Ooit stond Volvo synoniem voor verkeersveiligheid. Ongetwijfeld vinden ze dat nu nog steeds, maar een broertje van Volvo, de Polestar 4, bewijst dat veiligheid voor moederbedrijf Geely niet zo belangrijk is.
Volvo was de eerste die zijn auto’s voorzag van gelamineerd veiligheidsglas. De driepuntsgordel is een uitvinding van Volvo. Al in 1959 waren deze standaard in elk model van het merk. Ook het eerste kinderzitje waarbij het kind naar achteren kijkt, wat veel veiliger is, komt van Volvo. Het Zweedse merk heeft over de jaren een goede reputatie opgebouwd als het gaat om veiligheid.
Tegenwoordig valt Volvo onder het Chinese Geely. Dit leidde tot de introductie van allerlei Volvo-gerelateerde merken. Over Lynk&Co is heel wat te doen op dit moment, maar wij kijken even naar Polestar. Dit merk neemt helaas een loopje met de veiligheid waar Volvo voor staat. Kijk namelijk maar eens goed naar de onlangs gepresenteerde Polestar 4, het grotere broertje van de Polestar 2. Valt je iets op? Aan de achterkant misschien? Juist: de Polestar 4 heeft geen achterruit.
Alleen schermpjes
Zoals elke moderne auto hangt de Polestar 4 vol camera’s. Deze houden de omgeving van de auto constant in de gaten. Je kunt die beelden ook oproepen tijdens het rijden. De Polestar 4 heeft zelfs een echte achteruitrijspiegel. Nou ja, niet echt, want je kunt niet door een achterruit kijken die er niet is. In plaats daarvan is de ‘spiegel’ een scherm dat het camerabeeld van de kofferbak laat zien. Waar bij andere auto’s camera’s alleen een hulpmiddel zijn, ben je er bij de Polestar 4 van afhankelijk.
Polestar zal ongetwijfeld zeggen dat het net zo veilig is als een normale spiegel. Toch is dat niet zo. Je bent namelijk afhankelijk geworden van software. Een camera en een scherm kunnen uitvallen, een normale spiegel niet. Dat is namelijk gewoon een stuk reflecterend glas. Alle elektronica is tijdig, net zoals alle software. Met over-the-air updates is het niet ondenkbaar dat het schermpje ineens niet meer werkt, of kuren vertoont, zeker als de auto vijf, zeven of tien jaar oud is.
Geen zicht
Op zich is het scherm als binnenspiegel niet zo’n probleem: meer auto’s hebben dit. Bij Polestar ben je echter van afhankelijk. Meer zicht naar achteren heb je niet, want je hebt geen achterruit. Dat is echt onveilig want het betekent dat je niet naar achteren kunt kijken. Eén vlekje op je camera en alles achter de auto valt in de dode hoek.
Bedenk eens hoe vaak je bedoeld of onbedoeld door de achterruit van je auto kijkt. Tijdens het achteruit rijden moet je door de zijruiten en de achterruit kijken. Dat zie je in één gezichtsveld. Bij de Polestar 4 kijk je dus links en rechts over je schouder, maar je moet naar voren op het schermpje kijken om te zien wat er achter je gebeurt. Ook bij het inparkeren vertrouwen de meeste automobilisten op direct zicht naar achteren, en niet op schermpjes. En hoe vaak kijk je op de snelweg door de achterruit van je voorganger om te zien wat er voor hem gebeurt?
Meer ruiten
Vrachtwagens krijgen ondertussen steeds grotere ruiten om het zicht naar buiten te verbeteren. Grote steden als Londen laten alleen maar vrachtwagens toe in de binnenstad met extra grote ruiten. DAF bijvoorbeeld levert zijn trucks daarom met een optioneel ruitje in de deur, onder de zijruit, zodat het zicht naar buiten optimaal is. Natuurlijk heeft een vrachtwagen geen achterruit, maar dat is omdat het onmogelijk is. Bij de Polestar kan het gewoon. Het is daarom absoluut van de gekken dat dit merk ruiten inwisselt voor camera’s. Helemaal als zustermerk van Volvo, dat geldt als pionier op het gebied van veiligheid.
Volgens Polestar heeft de 4 geen achterruit omdat het panoramadak dan groter kan worden voor een meer ruimtelijk gevoel in het interieur. Een mooi interieur is natuurlijk leuk, alleen jammer dat Polestar hiervoor veiligheid opoffert. Door een glazen panoramadak zie je die fietser achter je niet. Laten we hopen dat het afschaffen van de achterruit geen trend wordt.