Mercedes-Benz heeft een niet al te lange tijd geleden een nieuwe naamgeving het leven in geroepen. Het EQ-label is dat, een aparte benaming gereserveerd voor elektrische auto’s. Hier vallen inmiddels al een hoop auto’s onder, namelijk: de EQA, EQB, EQC, EQE (als sedan en als SUV) en EQS (ook als sedan en SUV). Als nieuwste toevoegingen hebben ze ook nog de EQT en de EQG.
Uitgesproken vormgeving
Hartstikke goed dat Mercedes zo inzet op elektrificatie, echter deed de vormgeving wel veel stof opwaaien in autoland. De EQ-auto’s kregen een gladgestreken uitstraling waardoor ze zich konden onderscheiden van hun benzinebroertjes. Buiten het onderscheiden helpt deze designstijl ook mee aan de range. De auto’s hebben een lagere Cw-waarde en dus minder luchtweerstand. Hierdoor zouden ze een paar kilometers verder kunnen komen. Helaas is het niet allemaal positief, het publiek had namelijk nogal wat kritiek op het gladde uiterlijk. Deftige mensen willen nou eenmaal een statige auto rijden, de EQS is voor velen dan te gewaagd. Mercedes heeft de kritieken gehoord, en ook nog eens geluisterd.
De stekker eruit
Mercedes gaat namelijk langzaamaan de EQ lijn uitfaseren en voortaan wat traditionelere ontwerpen aanhouden. Mercedes-topman Christoph Starzynski heeft aan tafel gezeten met het Britse Top Gear en gaf daar aan de kritiek rond de EQE en EQS te hebben gehoord. Vervolgens gaf hij aan dat ze af willen stappen van de zogeheten ‘pebble’ vorm. Een voorbode hiervan is het nieuwe CLA concept, welke ouderwetse proporties terugbrengt, zoals een langere motorkap en iets wat lijkt op een grille. De nieuwe CLA zal de terugkeer zijn van het bekende namensysteem. Hij zal ook alleen elektrisch aangeboden worden, dus onderscheid maken hoeft niet meer. Een logische vervolgtrekking lijkt ons, maar wel verwarrend. Wij zijn benieuwd wat Mercedes voor ons in petto heeft met hun toekomstige ontwerpen en of ze hun namen dit keer wel behouden.