Met al die elektrische crossovers en SUV’s zou je bijna vergeten dat mensen ook nog gewoon stationwagons met een verbrandingsmotor kopen. Dat klinkt wel een beetje ouderwets. Tijdens onze rijtest met de Peugeot 508 SW Hybrid keken we of dit ook zo is.

Sterke punten:Zwakke punten:
+ Mooi uiterlijk– Bediening adaptive cruise control
+ Comfortabel– Onthouden instellingen
+ Ruim– Zicht naar achteren

Wat is de Peugeot 508 Hybrid?

Het antwoord op die vraag is simpel: het is een fraaie stationwagen volgens het vertrouwde en enige juist recept. Oftewel: laag, breed en lang. Laat het maar aan de Fransen over om een fraaie stationwagen te bouwen. De voorkant versterkt het gevoel van breedte alleen maar, met de grille die helemaal doorloopt in de koplampen en de klauwen van de dagrijverlichting. Zelfs in het wat saaie grijs van onze testauto is de Peugeot 508 Hybrid een bijzonder mooie auto.

Onder de motorkap vinden we een 1,6 liter viercilinder benzinemotor. Er is echter ook een elektromotor aan boord. Beide drijven de voorwielen aan. Je hebt de keuze uit 150 of 180 pk, waarbij we het hybride sportmodel met 200 pk niet meetellen. De benzinemotor is gekoppeld aan een fijne achttraps automaat. De Peugeot 508 Hybrid kan alleen AC laden via een éénfase-lader van 3,7 kWh. De accu is hiermee bij een laadpaal in 3,5 uur opgeladen. Een 7,4 kW lader is optioneel.

Peugeot 508 Hybrid laden

Hoe rijdt hij?

Die hybride aandrijving staat wel garant voor wat raadsels. Op papier zou de Peugeot 508 Hybrid tot 59 kilometer puur elektrisch moeten kunnen rijden. Wij kwamen echter niet verder dan zo’n 32 kilometer, en dat is wat het dashboard zelf aangaf. Waarschijnlijk als je veel in de stad rijdt, waarbij je veel moet remmen, kun je met maximaal regenereren meer zero-emissie rijden. Hiervoor is de B-stand op de automaat, waarbij je harder afremt als je het gas loslaat. Echter, deze grote Peugeot is niet bedoeld voor in de stad.

Je zou verwachten dat de Peugeot met zo’n klein elektrisch bereik wel zuinig zou omgaan met de stroom. Dat is echter niet het geval. Met een opgeladen accu start de auto altijd in de rijmodus ‘electric’. Hiermee rijdt de auto volledig elektrisch en is de accu na zo’n 30 kilometer leeg. Alleen als je de navigatie instelt, gaat het anders. Dan weet de auto waar je heengaat en wordt het stroomverbruik daarop afgestemd. In de praktijk betekent dat: de laatste 30 kilometer rijd je elektrisch.

Fraaie stationwagen

Zeker tijdens lange stukken op de snelweg zou de elektromotor de Peugeot 508 Hybrid op snelheid kunnen houden, om zo de benzinemotor uit te kunnen zetten. Dat gebeurt echter niet. De elektromotor lijkt er puur te zijn voor het optrekken. De hybride aandrijving geeft hiermee de indruk vooral voor emissietests geconfigureerd te zijn. Is de accu opgeladen, dan rijdt je zo 1 op 33 met de Peugeot 508 Hybrid. Is de accu leeg, dan kom je niet boven de 1 op 16 uit, wat op zich ook niet heel slecht is.

Sterke punten

Boven alles is de Peugeot 508 Hybrid een heerlijke auto voor lange afstanden. Zeker met de luxe stoelen van onze testauto, met verwarming en massagefunctie, is het lekker sturen. Het kleine stuurtje is even wennen, maar het laat de auto sportief en wendbaar voelen. Bovendien heb je uitstekend zich op het instrumentenpaneel achter het stuur. Dankzij de hoge middenconsole zit je in een soort cockpit: niet heel ruim maar wel prettig. Dit is duidelijk een auto om kilometers mee te vreten.

Klein stuur in de Peugeot 508 Hybrid

Op de achterbank zitten je passagiers al even lekker, al moeten zij het zonder stoelverwarming en massages doen. Dankzij het doorlopende dak is er hoofdruimte genoeg. Achter de achterbank bevindt zich een zeer ruime kofferbak van 530 liter. Deze slikt heel wat bagage, die je dankzij de ingebouwde rails ook nog eens eenvoudig kan vastzetten. Jammer genoeg is er geen speciale plaats voor de laadkabel, maar met zo’n grote kofferbak kun je die vast wel ergens kwijt.

Zwakke punten

De fraaie ontwerpdetails hebben helaas wel nadelen. Zo heb je dankzij de fraaie carrosserie nauwelijks zicht door de achterruit. Het is alsof je door een brievenbus moet kijken. Ook het kleine stuur heeft een fors nadeel. Links zitten de stengels voor de richtingaanwijzer, de bediening van de adaptive cruise control en de flipper voor de versnellingsbak heel dicht op elkaar. Regelmatig stoot je bij het richting aangeven tegen de verkeerde schakelaar. De symbolen op de knoppen voor de adaptive cruise control zijn onleesbaar voor de bestuurder: hiervoor zit het stuur in de weg. De bediening moet je dus uit je hoofd leren.

Ook als benzine verkrijgbaar

Het meest irritante aan de Peugeot 508 Hybrid is echter dat de auto alles vergeet zodra je hem uit zet. Alle instellingen worden gereset. Zo vond ik de B-stand heel prettig om te rijden, maar dit knopje moest ik elke rit weer indrukken. Ook de rijstand staat elke keer op ‘elektrisch’, dus elke keer moet je hem zelf weer in ‘comfort’, ‘sport’ of ‘hybride’ zetten. Nog veel vervelender is dat zelfs de automatische ruitenwisser elke keer uit gaat. In regenachtig Nederland zul je dus elke rit handmatig de ruitenwissers op automatische stand moeten zetten.

Uitrusting

Dankzij de onzichtbare knoppen die achter het stuur verborgen zitten, is de bediening van de adaptive cruise control in het begin een uitdaging. Dit gaat beter als je eenmaal weet wat welk knopje doet. Dan werkt dit systeem best prettig. Soms zwalkt de rijbaanassistent nog wat tussen de lijnen, maar dat vergeven we hem. Wel gaat de Peugeot 508 Hybrid genadeloos hard in de remmen als een auto te dichtbij invoegt. Op een drukke snelweg in de spits zorgt de adaptive cruise control daarom niet voor een ontspannen rit.

Rijtest Paugeot 508 Hybrid

Het 10-inch multimediascherm is mooi weggewerkt in het bijzondere dashboard van de Peugeot 508 Hybrid. Het scherm is wel erg horizontaal georiënteerd, wat bij de navigatie lastig kan zijn. Hierbij wil je immers ver vooruit kunnen kijken op de kaart. Onder het scherm zitten leuke schakelaars, die erg handig zijn. Helaas heeft de navigatie er geen gekregen. Wat minder zijn we te spreken over de start-knop. Deze moet je echt hard indrukken als je de auto wil starten of stoppen.

Conclusie rijtest Peugeot 508 Hybrid

Eerlijk gezegd bleven we na de rijtest met de Peugeot 508 Hybrid achter met een dubbel gevoel. Het is een ontzettend fijne auto voor lange afstanden. Hij rijdt fijn en is erg comfortabel. Bovendien is hij ruim en zit je heerlijk achter het stuur. Daarbij ziet hij er ook nog eens prachtig uit. Dit is het soort auto waarbij je je afvraagt waarom iedereen toch zo nodig crossovers moet kopen.

Goed kontje ook

Toch blijft bij de Peugeot 508 Hybrid het gevoel knagen dat er meer uit de hybride aandrijving te halen moet zijn. De accu is maar klein, waardoor je maar weinig elektrisch kunt rijden. Dit is geen stadsauto waarbij je met vaak remmen energie kunt terugwinnen. Je zou daarom willen dat de Peugeot 508 Hybrid wat logischer met zijn energie zou omgaan. Hij moet niet volledig elektrisch wegrijden om zo binnen een paar minuten de accu leeg te hebben. In plaats daarvan zou hij meer moeten samenwerken met de benzinemotor, bijvoorbeeld juist bij het rijden op constante snelheid. Ongetwijfeld zou dat de Peugeot 508 Hybrid nog zuiniger maken, en nog beter.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *