In de winter is het rijbereik van een EV aanzienlijk lager dan in de zomer. Tenminste, dat horen we vaak, met name van mensen die kritisch zijn op elektrisch rijden. Maar wat is nu waarheid? Een groot Amerikaans onderzoek laat interessante resultaten zien.

Op dit moment wordt het noorden van de Verenigde Staten en Canada geteisterd door enorme kou. Voor eigenaren van elektrische auto’s betekent dit nog een extra uitdaging. Er zijn al meerdere verhalen bekend van auto’s die niet meer konden opladen, omdat de laadpalen weigerden te werken. Talloze mensen zagen hun EV hierdoor ineens nutteloos worden.

Recurrent is een Amerikaans bedrijf die meer duidelijkheid wil scheppen in de kennis over tweedehands elektrische auto’s. Het bedrijf wil de overstap naar elektrisch rijden in Amerika versnellen door informatie over elektrisch rijden en over EV’s beschikbaar te maken. Om deze reden heeft Recurrent een groot onderzoek gedaan naar het rijbereik van de EV in de winter, iets dat met de huidige kou erg waardevol is.

Van maar liefst 10.000 elektrische auto’s zijn gegevens verzameld en geanalyseerd. De uitkomsten zijn zeer interessant. Niet alleen laten ze zien dat het verlies aan rijbereik in de winter per merk en type flink kan verschillen, maar het toont ook dat niet elke boardcomputer realistisch is over de beschikbare actieradius.

Onderzoek Recurrent naar rijbereik in de winter

Grote verschillen

Recurrent publiceerde een lijst met 12 EV’s. De Hyundai Kona EV bleek in de winter nog het grootste bereik te hebben: zo’n 340 kilometer. Dit betekent een afname van 34% ten opzichte van het gemeten bereik de zomer, maar hier moet als kanttekening bij gezet worden dat de Kona onder ideale omstandigheden (dus in de zomer) een hoger bereik had dan opgegeven door de fabrikant. Het bereik in de winter zit dus nog vrij dicht bij wat Hyundai opgeeft, omdat de Koreanen het standaard laag inschatten.

Tesla scoorde ook goed, met een afname van gemiddeld 24% ten opzichte van het gemeten bereik in de zomer. De Nissan Leaf en de Ford Mustang Mach-E scoorden met percentages rond de 34% ook behoorlijk. Het slechts scoorde de Volkswagen ID.4: deze verliest in de winter bijna de helft van zijn bereik (46%). Dit betekent dat de eigenaren hiervan nog maar maximaal 200 kilometer konden rijden. Opgemerkt moet worden dat ook onder ideale omstandigheden nooit het door Volkswagen opgegeven bereik werd gehaald. Ten opzichte van het opgegeven bereik is het percentage dus nog hoger.

Warmtepomp

Opgemerkt moet worden dat de meeste EV’s in het onderzoek van Recurrent geen warmtepomp hadden. Steeds meer elektrische auto’s worden tegenwoordig met warmtepomp geleverd, en dat is niet zonder reden. De warmtepomp gebruikt warmte uit het accupakket om het interieur te verwarmen tijdens het rijden. Hierdoor verbruikt de auto minder elektriciteit voor verwarming, wat ten goede komt aan het rijbereik. Dit bewijst de Audi e-tron, die wel een warmtepomp heeft: hierbij daalde het bereik in de winter slechts 18%.

Het onderzoek van Recurrent bewijst dat er veel verschillen zitten tussen de fabrikanten. Niet alleen zijn de verschillen in gemeten bereik tussen zomer en winter bij het ene merk veel groter dan bij een ander merk, maar ook het door de fabrikanten opgegeven rijbereik is niet altijd even realistisch. Hyundai schat zijn bereik laag in, waardoor de Kona EV het in de winter verrassend goed. De Volkswagen ID.4 daarentegen haalt zijn opgegeven bereik in de zomer niet eens en verliest ook nog eens extra in de winter.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *