Build Your Dreams (BYD) kennen we in Nederland uitsluitend van hun volledig elektrische modellen. Nu gaat de elektrificatie in Nederland niet helemaal zonder slag of stoot en zijn veel consumenten nog steeds niet overtuigd. Het constant terugkerende nieuws over het overbelaste stroomnet helpt daar zeker niet aan mee. Een PHEV lijkt daarom voor veel Nederlanders de ideale tussenoplossing te zijn. Hiermee rijdt je woon-werkverkeer volledig elektrisch en kun je voor de langere afstanden gebruik maken van de verbrandingsmotor.
BYD Seal U DM-i
De BYD Seal U kennen we al als BEV (battery electric vehicle). Deze volledig elektrische auto heeft op papier een actieradius van 500 kilometer. Daarnaast komt er nu dus de DM-i variant, ofwel de hybride uitvoering. Deze heeft een totale actieradius van maar liefst 1080 kilometer, waarvan 125 kilometer elektrische actieradius betreft. Deze 18,3 kWh aan energie zit opgeslagen in de BYD Blade Battery. De 1,5-liter turbomotor zorgt voor 131 pk en de twee elektromotoren brengen het totaalvermogen op zo’n 324 pk. Genoeg cijfers voor nu, de Seal U DM-i heeft meer te bieden.
Kun je ermee op vakantie?
Dat is één van de redenen waarom mensen de plug-in hybride verkiezen boven een BEV. De range is natuurlijk gunstig, maar er is meer nodig om relaxed op je vakantieadres aan te komen. Rijhulpsystemen zijn volop aanwezig. Onder andere Adaptive Cruise Control, Lane Change Assist en dodehoekdetectie maken het rijden makkelijker. Maar ook inparkeren met de 360 graden camera is prettig, zeker met een sleurhut achter je auto. Als je dan aangekomen bent op bestemming, kun je een laptop of andere elektronische apparaten opladen door de Vehicle-to-Load functionaliteit van de Seal U, erg handig! Het trekgewicht is maximaal 1300 kilogram en de kofferbakruimte bedraagt 552 liter, een gemiddelde score voor een auto uit dit segment.
Looks
Het uiterlijk blijft altijd een kwestie van smaak. De ontwerpers van de Seal U hebben veel lijnen toegevoegd aan het exterieur. Dit maakt de auto minder saai dan de gemiddelde Chinese SUV. In de voor- en achterbumper zitten ook veel details. Het zijn complexe vormen, maar dat geeft de Seal U wel een eigen identiteit. In het interieur valt het grote touchscreen meteen op, het lijkt wel alsof deze er later opgeplakt is. Het panoramadak geeft een gevoel van ruimte. Verder is het interieur redelijk eenvoudig, met hier en daar hoogglanslak. Het draadloos opladen van twee telefoons is een pluspunt.
De BYD Seal U DM-i wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht. Over de prijzen is nog niks te zeggen, deze worden pas kort voor de marktintroductie bekendgemaakt. Kun je daar niet op wachten? Dan moet je het doen met de BEV versie van de BYD Seal U.