Is er in de huidige markt nog plek voor een hatchback? Wij denken van wel, en gelukkig voor ons denkt BMW er ook zo over. Het merk presenteert de nieuwe, vierde generatie BMW 1 serie. Met premium hatchbacks in het vizier hoopt BMW ook met deze generatie een verkoopsucces te worden.
Exterieur vernieuwingen
Alles wordt groter, zo ook de nieuwe BMW 1 serie. Al is het in dit geval echt niet veel. De auto is slechts 42 millimeter langer en 25 millimeter hoger dan het uitgaande model. Nog altijd is de kleinste BMW lekker klein, maar groot genoeg voor het vervoer van vijf personen.
Het eerste wat opvalt aan het nieuwe ontwerp zijn de koplampen. Uitgesproken en natuurlijk adaptieve LED met matrix technologie. Bochtenverlichting en blauwe accenten zijn optioneel, aldus BMW.
Voor het eerst op een BMW is een optioneel zwart dak leverbaar. Verder is er de keuze uit twee uni lakken, zeven metallic kleuren, en een legio aan kleuren die het merk kan leveren als je het netjes vraagt. Lees in de vorige zin “als je je portemonnee trekt.”
Passagierscompartiment
Dat is hoe BMW het interieur noemt in het persbericht, wij vonden het creatief gevonden. Wat ook creatief gevonden is, het feit dat er standaard geen leer geleverd wordt. Een gerecycled polyester bekleding voert standaard de hoofdtoon. De M135i XDrive krijgt standaard alcantara bekleding.
Ruimte moet er met 380 liter in de normale uitvoering voldoende zijn. Met neergeklapte achterbanken wordt dat 1200 liter. Voor de mild-hybrid uitvoering is het iets minder namelijk 300 liter, en 1135 liter respectievelijk.
Motorkeuzes en onderstel
Zoals benoemd komt inderdaad de M135i ook naar de nieuwe generatie. Dit topmodel is natuurlijk de “hothatch” van het merk. Met 300 pk en een 0-100 tijd van maar 4.9 seconden mag die er ook zeker zijn. Het is wel minder, en iets langzamer dan een andere duitse hatchback met een automaatbak en dubbele koppeling. Volkswagen Golf R iemand?
De “normale” 118D krijgt zoals de naam het al zegt een dieselmotor met 150pk. De 120 en 120D worden deze generatie beide geleverd als mild-hybrid. Die krijgen op hun beurt 170pk voor de benzine motor en 163pk voor de diesel motor. Ongeacht welke motor men kiest. Het vermogen gaat altijd door de eerder genoemde zeventraps automaatbak met dubbele koppeling.
De nieuwe BMW 1 Serie profiteert van een stijvere carrosserie en een verbeterd onderstel voor een betere, wegligging en stuurprecisie in bochten. Technieken zoals stijvere stabilisatorstangen en nieuwe dempertechnologie dragen hieraan bij.
De askanteling van de voorwielen is met 20% toegenomen, wat zorgt voor een stabieler weggedrag en betere feedback van het stuur. Standaarduitrusting omvat 17 inch lichtmetalen wielen, terwijl de BMW M135 xDrive standaard 18 inch velgen heeft.
Het optionele M Sportpakket voegt Adaptief M Onderstel toe, verlaagt de rijhoogte met 8 mm, en omvat M Sport Steering en 18 inch lichtmetalen wielen. 19 inch velgen en het M Sportremsysteem zijn eveneens optioneel verkrijgbaar. Dit alles moet ervoor zorgen dat de BMW 1 serie een bommetje wordt onderweg. Of dat echt zo gaat zijn weten we nog niet. Maar we zouden het graag uitproberen in een rijtest.
Infotainment
De BMW 1 Serie krijgt een flinke upgrade met de nieuwste generatie van BMW iDrive. De bedoeling is een gebruiksvriendelijke ervaring dankzij QuickSelect, waarmee je met een simpele druk op de knop bij je favoriete functies kunt. Het startscherm toont de functies in een overzichtelijke verticale lijst, zodat je in een oogopslag ziet wat je zoekt.
Nu we het toch hebben over het scherm. In deze nieuwe generatie is dat het bekende scherm dat BMW in hun andere modellen biedt. Dat wil zeggen, twee schermen één daarvan natuurlijk met je toerenteller en andere rijdersinformatie. De andere een touchscreen met daarin alles geïntegreerd. Maar dan ook alles, of we daar fan van zijn moet de tijd ons leren.
nog even wachten
Al twintig jaar levert het Duitse merk de 1 serie, dat betekent twee dingen: We worden oud, en het is tijd voor een nieuwe generatie. Met onder andere mild-hybrid technologie, het nieuwe iDrive 9 en verschillende motor keuzes moet de 1 serie klaar zijn voor de toekomst.
Een vernieuwd model betekent natuurlijk ook een nieuwe prijs. BMW windt er geen doekjes omheen en laat weten dat de prijs van de nieuwe 1 serie begint bij € 41,507. Zou dat een knipoog zijn naar de BMW 507 uit de jaren 50? Hoe dan ook, daarmee zit het merk zoals het wil aan de bovenkant van de premium hatchback markt. Zoals we al schreven zal een testrit nog eventjes op zich laten wachten. Voor mensen die niet kunnen wachten, de online configurator is er al gewoon.