Als klein jongetje droomde ik hiervan, lange roadtrips maken naar prachtige landen. Van 24 tot en met 26 mei was ik in Como, Italië voor het Concorso d’Eleganza evenement. Dankzij BMW Nederland mocht Dagelijksauto daar dit jaar bij zijn. Een ideale manier om een lange roadtrip te maken, dwars door prachtige landen. Dit met de BMW X5 XDrive30D.
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Infotainment | – Driver assistant |
+ Harman Kardon geluidsysteem | – Stuur gevoel |
+ Stoelen | – Climate control door touchscreen |
Wat is de BMW X5 Xdrive30D
De BMW X5 is al lang en breed bekend in de autowereld. Sterker nog na zijn originele lancering is 1999 kwam hij al snel bekend te staan als de “go to” luxueuze SUV. Dit werd een trend en bijna ieder ander automerk volgde. De laatste jaren lijkt het erop dat BMW zijn “rijdersauto’s” iets wat opzij aan het zetten is voor auto’s die technologisch meer geavanceerd zijn en met meer luxe. De BMW 1 serie met voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving is daar een prima voorbeeld van.
Hoe zit het met de X5? Op het eerste oog volgt de X5 XDrive30D deze trend perfect. Bij het eerste instappen word je begroet door een deuntje, gecomponeerd door Hans Zimmer. Wanneer je plaats neemt achter het stuur is het eerste wat je ziet een gigantische infotainment scherm. In wezen zijn het twee schermen die vlekkeloos overlopen in elkaar.
Leuk weetje: Auto’s worden steeds groter, dat weten we allemaal. De afmetingen van de moderne Land Rover Defender zijn bijna identiek aan de Lamborghini LM002 uit de jaren 70. De BMW X1 is bijna identiek in formaat aan een originele BMW X5.
Hoe rijdt het
Zoals benoemd heb ik de BMW X5 mee mogen nemen naar Italië. Daardoor heb ik best wat kilometers en uren achter het stuur mogen doorbrengen. Een van de eerste dingen wat dan opvalt is inderdaad die technologie. Er zit dan ook zo veel op, dat het zichzelf soms tegenwerkt. Klein voorbeeld: Er zijn vier manieren om het volume van je muziek te bedienen. De leukste is “gesture control”. In het begin is het wat onwennig om naar je auto te gebaren en zwaaien. Al snel merk je dat je het doet omdat het makkelijker en leuker is dan de volume knop zoeken.
Duitsland
Op de lange rechte Duitse Autobahn is het vermogen en comfort heerlijk. Het vermogen van 297 pk en 670 Nm koppel wacht altijd netjes tot je het gaspedaal wat dieper indrukt. Wanneer je dat doet komt de soepele mild-hybrid 3.0 liter zescilinder lijnmotor tot zijn recht. Schakelt de acht-traps automatische versnellingsbak vlekkeloos naar beneden en schiet je vooruit, zelfs in “Eco-pro” modus. Dan voelt de auto zelfs enigszins lichtvoetig. Niet heel vreemd misschien, gezien de 0-100 tijd van slechts 6.1 seconden. Wel verbazingwekkend, gezien het gewicht van 2195 kg. Laat ik het zo stellen: Vol gas met de BMW X5 XDrive30D, is een beetje alsof je de leiding hebt over een kudde olifanten die spontaan allemaal op hol slaan. Het gaat niet enorm hard, maar de impact is er zeker.
Zwitserland
In de bergen van Zwitserland, in de sportmodus en dankzij het M-sportonderstel op mijn testauto. Rijdt die subliem. Hij is niet gemaakt om “sportief” te rijden. Dat merk je aan alles. Dat gezegd hebbende, met de uitmuntende vering en chassis afstelling is die wel sportiever dan je zou verwachten. De koets blijft ongelofelijk waterpas, dat terwijl oneffenheden in de weg goed gladgestreken worden. Je zou bijna denken je een asfaltmachine voor je bumper hebt hangen. Nu zijn de wegen in Zwitserland erg mooi geasfalteerd, maar in Italië zijn ze dat zeker niet. Een fijne toevoeging van de sport-modus. Het M-sport uitlaatsysteem, dat begint dan heerlijk te brullen en zelfs bij lagere toeren lekker roffelt het lekker. Dat word geregeld door een klep in de uitlaat, in combinatie met het Harman Kardon geluidssysteem.
Italië
Het is al benoemd maar de BMW X5 is nou eenmaal groot, met twee meter breed en bijna vijf meter lang zou je zeggen dat manoeuvreren door de krappe straatjes onmogelijk zou zijn. Toch is het BMW gelukt dit niet alleen mogelijk te maken, ik noem het gewoon makkelijk. Tuurlijk er zijn zat straten waar de auto gewoon fysiek niet past. Dat geldt voor heel veel auto’s in Italië. De twee factoren die het manoeuvreren in krappe straatjes vergemakkelijken, zijn als volgt:
De camera’s en parkeersensoren, die zijn simpelweg uit de kunst. Zet die aan en je ziet vóór obstakels een virtual-reality muur verschijnen. die gaat van groen geleidelijk naar rood naarmate je dichterbij komt.
De draaicirkel van 12.6 meter is erg fijn. Goed genoeg voor een prima wendbaarheid maar groot genoeg voor een constant stabiel gevoel. Die wendbaarheid is me erg vaak goed uitgekomen, vele malen vaker dan ik verwacht had. Een directe concurrent, de Mercedes GLE SUV. Die heeft een nog iets kleinere draaicirkel van 12.02 meter. Mocht dat een auto maken of breken.
In Italië was het soort verkeer enkel stadsverkeer. Wat daarmee opvalt is hoe veilig de auto aanvoelt. Iedereen kan natuurlijk opzoeken dat de X5 een Euro Ncap veiligheidsscore heeft van vijf sterren. Dat heeft bijvoorbeeld een Volkwagen Polo ook. Wat het rijden in de BMW X5 zo’n veilig voelt rijden is simpelweg de grote. Vanuit de zitpositie kijk je uit over de enorme motorkap, je weet gewoon dat je voor ruim vijf meter aan staal bij je hebt en dat geeft een beetje een indruk alsof je met een tank onderweg bent. Mensen gaan dan ook graag aan de kant.
Voor de BMW X5 XDrive30D geeft het merk een verbruik op van 7.4 L op 100 km oftewel 1 op 12.6 gecombineerd gebruik. Tijdens mijn rit, die toch wel zo gecombineerd mogelijk was. Is er een aangegeven gecombineerd verbruik van 7.1 L op 100km, of 1 op 12.9. zuiniger dan geclaimd dus, ook al scheelt het nagenoeg niks.
Wat zijn de sterke punten
De stoelen zijn echt heel goed. Bijna oneindig verstelbaar, zacht om in te zitten en geven toch het gevoel van steun waar je het wil. In de benoemde sportstand “knijpen” de voorstoelen enigszins samen voor meer steun bij zijwaartse bewegingen. In files zijn er bijna geen betere lounge stoelen te verkrijgen.
Het infotainment is heerlijk, het benoemde scherm heeft een prachtige resolutie. Het systeem is snel en is onmogelijk te verrassen door te snel dingen te willen doen. Multitasken is geen enkel punt, hoe meer ik dit testen hoe meer ik onder de indruk was.
Het Harman Kardon geluidssysteem is van studio kwaliteit. Goede “surroundsound”, diepe voelbare bass, en gewoon een extreem goede kwaliteit geluid. Klinkt logisch, gezien het merk. Helaas zijn er genoeg voorbeelden van modellen waarbij er een “sjieke” naam aan een audio systeem gegeven wordt, maar dat het systeem zelf teleursteld. Het systeem in de BMW X5 voelt gewoon als studio kwaliteit audio.
Wat zijn de zwakke punten
Het Driver Assistant systeem dat op de auto zat kan je beter uit laten. Wisselen van rijbaan? Stuurt de auto soms onverwacht terug (ja ook met gebruik van de knipperlichten). Als er wegwerkzaamheden zijn waarbij extra rijbanen aangebracht zijn. Dan weet de auto simpelweg niet meer wat hij moet doen. In een file, zeker eentje van een uur of zes, zoals ik tegenkwam in mijn reis. Dan is het wél fijn, en rijdt de auto bijna autonoom. Mocht je een X5 willen bestellen, dan zou ik het systeem, ondanks de potentieel positieve kant, achterwege laten.
De stuurbekrachtiging in de X5 gebeurt elektrisch. Niet erg zou je denken. Alleen is het zo dat het sturen simpelweg geen enkel gevoel heeft, het is zo dood als een Dodo. In Comfort is het sturen licht en in Sport is het zwaar, klaar dat is het. Voor het gevoel maakt het niks uit. Ik ben fan van zwaarder sturen, dus had die ingesteld. Iedere rij-modus kan je aanpassen met je persoonlijke voorkeuren dus ook in comfort stand kan je het sportstuur “gevoel” hebben. Wat het uiteindelijk betekent is het volgende: Als je lekker aan het rijden bent en je ziet een bocht geef je natuurlijk een bepaalde stuurinput. In mijn tijd met de BMW X5 heb ik die stuurinput heel vaak, midden in een bocht bij moeten stellen. Je weet simpelweg niet wat er gebeurt met de voorwielen
Climate control moet gewoon simpel zijn: Een paar knopjes voor tempratuur, en hoe hard de blazer moet blazen en dat is het. Als je door een touchscreen moet navigeren om de intensiteit van je airco aan te passen, gaat er iets mis. Hoe fijn het touchscreen dan ook is, je moet hoe dan ook je ogen van de weg houden. Het klinkt misschien alsof ik aan het muggenziften ben. Ik stel je de volgende vraag. Als je op de Duitse Autobahn rijdt, waar let je dan liever op? De vrachtwagen(s) die spontaan naar links komen? Of het scherm van je aircobediening?
Uitrusting
Misschien dat het door het lezen van deze hele rijtest al een beetje duidelijk was. De BMW X5 XDrive 30D die ik mee mocht nemen naar Italië was heel dik uitgevoerd. Tegenwoordig is de X5 een duur beestje. Onze tester had een consumenten adviesprijs van € 148.413,89. De “kale” bmw X5 XDrive30D kost ook al € 123.293,30. Dat betekent twee dingen. Onze testauto had voor ruim €25.000 euro aan opties. Beetje context? Dat is genoeg voor een Dacia Spring met alle optie’s leverbaar, en dan heb je alsnog ruim €3000,- over.
De optielijst van de tester was een goede 2 pagina’s lang. Veel van de belangrijkste dingen daarvan zijn beschreven. Andere fijne dingen waren het panorama dak, de enorm capabele adaptieve koplampen (geen lantaarnpalen meer nodig) en uitgebreide lederen bekleding. Om maar een paar te noemen.
Conclusie
Op de website van BMW Nederland staat natuurlijk hun slogan: “ BMW maakt rijden geweldig”. Gelukkig voor BMW kan de slogan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Door technologie is de X5 inderdaad “geweldig” (behalve de rijders assistent). De auto is inherent geen rijdersauto, daar is hij te groot, zwaar en is het sturen te dood voor. De BMW X5 XDrive30D is natuurlijk ook geen “rijdersauto”. Kies je voor een familie auto, en heb je ruim een ton te besteden. Dan is de BMW X5 XDrive30D een aanrader! Heerlijk, niet zozeer door zijn capaciteiten als stuurmansauto. Maar door het gemak van de technologie die er geboden wordt. De technologische beweging die het Duitse merk maakt, zet zich ook in de oer-SUV voort.