Hoewel ik pas 26 jaar oud ben, ben ik een beetje ouderwets. Voor mij is een SUV een grote, doosvormige auto. Een coupé? Dat is een lange, lage sportauto altijd met twee deuren. Maar de laatste jaren is er een nieuwe trend: de “Coupé SUV”. Ook in de beste uitvoering blijft het een verwarrend design. De Mercedes GLC 400 e Coupé is hier een voorbeeld van. Wij mochten hem testen.
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Verfijning | – Draadloos opladen |
+ Interieur | – Automatische inparkeren |
+ Demping | – Verbruik |
Wat is de Mercedes GLC Coupé
De introductie van de BMW X6, in 2008 heeft een nieuw segment gecreëerd: de coupé SUV. Dit type auto combineert de looks (enigszins) van een coupé met de praktische voordelen van een SUV. Ondanks de ietwat vreemde verschijning, blijkt het concept populair te zijn, diverse automerken brengen tegenwoordig een coupé SUV op de markt. Let wel voor de mensen met een midlifecrisis, een echte coupé is het niet.
Mercedes-Benz kan geen onbekende naam zijn. Naast de GLC SUV, biedt het merk ook een C-klasse coupé aan. De GLC 400 e Coupé is een letterlijke hybrid tussen deze twee modellen: een “sportieve”, hoge coupé met vier deuren, meer bagageruimte, en natuurlijk (je raad het al) Hybrid.
Zoals benoemd mochten wij de Mercedes GLC 400 e coupé meenemen. In Nederland is de GLC 400 e Coupé de krachtigste versie die niet tot de AMG-reeks behoort. Met een gecombineerd systeemvermogen van 388 pk en 650 Nm koppel, biedt deze auto meer dan genoeg prestaties. Ondanks zijn forse gewicht van 2.360 kg, accelereert de GLC 400 e Coupé in slechts 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Die kracht komt van de 252 pk sterke benzinemotor en de 136 pk sterke elektromotor, Door de negentraps automatische versnellingsbak komt het vermogen bij alle vier de wielen terecht.
Hoe rijdt het
De GLC 400 Coupé start standaard op in de elektrische rijmodus. Dankzij de 31,2 kWh accu heeft de auto een actieradius van 120 kilometer, ook al claimt Mercedes een range van 131km. In deze modus voelt de auto door zijn gewicht niet erg coupé-achtig aan. Gelukkig is er ook keuze uit de Hybrid- en Sportstand.
In de Hybridmodus schakelt de auto soepel tussen de elektromotor en de benzinemotor. Dit resulteert in een verfijnde rijervaring, waarbij je nauwelijks merkt wanneer de auto wisselt tussen de twee krachtbronnen. Alleen het gebrom van de interne verbrandingsmotor verbreekt de stilte soms. Kies je voor de Sportstand, dan draait de 2.0 liter benzinemotor altijd. De elektromotor fungeert hierbij als ondersteuning, wat zorgt voor extra acceleratie of het opvullen van schakelmomenten. Hierdoor is het volledige systeemvermogen van 388 pk en 650 Nm koppel beschikbaar.
Met een druk op de knop (wat eigenlijk een touchscreen is) kan de bestuurder de controle nemen over de versnellingsbak. Jammer is dan dat het schakelen niet zo soepel meer gaat. ongeacht de rijmodus, er blijft een pauze tussen het bedienen van de flippers, en het daadwerkelijk schakelen. Een pauze groot genoeg om jezelf af te vragen of alles wel goed gaat. Misschien bedoelt om sportiever over te komen, het resultaat is een gepaste hoeveelheid mechanische sympathie. Waarna het handbediend schakelen snel weer uit gaat.
Sturen met de GLC Coupé is fijn. Het iets zware stuurgevoel draagt bij aan een precisie die je in iedere input terug vind. De elektronische stuurbekrachtiging is voorbeeldig, al mist het de scherpte van een echte coupé door de hoge zitpositie. De remmen zijn door het regeneratieve remmen wat gevoelloos, maar de remkracht is prima. Daarin komt niemand iets te kort. Nu we het toch over het regeneratieve remmen hebben. Dankzij de remkracht laad de accu weer erg snel op. Een rit van tien kilometer in stadsverkeer en de auto geeft aan dat je maar twee kilometer in range gebruikt hebt. Dus hoewel de geclaimde range van 131 km op de lange baan niet haalbaar is, voelt het elektrische bereik van de auto in de juiste omstandigheden bijna oneindig.
De ruimte achterin is natuurlijk inherent beperkt door de vorm van de auto. Zelf ben ik, met mijn 1.65 m wat verticaal uitgedaagd, beenruimte is er genoeg, hoofdruimte is voor iemand met mijn lengte al krap. Ook bagageruimte is een stuk minder in de coupé-versie van de GLC. De PHEV GLC SUV heeft een ruimte van 490 liter. De coupé moet het doen met maar 390 liter.
Sterke punten
De Mercedes GLC 400 e Coupé straalt al vanaf het eerste moment puur raffinement uit. Dit merk je aan diverse details: de achterbank die met een simpele druk op de knop neerklapbaar is, de mogelijkheid om de auto elektronisch te verlagen voor eenvoudig laden. Alles verloopt soepel en moeiteloos, mede dankzij de geavanceerde Mercedes assistent. Deze spraak gestuurde interface, te vergelijken met Siri van Apple, bedient diverse functies zoals stoelverwarming, sfeerverlichting en zelfs de rijmodus met simpele spraakopdrachten. Weinig of geen autofabrikant laat een spraak assistent zo fijn werken. Zelfs gecompliceerde taken zoals: “Hey Mercedes, zet jezelf terug naar fabrieksinstellingen.” gaan moeiteloos.
Bij het instappen valt de hoogwaardige uitstraling van het interieur direct op. In tegenstelling tot veel ‘normale’ auto’s waar plastic de boventoon voert, is er in de GLC 400 e Coupé gekozen voor aluminium. Zelfs de kunststof onderdelen ogen en voelen solide, wat het gevoel van kwaliteit en verfijning versterkt.
De enige uitzondering hierop is de deksel van de bestuurder-airbag, die helaas van goedkoop plastic is gemaakt. Normaal gesproken zou dit niet eens opvallen, maar in vergelijking met de rest van het interieur valt het erg op. Zie je het glas halfvol, zoals ik, dan is dit een compliment. Het interieur is gewoon dik in orde.
Zelden verhoogt de zachte vering het rijplezier, maar bij de GLC 400 e Coupé is dat wél het geval. De soepele afstelling zorgt voor een verbeterde rijervaring op twee vlakken. Ten eerste filtert hij oneffenheden in het wegdek moeiteloos weg, waardoor zelfs kinderkopjes geen probleem vormen. Ten tweede geeft de soepele vering de auto een speels karakter. De carrosserie helt wellicht wat meer in bochten, wat voor sommigen een minpunt kan zijn. In de Mercedes voelt dit altijd vertrouwd en beheersbaar. Hierdoor ervaar je deze grote auto als verrassend wendbaar en leuker om te rijden. Het lijkt alsof de auto bijna om je heen krimpt tijdens het rijden. Iets wat, gezien de afmetingen bijna onmogelijk lijkt.
Zwakke punten
Helaas laat het draadloze oplaadstation voor je telefoon wensen te over. De lader heeft onvoldoende capaciteit om de accu van je telefoon op peil te houden, om het niet eens te hebben over het opladen van je telefoon. Tijdens de testperiode heb ik diverse toestellen geprobeerd, waaronder mijn eigen OnePlus 12, een Samsung en een iPhone, maar geen van allen kon daadwerkelijk worden opgeladen. Een hoesje op de telefoon of niet maakt ook niks uit.
Onze testauto beschikt over een zelfstandige parkeerfunctie. Althans wanneer deze functioneert, dan werkt het perfect en kan er zelfs met een blinddoek op geparkeerd worden. Echter, in onze testweek met de Coupé lukte het slechts één keer om de parkeerhulp te activeren. De werking is als volgt: bij activering van de camera’s verschijnt rechtsboven in het scherm de optie “parkeerassistentie”. Vervolgens scant de auto naar geschikte parkeerplaatsen. Als het systeem werkt, kun je zelfs kiezen of je vooruit of achteruit wilt parkeren. Helaas detecteerde de scanner in de meeste gevallen geen parkeerplaatsen. Zelfs als een ruimte groot genoeg is voor een bus.
Mercedes claimt een verbruik van 0,5 liter per 100 km (1 op 200). Deze cijfers zijn optimistisch, en onze praktijkervaringen bevestigen dat. Het gecombineerde verbruik van de GLC 400 e Coupé bedroeg 1 op 15,4. Met veel zuinig rijgedrag haalden we 1 op 16,9 en op de snelweg zelfs 1 op 19,8. Ondanks dat deze cijfers niet slecht zijn, gezien de omvang en het gewicht van de auto, komen ze niet eens in de buurt van de opgegeven waardes. Zelfs met een CW-waarde van 0,27 (de beste in zijn klasse) is het brandstofverbruik ruim tien keer hoger dan geclaimd.
Mercedes bedoeld dat men met een combinatie van de elektromotor en benzinekracht 1 op 200 kan halen. Misschien in laboratorium omstandigheden dat de auto het sowieso haalt. Nogmaals is het verbruik heel goed, zeker voor een voertuig van ruim 2300kg. Wellicht dat het formuleren van Mercedes de verwachting doen opleven. Feit is dat je met normaal rijden en woon-werk verkeer niet vaak meer bij het tankstation staat.
Uitrusting
Onze matzwarte Mercedes GLC 400 e coupé met zwarte AMG velgen is al van een afstand een indrukwekkende verschijning. Het interieur is daarentegen elegant en verfijnd, met fraaie materialen zoals hout, aluminium en leer. De zwarte pianolak afwerking en touch-gevoelige knoppen op het stuur reageren feilloos, maar helaas betekent dit ook dat vingerafdrukken al snel zichtbaar zijn. Dit doet echter geen afbreuk aan het gebruiksgemak. Het AMG-pakket op ons model neemt, met uitzondering van de deurkrukken en de grill al het chroom weg. Een look die hem erg goed staat.
Het infotainmentsysteem lijkt op het eerste gezicht wat complex, maar na enige gewenning merk je de doordachte structuur. De Mercedes assistent neemt bovendien veel navigatiewerk uit handen, waardoor je je volledig kunt concentreren op het rijden.
Het Duitse merk Mercedes-Benz staat bekend om zijn premium auto’s, en de GLC 400 e coupé is daar geen uitzondering op. De rijervaring is grotendeels positief, maar de prijs kan voor velen een struikelblok zijn. De vanaf prijs van de Mercedes GLC 400 e coupé in Nederland bedraagt € 79.781,-. Ons testmodel had een prijskaartje van maar liefst € 113.939,50.
Conclusie
Was de Mercedes GLC 400 e Coupé goedkoper geweest, dan was de conclusie een stuk eenvoudiger geweest. Voor € 60.000 zou je zonder te hoeven twijfelen naar de dealer rennen. feit is dat de vanaf prijs bijna €20.000 duurder is. Zoals benoemd zat onze tester daar nog eens ruim € 23.000 boven.
Begrijp me niet verkeerd: de Mercedes GLC 400 e Coupé is een uitstekende auto. Hij heeft meer dan voldoende vermogen, is heerlijk verfijnd, comfortabel en luxueus. Voor een Coupé SUV biedt hij bovendien een riant interieur, op de voorstoelen dan.
Toch is de nichemarkt voor dit soort auto’s voor mij niet helemaal duidelijk. Het design is te verward. Ondanks dat ik enorm heb genoten van mijn tijd met de auto. Ik zou bijna durven zeggen dat hij zijn geld waard is. Er zijn echter prima alternatieven beschikbaar voor een aanzienlijk lagere prijs. Wil je een hoge auto? dan zijn er veel goede opties beschikbaar. Wil je een coupé? Ook dan zijn er hele fijne keuzes op de markt. Mercedes staat bekend om zijn premium, luxe en verfijnde auto’s. Een imago wat ze met de GLC coupé erg hoog houden. De vraag aan de consument is daarmee vooral: Wat is er mis met een SUV of een coupé? Waarom dwingen we merken om verwarrende auto’s te maken? Ook al is het resultaat verbluffend.