Stellantis levert ons steeds meer nieuwe en ook echt goede en leuke modellen. Niet alleen kunnen wij niet wachten op de nieuwe Lancia Ypsilon, maar ook vinden we de Grandland GSe bijvoorbeeld heel gaaf. Nu heeft de Amerikaanse tak een nieuw speeltje op de markt en die is niet over het hoofd te zien. De Jeep Grand Cherokee is een Amerikaanse luxebak voor elk terrein.
Sterktes | Zwaktes |
+ Interieur | – Hybridesysteem |
+ Looks | – Verbruik |
+ Ruimte | – Concurrentiepositie |
Wat is de Jeep Grand Cherokee?
De Jeep Grand Cherokee is de grootste personenauto die Jeep levert in Nederland. Sterker nog, busjes uitgezonderd, is het de grootste personenauto van heel Stellantis. Het is een grote luxe-SUV die concurreert met de BMW X5 (qua lengte misschien zelfs de X7), de Range Rover en de Mercedes ML.
Qua looks is het een typisch Amerikaanse auto. De offroad Jeep-achtergrond komt goed naar boven en gaat naadloos samen met een luxe-skilodge gevoel. Hij is enorm hoog en beukt met zijn glimmende zeven grilletjes door het leven heen. De Jeep Grand Cherokee is inderdaad erg grand, zo zijn uiterlijk ook. De achterkant is netjes en luxe, dat woord voert de boventoon in het algehele ontwerp.
Wij reden in een Jeep Grand Cherokee Summit Reserve. Dit is de enige uitvoering die je in Nederland kan kopen. Hij is vrij volgeladen met opties en luxe, maar de motor is verrassend Europees. Er zit namelijk geen dikke V8 onder de motorkap, zelfs geen zescilinder. Maar, in plaats daarvan wordt de auto aangedreven door een 2.0 viercilinder in combinatie met een PHEV aandrijflijn. Totaal heeft hij 380pk.
Hoe rijdt hij?
Er komt nog net geen elektrische ladder uit de dorpel rollen als je de deur van de Jeep Grand Cherokee opent. Als je jezelf hebt opgetild en zit op de stoel, merk je de enorme luxe. De stoelen zijn prachtig bekleed en de rest van het interieur geeft een ontzettend luxe maar ook gemoedelijke sfeer af. Het is moeilijk uit te leggen, maar het interieur van de Jeep voelt hetzelfde als dat van een Grand Café of een luxe Amerikaanse ranch.
Naast het formaat van de auto, hoef je eigenlijk nergens aan te wennen tijdens het rijden van de Jeep Grand Cherokee. Het geheel is eenvoudig en alles spreekt voor zich. De motor heeft samen met de elektromotor genoeg oempf, maar de elektriciteit is wel snel op. Dit zorgt voor een jammerlijk verbruik, hierover later meer. De automaat is ontzettend soepel en is met veel concentratie net te voelen.
De luchtvering is comfortabel, maar niet té comfortabel. Op dezelfde manier als dat de vering niet té hard is, ook dat is prettig. De auto is groot, maar meestal kan hij prima gemanoeuvreerd worden. Al is het soms wel ingewikkeld met inparkeren, maar oefening baart kunst. Het sturen en remmen is, ondanks het vrij enorme gewicht en formaat goed te doseren. Het rijgedrag is dus zeker op pijl.
Sterke punten
Een ontzettend sterke kant van de Jeep Grand Cherokee is de binnenkant. Wat een enorm goed interieur heeft deze auto zeg. Ruim opgezet, duidelijk en ontzettend fijn om in te zijn. Het interieur raakt de goede snaar, namelijk die van luxe en comfort, zonder hierbij vals te klinken door over de top te gaan. Chapeau. De stoelen zitten voortreffelijk en het dashboard vinden wij ontzettend schitterend. Er zit zelfs een heel klein vleugje vulgariteit aan het geheel zonder dat het eigenlijk negatief opgevat kan worden. Ja, er is diamant-gestikt leer, maar wel een klein beetje. En met bruine stiksels, dus eigenlijk is het heel luxe. Ja, er is ook hout, maar wel mooi en klassiek hout. Netjes, Jeep. Heel netjes.
Die onovertroffen looks van het interieur sijpelen ook door naar het exterieur van deze mastodont. Wat een verschijning is dit zeg. Als je bent bijgekomen van de schokgolf van een snel-naderende drukgolf ter grootte van een voetbalveld, raden wij u aan om even goed te kijken naar deze schoonheid. Mooi afgewerkte details, goed passende lijnen en vooral ontzettend veel ingetogen verfijning. Dat is bijzonder, vooral op een Jeep van zo’n formaat. Hij geeft ons dezelfde gevoelens als een Range Rover. Ja, hij kan overal komen, maar wel met een colbert aan. Het enige verschil is dat de Jeep Grand Cherokee nog een cowboyhoed draagt ook.
Verrassend zal dit derde punt niet zijn, maar het is absoluut het benoemen waard. De Jeep Grand Cherokee heeft namelijk ontzettend veel interieurruimte. Dat mag ook wel, met zo’n bakbeest. Maar, toch spreekt het van een slim ontwerp. Alle vijf mensen kunnen ontzettend ruim flaneren op de voorstoelen en achterbank en de hond (of vier) kan ook makkelijk achterin vertoeven. Het lijkt alsof er nauwelijks ruimte is gaan zitten in het accupakket, overal is namelijk ruimte zat.
Zwakke punten
Helaas is het niet alleen maar whiskeygeur en maneschijn. Wij zijn namelijk niet zo fan van het hybridesysteem in de Jeep Grand Cherokee. Begrijp ons niet verkeerd: het schakelen tussen versnellingen en tussen aandrijvingen is nagenoeg naadloos en ontzettend soepel. Maar, zuinig is de auto niet. Het lijkt alsof de Jeep bij een volle accu ontzettend zijn best doet om zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Dit doet hij ook voorbeeldig. Zware acceleratie en hoge snelheden kunnen eenvoudig helemaal elektrisch worden gedaan. Maar, dit zorgt wel dat de accu binnen no-time leeg is. Dat is jammer. Het lukte ons hierdoor niet om een gemiddeld verbruik te halen wat beter was dan 1 op 9.
Wij hebben nog een ander puntje, daarvoor moet u even met ons meedenken. Is er markt voor de Jeep Grand Cherokee in Nederland? Wij denken van wel, we weten alleen niet hoe groot die is. Een van de auto’s die volgens ons een concurrent is, de BMW X5, is namelijk ongeveer even duur als PHEV. Dat is dan wel de vanafprijs, de Jeep Grand Cherokee is al helemaal volgeladen. Maar goed, de X5 heeft wel 129pk meer en is zuiniger volgens de fabrieksopgaven (2.6L op 100 voor de Jeep en 0.8 voor de BMW). Leuk is hij in ieder geval wel, dus de gunfactor heeft hij mee. De looks ook, vinden wij.
Uitrusting
Ons testmodel is de enige beschikbare uitvoering in Nederland, dus dat scheelt keuzestress. Hij is helemaal bommetjevol geladen met snufjes en technologieën. De bijrijder heeft zijn eigen scherm waarmee onder andere de radio kan worden bediend, maar ook kan worden meegekeken met de camera’s bij het inparkeren. De auto is uitgerust met een McIntosh geluidssysteem met tweemiljard speakers. Dat systeem klinkt echt ontzettend goed.
Verwarmde stoelen en stuur zijn uiteraard inbegrepen. Geventileerde stoelen ook. Daarnaast krijgt je in de Jeep Grand Cherokee natuurlijk een uitgebreide optieknop met allerlei verschillende rijmodi voor allerlei verschillende terreinen. Luchtvering is ook van de partij. Vijf hoogtestanden zijn beschikbaar, de middelste is de normale modus en daar gaat de auto dan ook automatisch naartoe. Leuk vonden wij de Aero Mode, dan gaat hij op de snelweg automatisch iets omlaag om zo luchtweerstand te verkleinen. Leuk detail.
Conclusie rijtest Jeep Grand Cherokee
De Jeep Grand Cherokee is een ontzettend luxe, ruime en elegante Lodge op wielen. Leder, hout en goede speakers is alles wat een mens kan wensen in een prachtige lounge. Alles vind je terug in het interieur van de Jeep, er zit nog net geen open haard in. Hij rijdt verder goed, vlot en soepel. Voor de grootte is het een vrij eenvoudige auto om te besturen, dat is erg prettig. Hij oogt fantastisch en de interieurruimte is fenomenaal. Helaas is hij minder zuinig dan dat wij zouden willen, maar goed. Je kan niet altijd zes gooien.
De Jeep Grand Cherokee is verkrijgbaar vanaf 103.700,- euro in Nederland. In België is hij verkrijgbaar vanaf 93.000,- euro. Aangezien er maar één versie beschikbaar is waar alle opties dan ook al bijna op zitten, kan je nauwelijks duurder uitkomen dan nog een paar duizend piek bovenop deze prijzen.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger .