De voorjaarsnota van het huidige, demissionaire kabinet is gepresenteerd en dat betekent ook dat er eindelijk nieuws is over de hoogte van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Lang was onzeker wat het kabinet van plan was met de huidige korting op de MRB. Nu is er eindelijk meer duidelijkheid.
Tot nu toe leek het erop dat EV rijders vanaf 2026 volledig gingen meebetalen aan wegenbelasting. Omdat EV’s veel hoger in gewicht zijn door zware accupakketten zou dat flink in de papieren gaan lopen. Vandaag is er witte rook; de EV rijder wordt nog tot 2031 flink gecompenseerd in de MRB.
Vijf jaar lang korting
Hoe is de korting opgebouwd? Vanaf 2026 krijg je als EV rijder 40% korting op de wegenbelasting, tussen 2027 en 2029 is dat 30% en vanaf 2031 betaal je het volledige tarief. Het huidige kabinet zet dus nog flink in op stimulerende maatregelen voor emissievrije voertuigen.
Waar wordt dat geld vandaan gehaald? Jawel, ook bij autorijdend Nederland. Eigenaren van plug-in hybrides gaan namelijk wel meer belasting betalen. Nu geniet je nog van 50% korting op het normale tarief MRB. Werd eerst nog gedacht dat de huidige korting werd afgebouwd, dat is helaas niet het geval. Het belastingvoordeel voor stekkerauto’s is van de baan, vanaf 2025 ga je gewoon het volledige mrb tarief betalen. Dat kan flink in de kosten lopen wanneer je nu in een flinke PHEV SUV rijdt.
SEPP vervalt
Ook de subsidieregeling SEPP voor tweedehands elektrische auto’s vervalt. Kon je tot nu toe nog tot 2000 euro subsidie krijgen voor de aanschaf van een tweedehands EV, vanaf volgend jaar verdwijnt de regeling weer van tafel.
Kanttekening; wanneer er een nieuw kabinet komt kunnen deze plannen wellicht weer de prullenbak in. Van de BBB en PVV is bekend dat zij niet staan te springen om EV rijden fiscaal te stimuleren.