Tegen de verwachtingen van veel mensen in heeft Lynk&Co, een van de merken uit de stal van het grote Chinese Geely-concern, hier aardig voet aan de grond gekregen. Dat zal mede te danken zijn aan het abonnementsmodel. Je kon zo’n Lynk&Co 01, die redelijk vergelijkbaar is met een Volvo XC40, aanvankelijk rijden voor nog geen 500 euro per maand. Om de kosten te drukken, kun je hem eventueel ook met anderen delen. Nu dat maandelijkse bedrag (uiteraard) wat gestegen is tot 650 euro zijn verschillende mensen naar alternatieven aan het kijken. Daarbij kijken ze, geheel passend in dit tijdperk, naar een volledig elektrische auto.

Alternatieven van Geely?

Stel dat je binnen de merken van Geely gaat kijken naar een elektrische auto in dezelfde prijsklasse als die Lynk&Co, wat zijn dan de mogelijkheden? Wij sommen ze even voor je op, in alfabetische volgorde: Smart #1, Polestar 2, Volvo EX30, Volvo EX40 en Zeekr X. Laten we eens kijken wat je krijgt als je een budget van 45 mille hebt. Want dat is wat de Lynk & Co kost als je hem koopt en geheel toevallig ook de grens van de SEPP-subsidie. Dat kan bij particuliere aankopen dus nog een extra voordeeltje opleveren.

Lynk&Co 01

De Lynk&Co 01 is een 4,54 meter lange cross-over met een plug-in hybride (PHEV) aandrijflijn die totaal 192 kW / 261 pk levert. De aandrijving geschiedt uitsluitend op de voorwielen en hij kan een kilometer of 60 in volledig elektrische modus rijden. Voor veel mensen is dat precies het woon-werkverkeer. De wielbasis bedraagt 2,73 meter en de kofferbak heeft een inhoud van 466 liter. Dat is meer dan broertje Volvo EX40. Dat komt doordat het onderstel van de 01 langer is heb je meer beenruimte en bagageruimte. Qua uitvoering is hij behoorlijk compleet.  

Rijtest Lynk & Co 01

Kortere Volvo EX40 Single Motor Essential

De auto die qua formaat het meeste overeenkomt, is de Volvo EX40. Er is van dit succesnummer slechts één uitvoering die in de buurt (en net onder) ons budget van 45 mille zit, de Single Motor Essential. In tegenstelling tot de eerdere elektrische variant van de XC40 heeft hij achterwielaandrijving. Qua vermogen lever je wel iets in (175 kW/238 pk) maar qua dynamiek heeft een volledig elektrische auto natuurlijk veel meer te bieden. De WLTP-actieradius met de 70 kWh accu bedraagt een keurige 479 kilometer. Als we naar het formaat kijken dan zien we niet zoveel verschillen met de Lynk&Co. De Volvo EX40 is met 4,43 meter lengte iets korter en heeft daarom een wielbasis van 2,70 meter en een kofferbak van 419 liter.

Rijtest XC40

Sedan Polestar 2 Standard Range Single Motor

Qua carrosserie is de Polestar 2 misschien niet een echt alternatief van de Lynk&Co. De afmetingen komen echter wel aardig in de buurt. Als we binnen ons budget willen blijven dan is er net als bij de Volvo EX40 alleen het basismodel. De Polestar 2 Standard Range Single Motor kost iets minder dan 44 mille, heeft een 200 kW elektromotor op de achterwielen en een 69 kWh accu die voor een keurige actieradius van 518 kilometer zorgt. Deze 4,60 meter lange elektrische sedan heeft een wielbasis van 2,74 meter en de inhoud van de kofferbak bedraagt 405 liter. Opvallend dat de Lynk&Co zijn zustermodellen, want dat zijn de Volvo EX40 en Polestar 2, qua bagageruimte duidelijk de baas is.

Rijtest Polestar 2

Kleinere Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus

Het volgende alternatief van het Zweedse merk is de Volvo EX30. Het nieuwste elektrische model van Volvo is wel een behoorlijk maatje kleiner dan de Lynk & Co. Vanwege de gunstigere prijsstelling hebben we echter wel heel wat meer keus. We kiezen de net geen 44 mille kostende Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus. Een lange naam voor een slechts 4,23 meter lange auto met een kofferbak van een schamele 318 liter. Gelukkig belooft de wielbasis van 2,65 meter wel de nodige interieurruimte. We mogen behoorlijk vlotte prestaties verwachten van de 200 kW sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft en ook de actieradius van 476 kilometer laat weinig te wensen over.

Rijtest Volvo EX30

Smart#1 Launch Edition

Een heel ander soort auto is de Smart #1. Dat merk is tegenwoordig een joint venture van Mercedes en Geely, waarbij het ontwerp uit Duitsland komt en de rest uit China. Deze trendy SUV komt qua formaat het meest in de buurt van de Volvo EX30 en dat geldt ook voor de prijs. Onze keuze valt op de Smart#1 Launch Edition, die nog net binnen ons budget past. Ook hier zien we weer de 200 kW / 272 pk motor en achterwielaandrijving. De 66 kWh accu geeft deze auto een WLTP-actieradius van 440 kilometer, waarmee hij niet bepaald een grootste indruk maakt. Hoewel de #1 voor wat we van dit merk gewend zijn ongekend groot is, is de lengte van 4,27 meter bescheiden.  De wielbasis van 2,75 meter is echter relatief groot terwijl de kofferbak van 313 liter helaas geen records breekt. Je kunt deze dankzij de verschuifbare achterbank trouwens nog wel iets vergroten (ten koste van de ruimte voor de achterpassagiers).

Rijtest smart #1

Zeekr X Long Range RWD

De laatste, maar zeker niet de minste, is de Zeekr X. Dit nieuwe, relatief compacte model van het ‘premium’ merk van Geely is verkrijgbaar in twee uitvoeringen waarbij alleen de goedkoopste, de Long Range RWD, binnen ons budget valt. Het zal geen verrassing zijn dat de ruim 43 mille kostende Zeekr X Long Range RWD een zustermodel van de Volvo EX30 en de Smart #1 is en dus ook die 200 kW / 272 pk elektromotor heeft, die de achterwielen aandrijft. En ook hier die 69 kWh accu, die de auto een actieradius van 440 kilometer geeft. Als we kijken naar de afmetingen, dan worden we positief verrast want de Zeekr X is met 4,43 meter lengte en een wielbasis van 2,75 meter langer dan de #1 en EX30. Dat belooft aardig wat ruimte en dat zien we ook terug in de inhoud van de kofferbak, die met 362 liter een stukje ruimer is dan die van zijn zustervoertuigen.

Rijtest Zeekr X

Welke gaat het worden?

Voor wie prijs stelt op een grote bagageruimte, is geen enkele van de vijf alternatieven die we hier noemen zijn een echt goed alternatief voor de Lynk&Co 01. Het dichtst daarbij in de buurt komt de Volvo EX40, gevolgd door de Polestar 2, al heeft die laatste geen ‘grote achterklep’.

Als je de iets beperktere ruimte geen probleem voor je is, dan zou onze keus eerder op een van de drie andere auto’s vallen. Deze zijn in technisch opzicht iets moderner en staan op Geely’s nieuwe SEA-platform (vergelijking).

Of je dan de Volvo EX30, Smart #1 of Zeekr X kiest, zal vooral van jouw persoonlijke smaak afhangen. Qua prestaties ontlopen ze elkaar niet zo veel. Persoonlijk gaan wij voor de Zeekr X. Niet alleen omdat het grotere formaat toch een beetje meetelt, maar ook omdat hij wat ons betreft het modernst oogt en iets zeldzamer (aparter) dan de Volvo en Smart is.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *