De concurrentie in de hedendaagse automarkt liegt er niet om. Er is tegenwoordig zo veel keuze dat de fabrikanten moeite hebben om constante cijfers te kunnen overleggen. Van origine populaire automerken hebben in Nederland, Europa en soms ook in de rest van de wereld last van onder meer de Chinese nieuwkomers. Je moet dan ergens uniek in zijn om klanten te binden. Een goede prijs voor een rijk uitgeruste auto is de perfecte combinatie. Dat lijkt ook het geval te zijn bij de nieuwe Volvo EX30. Hoe beïnvloed ‘de kleinste Volvo’ de verkoopcijfers?
Cijfers
Verkoopcijfers zijn belangrijk voor autofabrikanten, daaruit kunnen ze opmaken of er ook daadwerkelijk een markt is voor hun modellen. Bij Volvo zijn de wereldwijde verkoopcijfers in april gestegen met 27%. In totaal zijn er afgelopen maand 65.838 Volvo’s verkocht. Daarbij heeft de EX30 een grote bijdrage aan de verkoopcijfers in Europa (9.730 exemplaren). Vorige maand zijn er 34.238 Volvo’s verkocht in Europa, een stijging van maar liefst 65% ten opzichte van een jaar eerder.
In de Verenigde Staten en China is een sterke daling zichtbaar bij de verkoopcijfers van BEV’s. Dit fenomeen speelt al langer in de VS en heeft niet alleen betrekking op Volvo. De algemene verkoopcijfers in China laten een daling van 3% zien, ondanks dat Volvo in Chinese handen is. Dit zou een natuurlijke reactie kunnen zijn op de lancering van Zeekr of bijvoorbeeld de nieuwe Polestar 4. Maar in China liggen nog meer kapers op de kust, dus het is de vraag of Volvo daar hun marktpositie behoudt.
Aandrijflijnen
Als we verder inzoomen op de verkoop van verschillende aandrijflijnen, dan valt voornamelijk de Europese verkoop van de EV op. De stijging van 70% is vooral te danken aan de EX30 en EX40. Deze staan dan ook in de top 10 best verkochte auto’s van Europa. Bij de plug-in hybride is er een lichte stijging te zien. Ondanks de lofzang over alle elektrische auto’s is de XC60 de best verkochte auto in de maand april. Een SUV als plug-in hybride blijkt voor veel mensen momenteel de beste keuze te zijn.
Opvallend is de verkooptoename van de mild hybride en de conventionele aandrijflijnen. Deze zijn op hun retour en Volvo heeft zich al vaker uitgesproken over de volledige elektrificatie van hun modellengamma. Misschien waren dit auto’s uit de voorraad, of is Europa nog niet klaar voor BEV’s?