Voor de gelukkigen onder ons die dit jaar weer met een mooi leasebudget de markt op mogen om een nieuwe auto uit te zoeken, hebben we hier een vooruitblik voor je met 10 veelbelovende nieuwe leasetoppers van 2024. Het zijn de favorieten van de zakelijke rijder. Veel merken komen vaak bij de introductie al met rijk uitgevoerde businessuitvoeringen, om de leaserijders de showroom in te lokken. Dit jaar kunnen we alvast tippen welke auto’s je zeker niet mag missen. Wanneer je elektrisch wil rijden dan zit je hieronder wel goed; Bijna alle modellen worden ook als EV geleverd. Wil je de komende vier jaar nog wel gezellig bij de pomp hangen? Keuze genoeg, zij het deels geëlektrificeerd.
Volvo EX30
Waarschijnlijk dé EV verkoopknaller van 2024, gezien ons Volvorijdend landje en de relatief gunstige prijsstelling. Want voor minder dan 36.000 euro krijg je óf een Opel Corsa Electric óf een flink ruimere EX30. En dan is de keuze snel gemaakt lijkt ons. Uit de eerste kennismakingen met de EX30 kunnen we concluderen dat het met de ruimte wel goed zit, maar verwacht in het interieur niet de luxe van een XC40 of XC60. Wat krijg je voor je geld? Minimaal 344 kilometers WLTP range, oplopend naar 480 kilometer bij de duurdere modellen.
Nederlandse prijzen vanaf 35.700 euro
VW Tiguan
De Volkswagen Tiguan is al jaren een vertrouwd gezicht op de snelweg, de Tiguan doet niets verkeerd en blijft steevast een hoofdrol spelen in de verkoopcijfers van de middenklasse SUV’s. Waar de vorige Tiguan strak en zakelijk was getekend permitteert Volkswagen zich wat meer ronde vormen deze generatie. De Tiguan komt als mild hybride en met de plugin hybride rijd je maar liefst 100km elektrisch. Nieuwe maatstaven in de middenklasse dus.
Nederlandse, voorlopige vanafprijs: 45.915 euro
Mercedes-Benz E klasse
Met afgelopen jaar de vers geïntroduceerde BMW 5 serie introduceerde Mercedes-Benz ook een nieuwe E-klasse. We kunnen ons weer opmaken voor de eeuwige Duitse tweestrijd (sorry Audi) tussen de belangrijkste modellen voor de twee premiummerken. Mercedes zet volop in op state of the art techniek en infotainment en blijft daarmee de benchmark in zijn klasse. Saillant detail, de nieuwe E laat (optioneel) je stoelen meetrillen op vibraties van de muziek die je draait. Zo’n feest is het in een E-klasse nog nooit geweest. Het model komt enkel als plugin hybride. De EV rijders kunnen terecht bij de EQE.
Nederlandse prijzen vanaf 70.302 euro
Citroën ë-C3
Dè budget EV van 2024 is te vinden bij Citroën. Vriend en vijand waren eind vorig jaar verrast toen Citroen dit vrolijke legoblokje introduceerde. Binnen in de ë-C3 gaat het er op het oog wat spartaans aan toe, maar met een WLTP range vanaf 320 kilometer hoeft hij zich nergens voor te schamen. En dan die prijs; voor 23.300 euro is deze elektrische stadsrakker van jou. Ben je met je leasebudget wat minder bedeeld dan is deze er misschien wel een voor jou. Of je besteedt de rest van je budget aan andere leuke dingen.
Nederlandse prijzen vanaf 23.300 euro
Lancia Ypsilon
Lancia zit midden in een zelfbenoemde renaissance. 2024 wordt hét jaar van de wederopstanding van het illustere merk. Tot vorig jaar verkocht Lancia nog de Ypsilon, de kleine Italiaanse delicatesse uit 2011 die met facelift na facelift jarenlang werd opgewarmd. En tot dit jaar zelfs nog een van de bestverkochte compacte auto’s in Italië was.
Met een design dat half retro, half futuristisch oogt is de nieuwe Ypsilon zeker een eyecatcher. Lancia gokt met de Ypsilon op de modebewuste man/vrouw. Saillant detail, de Ypsilon heeft een (optioneel) met (nep) leer bekleed tafeltje tussen je stoelen. Samen nippend aan een Crodino in je Ypsilon, Gezelliger dan dat zal het niet snel worden in je nieuwe leaseauto.
Nederlandse prijzen nog niet bekend, reken op een vanaf prijs die boven de Peugeot 208 ligt.
Mini Countryman
Stilistisch huzarenstukje van Mini inclusief bijzonder kleurrijk interieur en rond Oledscherm. You love it or hate it. BMW maakt er in ieder geval flink werk van. Dat mag ook wel, want de Countryman was alweer zeven jaar op de markt. De EV variant van het model komt in ieder geval een stuk verder (465km) dan het uitgaande model. Concurrenten heeft de Countryman genoeg, want dit segment is drukbevolkt met ruimere alternatieven. Een Mini koop je dan ook niet voor zijn ruimte, maar voor zijn looks en leuke weggedrag. Binnenkort vindt je hier een test met onze bevindingen.
Nederlandse vanaf prijzen: 44.690 euro
Nieuwe VW Passat
Al jaar en dag de favoriet onder vertegenwoordigend Nederland, komt de nieuwe Volkswagen Passat nu enkel nog als stationwagen beschikbaar. Ruimte genoeg, hij is samen met Skoda Superb de grootste in zijn klasse dit jaar. Maar liefst 690 liter gaat er achter in, wat flink meer is dan het uitgaande model. De Passat komt er voor nu alleen als plugin-hybride, met maar liefst 100 km range. Met het kwaliteit en comfort van het interieur zit het wel goed, maar wat vinden we van het nieuwe, afgeronde VW design?
Nederlandse vanaf prijzen: 47.785 euro
Skoda Kodiaq
No-nonsense ruimtewonder met Tsjechische roots versloeg enkele jaren geleden ongeveer al zijn SUV concurrenten in value-for-money en ruimteaanbod. Zelfs zustermerk Volkswagen kreeg het een beetje benauwd van het succes van de Kodiaq. Ditmaal is het model helemaal nieuw, met ook verlichting verdeeld over twee lagen zoals we dat kennen van Citroën en BMW. Hij komt er als 5 en 7 zitter, dus als je vrouw op het punt staat een drieling te baren heb je nog plek over voor bagage en de hond. Inladen maar! Ook Skoda’s worden steeds luxer uitgevoerd, zo ook de Kodiaq. Vanbinnen mooie en duurzame materialen en een scherm in het midden van maximaal 13 inch. Midden 2024 komt de Kodiaq naar Nederland.
Introductie voorjaar 2024, Nederlandse vanaf prijzen nog niet bekend.
Peugeot e 3008
De 3008 is sinds een paar jaar het belangrijkste volumemodel voor Peugeot. Waar vroeger de 308 en in mindere mate de 508 de verkopen vooruit trokken is dat sinds de komst van de scherp gelijnde 3008 veranderd. Hij is onder zakelijke rijders en particulieren het populairste model in het compacte SUV segment. Er hangt dus veel van het nieuwe 2024 model af voor het merk, en Peugeot gaat op dezelfde voet verder, zij het met een SUV-coupe achtige. De Peugeot komt er als EV, Plug in en Mild hybrid versie. Met opnieuw een state of the art interieurdesign dat rechtstreeks uit de betere woonwinkel komt probeert Peugeot klanten blij te houden en nieuwe te verleiden.
Nederlandse vanaf prijzen benzine versie vanaf 40.720 euro
Nederlandse vanaf prijzen elektrische versie 47.020 euro
Kia EV3
Met een nieuwe compacte crossover wil Kia het vuur aan de schenen leggen van de huidige compacte EV crossovers, zoals de Jeep Avenger en de Volvo EX30. Het design van KIA ligt in lijn met de grotere EV9 en is lekker kubus-modernistisch. Verwacht geen grote veranderingen aan het productiemodel. Het interieur is sereen en minimalistisch opgezet, met genoeg ruimte voor jou en je yoga mat. Met een verwachte vanafprijs van 33.000 euro zet Kia het model scherp in de markt, en gezien de resultaten die het merk behaalde met de EV6, voorspellen we ook voor deze leasekandidaat een gouden toekomst op Neerlands wegen.
Introductie midden 2024, Nederlandse prijzen nog niet bekend.