, autonoom batterijwisselstation. Reserveer in je Nio een batterij bij één van deze stations, zet de auto tussen de witte lijnen en druk op start. De roldeur gaat naar boven en de auto rijdt vanzelf naar binnen. Vervolgens gaan de wielen van de vloer en wordt de batterij onder de auto vandaan gehaald. Een volle batterij wordt teruggeplaatst en je kunt je weg weer vervolgen. Dat allemaal binnen enkele minuten!
De samenwerking
Een paar maanden geleden zijn er afspraken gemaakt tussen Geely en Nio voor het door ontwikkelen van de Power Swap Stations. Beide autofabrikanten zien heil in de techniek en voorspellen een grote toekomst voor het wisselen van batterijen. Inmiddels wordt de samenwerking versterkt door Chery en Jac, twee grote autofabrikanten in China. Jac produceerde de afgelopen vijf jaar auto’s in opdracht van Nio. Chery wil in Europa hoge ogen gooien met de Exlantix ES en de Omoda 5. Er zijn ook contracten afgesloten met andere Chinese partijen om 1000 nieuwe Power Swap Stations te bouwen. Mocht je een grijze garagebox over hebben, dan kan dat zo maar worden omgetoverd tot een nieuw batterijwisselstation.
Nederland
In Nederland zijn momenteel 9 Power Swap Stations van verschillende generaties. De techniek ontwikkelt zich dusdanig hard dat in Maastricht de 3.0 versie is geopend. Deze kan batterijen sneller wisselen en heeft ruimte voor meer batterijen dan de vorige generaties. Qua locaties van de wisselstations is het in Nederland oneerlijk verdeelt. Mocht je in het noorden wonen en in een Nio rijden, zal je vooral met de stekker moeten laden.