In EV-land is een flinke prijzenslag gaande. Het gaat niet overal even voorspoedig met de verkoop van elektrische auto’s en de Chinese merken prijzen hun nieuwe modellen tegenwoordig zo voordelig dat Tesla en co wel moeten antwoorden.
Dat doet Elon Musk door verlaging op verlaging door te voeren. Het betaalt zich uit; de Y is de bestverkochte auto van Europa. Een hoop andere EV’s zijn nu ook duizenden euro’s goedkoper. Lucid, Polestar en Ford voelen de hete adem van de concurrentie en verlagen de prijzen in de hoop op meer kopers. Hieronder een overzicht met de beste koopjes in EV land, sla je slag!
Tesla Model Y
De Tesla Model Y kwam in 2021 enkel en alleen als Long Range editie op de markt en kostte bij introductie maar liefst 65.010 euro. Voor dat geld had je dan wel alles wat je EV hartje begeerde; 441 pk, 493 nm en een WLTP range van 565 kilometer. In de drie jaar dat de Y op de markt is, is hij een van de meest verkochte auto’s van het moment. Vandaag de dag betaal je voor de Long Range 49.999 Euro. De instapversie kost rijklaar 42.990 en daarmee heb je ook nog recht op de SEPP subsidie.
Was: 65.010 euro
Na meest recente prijsverlaging: 49.999 euro
Korting: 15.011 euro
Tesla Model 3
De kleinste Tesla was met 30.000 verkochte exemplaren in 2019 de meest verkochte auto in Nederland in jaren. In eerste instantie was de Tesla Model 3 alleen beschikbaar als Long Range en Performance versie. Daar betaalde de early adopters maar liefst 57.200 euro voor. Inmiddels zijn we zo’n vijf jaar verder, heeft de 3 een flinke facelift ondergaan en zijn de prijzen voor de Long range gezakt naar 50.990. Toen de Standard Range plus werd geïntroduceerd in 2019 stond deze voor 47.800 op het menu. Nu betaal je voor de flink ge-update instapversie ‘maar’ 42.990 euro, en maak je ook met deze Tesla aanspraak op de SEPP subsidie. De oudste Tesla model 3’s bestormen nu na vijf jaar de occasionmarkt en beginnen vanaf ongeveer 20.000 euro.
Was: 47.800 euro
Na meest recente prijsverlaging: 42.990 euro
Korting: 4.810
De Tesla killer van Volvo/Geely kwam in 2019 op de markt als 409 pk sterke vierwielaandrijver en kostte bij introductie zo’n 59.800 euro. In navolging van Tesla presenteerde het merk ook minder krachtige versies, en instappen kon vanaf zo’n 51.200 euro. Dan heb je wel beschikking over 231 pk en een WLTP range van 515 km. Ook Polestar ontkwam niet aan recente prijsverlagingen en biedt het laatstgenoemde model nu aan voor 44.950 euro.
Was 49.900 euro
Na meest recente prijsverlaging: 44.950 euro
Korting: 4.950
Lucid Air
Dit hedendaags state of the art, EV slagschip is ontwikkeld in Silicon Valley. Lucid is officieel de strijd aangegaan met Tesla op het gebied van prestaties. De topversie van de Lucid Air verslaat de Tesla Model S Plaid op papier alvast: met 1200(!) pk en een 0 tot 100 tijd van minder dan 2 seconden. Bizarre cijfers, met een even flink prijskaartje van 225.000 euro. De instapversie met achterwielaandrijving beschikt over 442 pk en een indrukwekkende range van 747 km. Daar moest je eind vorig jaar nog 115.000 euro voor neertellen, dit jaar ben je spekkoper en betaal je ‘maar’ 88.000 euro. Zomaar 27:000 euro korting!
Was: 115:000 euro
Na meest recente prijsverlaging: 88.000 euro
Korting: 27.000 euro
Zeekr X
De Zeekr X is een elektrische compacte crossover van het Chinese merk Geely. Zeekr presenteert zich als premiummerk en wil wat hoger in de markt staan dan Volvo en zustermerk Smart. Onderhuids is het model identiek aan de Volvo EX30 en Smart #1. Bij de introductie vorig jaar betaalde je 45.990 en daar kreeg je de Long Range voor met een range van 445 km WLTP. Nu verlaagt Zeekr de prijzen naar 42.440 en krijg je 10 jaar gratis onderhoud. Dat is nog eens een koopje!
Was 45.990 euro
Na meest recente prijsverlaging 42.440 euro
Korting: 3.550
Cupra Born
In 2022 betaalde je voor deze Volkswagen ID3 in Cupra jasje maar liefst 43.090 euro. Voor dat geld kreeg je de 204 pk sterke Essential editie met een WLTP range van 427 km. Cupra heeft goed gekeken naar concurrenten en heeft de Born nieuwe prijzen meegegeven. Instappen kan vanaf nu voor 36.940 euro.
Was: 43.090 euro
Na meest recente prijsverlaging 36.940 euro
Korting: 6.150 euro
Peugeot E-208
Peugeot doet het wat rustiger aan en gooit zijn populairste EV niet zomaar in het actiehoekje. De Peugeot E-208 is vrij constant in verkoopcijfers en in prijs, maar dit jaar voelt Peugeot ook de hete adem van de concurrentie en verlaagt de prijzen een beetje. In 2022 betaalde je 36.450 voor de instapversie met 136 pk en een WLTP range van 361 km. De nieuwe prijs in 2024 is 35.320 euro.
Was: 36.450 euro
Na meest recente prijsverlaging 35.320 euro
Korting: 1.130 Euro
Nissan Arya
De Nissan Arya is het elektrische broertje van de Nissan Qashqai en presteert aardig op verkoopgebied. Nissan heeft afgelopen jaren de prijzen verhoogd en nu de markt van de elektrische SUV’s op stoom is, verlaagt het merk de prijzen met maar liefst 7000 euro. In 2022 betaalde je 50.990 euro voor een 217 pk, 63kwh en een WLTP van 398 km. Nu ligt de Ariya in de koopjeshoek voor 43.900 euro. Wie o wie?
Was 50.990 euro
Na meest recente prijsverlaging 43.900 euro
Korting: 7.090 euro
Ford doet gezellig mee met de prijzenoorlog in EV land. Het merk verhoogde de prijzen van zijn elektrische SUV in 2022 nog met 4000 euro. Toen betaalde je voor de 269 pk sterke EV met 75 kwh een riante 61.200 euro. Hoe ver kom je daar dan mee? Zo’n 417 km WLTP. Anno 2024 krijg je hetzelfde voor een stukje minder; 44.800 euro fiscale waarde, rijklaar 46.300 euro. Ook met deze actieknaller kun je dus terecht bij de SEPP subsidiepot.
Was: 61.200 euro
Na meest recente prijsverlaging: 46.300 euro
Korting: 14.900 euro