Vandaag doet Mazda het doek van de CX-80. Een toevoeging aan hun SUV-lijn en het nieuwe vlaggenschip van het merk in Europa. De CX-80, zal vanaf het najaar beschikbaar zijn. Mazda Belooft een combinatie van comfort, gemak en veelzijdigheid, allemaal ‘crafted in Japan’.
De CX-80 is de nieuwste, ruimste auto in Mazda’s Europese line-up. De Amerikaanse markt heeft ook de CX-70, én CX-90, deze komen dus niet naar onze kant van de Atlantische oceaan. De aandrijving wordt geregeld door een e-Skyactiv Plug-in Hybrid met achterasgestuurde All-Wheel Drive. Hierover later meer. Met een lengte van bijna vijf meter is de CX-80 geen kleine jongen. Hij overtreft de CX-60, in grootte en ruimte. Het interieur van de CX-80 neemt het design van de CX-60 bijna volledig over. Wel voegt Mazda een nieuwe dimensie van luxe toe. Met nappalederen bekleding, esdoornhouten sierdelen en een verfijnd infotainment. De derde zitrij biedt genoeg ruimte voor personen tot ongeveer 1.70 meter, groot genoeg voor kinderen (of ondergetekende). Met twee USB C-aansluitingen en vier bekerhouders komen ook de achterste passagiers niks te kort.
design en interieur
Aan de voorkant behoudt de CX-80 de kenmerkende stijl van Mazda. De bekende “Kodo-styling” die Mazda aanhoudt is natuurlijk weer van de partij. Dat wil zeggen: letten op de details zonder onnodige toevoeging. Wat volgt is een beetje vreemde combinatie tussen opvallend doch subtiel. Naar onze mening is het design geslaagd, laat ons weten wat jullie ervan vinden in de comments.
Met alle stoelen in gebruik is de bagageruimte goed voor 270 liter. Met de derde zitrij plat wordt dit uitgebreid tot 680 liter. geen 7 stoelen nodig? Dan kan de Mazda ook met 6 zetels geleverd worden. Met een extra gevoel van ruimte tot gevolg. Qua technologie streeft Mazda naar een hoog niveau. Een 12-inch infotainmentsysteem, compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Ook nieuwe functies zoals Alexa-spraakbediening, een connected navigatiesysteem en een Trailer Hitch-functie voor het gemakkelijk positioneren ten opzichte van een aanhanger.
aandrijflijn en aangekondigde prijs
De e-Skyactiv PHEV heeft een totaal systeemvermogen van 327 pk en een koppel van 500 Nm. 0-100 km/u is gedaan in 6,8 seconden en met een topsnelheid van 195 km/u. Dankzij dit vermogen en vooral het koppel heeft de CX-80 een trekkracht tot wel 2500 kg. Elektrisch bereik bedraagt 60 km, met een WLTP-gemiddeld brandstofverbruik van 1,6 l/100 km. Wat dit in de werkelijkheid is moeten uitvinden. De voorverkoop van de Mazda CX-80 PHEV start op 7 mei. Met een vanaf prijs voor de Exclusive-Line van € 62.390,-. Daarmee zit de mazda CX-80 naar onze mening precies waar die moet zitten in de markt. Een flink stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Land Rover Defender 130. Maar duurder dan bijvoorbeeld een Dacia jogger.