De Mini Cooper. Onmiskenbaar Engels en geconserveerd door de Duitsers. De komst van de nieuwe, 5e generatie Mini Cooper is onvermijdelijk. De auto heeft sinds de eerste interpretatie zichzelf onlosmakelijk verbonden met het moderne straatbeeld. Mini wijst ons graag op hun verleden en wil overtuigen dat de nieuwe net zo goed is als het origineel. Nu blijft natuurlijk de vraag, is de nieuwste Mini zo leuk als Mini beweert of valt er toch iets tegen?
“Go-kart gevoel”
Mini hamert er enorm op dat de nieuwste variant net zo’n kart gevoel heeft als het origineel. Er wordt gezegd dat: “De MINI Cooper is uitgerust met een vering- en dempingssysteem dat is ontworpen voor het ultieme Go-Kart gevoel”. Helaas staat er nergens iets beschreven over het soort dempers dat Mini heeft gebruikt, dit is dus nog even afwachten.
Mini laat weten dat er, naast de elektrische versie ook 2 benzine motoren aangeboden gaan worden. Dit worden een 3 cilinder en een 4 cilinder. Deze komen in de nieuwe Mini Cooper C en S respectievelijk. De 3 cilinder heeft een maximaal vermogen van 156pk en een koppel van 230Nm. Genoeg om de kleine hatchback van 0-100 te laten accelereren in slechts 7.7 seconden. Dit met een verbruik tussen de 6,5 – 5,9L/100 km.
Als het een onsje meer mag zijn is er de S. Met zijn 4 cilinder motor komt de Mini 1,1 seconden sneller naar 100, 6,6 seconden dus. dankzij 204pk en een maximaal koppel van 300nm. Volgens Mini verbruikt de 4 cilinder tussen de 6,7 – 6,1l/100km. Beide verbruiksclaims zijn natuurlijk op basis van de WLTP tests.
Exterieur
Ogenschijnlijk simpel en strak. Dat is toch wel kenmerkend voor een Mini. De kleine premium stadsauto ziet er ook in de laatste interpretatie weer leuk uit. Natuurlijk, ben je iemand die heel graag een V8 rijdt dan kies je geen Mini. Echter is dat natuurlijk niet de schuld van Mini. Korte overhangen en een relatief kleine wielbasis kenmerkt de Mini nog steeds. Misschien het belangrijkste is dat de auto nog altijd enorm herkenbaar is als een mini. Tot je hem naast een originele Mini parkeert natuurlijk. Dan is de nieuwe Mini ineens enorm. Iets wat naar onze mening altijd erg komisch is.
De nieuwe Mini krijgt de kleinste radarsensor ooit in een “BMW Group” product. Daarbij komen nog 12 ultrasone Sensoren. Naar onze Mening maakt het voor het ontwerp niks uit. Valt het op? Ja. stoort het in het ontwerp of aanzicht van de auto? Wij vinden van niet! Daarbij komt natuurlijk dat de sensoren geplaatst zijn voor veiligheid en dat gaat voor alles. We vinden het prettig om te zien dat Mini de twee, styling en veiligheid zo goed mogelijk combineert.
Interieur en technologie
Gericht op minimalisme maar wel met de nieuwste technologieën. Dat moet volgens Mini het interieur van de nieuwe generatie kenmerken. Aan de afbeeldingen te zien lijkt dit gelukt, maar roept een aantal vragen op. Mini noemt zelf dat de befaamde tuimelschakelaars terug zijn. Deze worden gebruikt voor de start/stop, parkeerrem, versnellingsbak en rij-modus schakelaar. Alle andere functies zijn te bedienen via het OLED-scherm in het dashboard. Hierin lezen wij vooral: “hoe makkelijk of onhandig gaat dit zijn?” een knop is en blijft makkelijker te bedienen dan een touchscreen. Zeker als je aan het rijden bent.
Volgens Mini is het scherm vergelijkbaar met die van een smartphone qua bedieningslogica. Wederom specificeren ze niet wat voor smartphone. IPhone, Android? Boven in het scherm worden dingen zoals snelheid en verbruik kenbaar gemaakt. Onderin het scherm worden dingen zoals navigatie, media, telefoon en klimaatregeling weergegeven. Positief is dat Mini zelf al aangeeft dat er met een “intelligent personal assistant” vrijwel alles bedient kan worden. Hoe dit allemaal in de praktijk gaat werken zullen we moeten zien.
Een (optioneel) panoramisch dak geeft de indruk van ruimte en geeft veel lichtinval. Dat leidt ons direct naar de daadwerkelijk beschikbare ruimte. De kofferruimte bedraagt 210 liter, met de achterbanken plat word dit 725 liter.
In het dashboard zijn 2 projectoreenheden verwerkt. Die zorgen voor verlichte afbeeldingen in het dashboard, op zijn beurt moet dit voor een leuk ontwerp en gelijk sfeerverlichting zorgen. Iedere rij-modus heeft zijn eigen afbeelding, ook kan de bestuurder een eigen afbeelding in het dashboard projecteren. Aldus Mini. In theorie een leuk idee. Ook hier zijn we benieuwd naar de praktijkervaring. zou het veel afleiden? Of is het een gewoon een toffe toevoeging.
Leverbaar in 4 smaken
Van de nieuwe mini komen 4 trimniveaus. Er is de Essential, Classic, Favoured en John Cooper Works (JCW) editie. Alle bieden ze een arrangement aan aanpassingsmogelijkheden. Volgens Mini is de keuze van de kleur afhankelijk aan keuze van de bekleding. Wat best gek is. De klant kan bij bepaalde uitvoeringen kiezen uit 4 kleuren voor het dak voor een contrast. Welke kleuren er precies leverbaar zijn zegt Mini op het moment van schrijven nog niet. Alleen het “spray-tech-ontwerp van de Favoured editie word benoemt. Deze heeft een kleurverloop in 3 kleuren.
Over een nieuwe Mini zijn we altijd enthousiast. We zijn benieuwd of de nieuwe Mini net zo leuk is om te rijden als het merk beweert. Of het infotainment systeem werkt zoals bedoeld. Dit leest u natuurlijk allemaal wanneer er een rij-test online komt op Dagelijksauto.nl