De Jeep Avenger is auto van het jaar 2023. Dit betreft overigens de elektrische uitvoering. Eerder kwam Jeep ook al met een mild-hybrid versie. Om het aanbod volledig compleet te maken is er nu de Jeep Avenger 4xe. In principe dezelfde auto als de mild-hybrid, maar met één belangrijk verschil. De 4xe is namelijk vierwielaangedreven, precies zoals het hoort!
Specificaties Jeep Avenger 4xe
Verrassend is overigens wel dat de specificaties afwijken ten opzichte van de reguliere Jeep Avenger mild-hybrid. In de praktijk betekend dit een 136 pk 1.2 benzinemotor die ondersteuning krijg van een 28 pk elektromotor. Het gecombineerde systeemvermogen wordt door Jeep overigens niet specifiek aangegeven, dus dat blijft wat gissen. Met deze prestaties is de Jeep Avenger 4xe in staat om in 9,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten en een top te halen van 194 km/u. De elektromotor is overigens gekoppeld aan een klein accupakket, voorzien van 48V technologie. Hoe groot het accupakket precies is, laat Jeep eveneens achterwege, dus heel groot zal het niet zijn. Voordeel hiervan is wel dat de accu tijdens het rijden dus snel oplaadt. Met 48V technologie is het welliswaar mogelijk om volledig elektrisch te rijden, maar enkel op zeer lage snelheid. Zoals bijvoorbeeld tijdens het in- en uitparkeren. Toch biedt deze welkome ondersteuning op de momenten dat de benzinemotor om meer vermogen vraagt. Zoals bijvoorbeeld tijdens het accelereren, of op de eerste meters vanuit stilstand.
Volwaardige 4×4
Jeep past een prima oplossing toe om de Jeep Avenger een 4×4 te maken. De elektromotor drijft namelijk de achterwielen aan. Wie denk dat hiermee de kous af en dat Jeep dus goedkoop trucje uithaalt om de Avenger als 4×4 in de markt te zetten, heeft het mis. Het is namelijk wel degelijk zo Jeep een stapje verder is gegaan dan alleen dat. Zo is er de nieuwe multilink-achterwielophanging. Deze heeft een langere veerweg, wat voor meer comfort off-road zou moeten zorgen. Dit zorgt voor 10 millimeter meer bodemvrijheid, waardoor er door maximaal 400 millimeter diep water gereden kan worden.
Wanneer de achterwielen ook inschakelen voor de aandrijving, bieden deze maar liefst 1.900 Nm aan koppel! Dit heeft onder andere te maken met de overbrengingsverhouding van 22,7:1 op de achteras. Tot 30 kilometer is de Jeep Avenger 4xe sowieso altijd vierwielaangedreven met een 50:50 krachtsverdeing. Tussen de 30 en 90 km/u springt de achteras enkel bij wanneer dit nodig is. De elektromotor blijft dus verbonden met de achterwielen. Wanneer de vierwielaandrijving dan inschakelt, is er door koppelverdeling alsnog een 50:50 verdeling. Pas boven de 90 km/u koppelt de elektromotor los van de achteras. Prima, want dat zijn eigenlijk Dakkar Rally snelheden!
Show and Go!
Naast alle onderhuidse aanpassingen, is er ook op visueel vlak het nodig aangepakt. Dit om de Jeep Avenger 4xe meer een off-road karakter te geven. Voorbeelden zij het sleepoog, standaard dakrails en die stoelen die bekleed met waterbestendig materiaal. De mistverlichting zit eveneens hoger, zodat deze minder snel onder het vuil komen en zicht gegarandeert blijft. De extra bodemvrijheid komt daarnaast ook met grotere wielkasten en zijn er extra beschermdelen geplaatst rondom de kentekenplaat. Om het plaatje helemaal compleet te maken zijn optineel All Terrain 3MPSF-banden te bestellen. In de praktijk zorgen al deze aanpassingen voor een aanrijhoek van 22 graden, overrijhoek van 21 graden, afrijhoek van 35 graden en een totale bodemvrijheid van 210 millimeter. Bestellen kan vanaf Q4 dit jaar, prijzen volgen in een later stadium.