Oplaadgedoe blijft het grootste tegengeluid van de anti-elektrische rijders. Ze willen niet te lang wachten op een volle accu, vinden het vervelend om een laadpaal te zoeken en zijn bang voor de degradatie van het batterijpakket. Gelukkig ontwikkelt de techniek zich en neemt de laadsnelheid elk jaar toe. Neem bijvoorbeeld het Engelse Nyobolt. Zij ontwikkelen een batterijpakket dat extreem snel kan laden en bouwen er nu zelfs een EV omheen.

Nyobolt

Ultrasnel opladen is het doel van Nyobolt. Om dat de bewijzen hebben ze in een jaar tijd een EV ontwikkeld. Deze concept auto wordt nu voornamelijk op het circuit uitgetest. Het is in staat om met 350 kW te laden, zodat de accu binnen vijf minuten van 10% naar 80% is opgeladen. De accu van de Nyobolt EV-prototype is slecht 35 kWh, dus voor de gemiddelde auto zal de tijd verdubbelen. De Tesla model Y laadt met maximaal 210 kW. De superchargers van Tesla kunnen maximaal 250 kW laadsnelheid aan. Een significant verschil dus met Nyobolt.

De eerste Nyobolt EV is een sportieve tweezitter.

De hoge laadsnelheid van het Nyobolt batterijpakket is te danken aan de samenstelling van de batterijcellen, namelijk koolstof en metaaloxide. Dit zorgt ook voor een geringe degradatie van de capaciteit. Uit de eerste tests blijkt dat na 4000 laadcycli de capaciteit nog meer dan 80% bedraagt. Veel beter dan de huidige lithium-ion batterijen. Nyobolt is in gesprek met een aantal OEM autofabrikanten. Wie weet rijden we in de toekomst met een Nyobolt accupakket en zonder laadangst!

Een kijkje onder de ‘elektromotorkap’ van de Nyobolt EV concept auto.

Laden

Gelukkig zijn er bedrijven als Nyobolt die de ontwikkeling van batterijtechniek versnellen, om zo de laadangsten van de consument weg nemen. Als je in een flat of rijtjeshuis woont, moet je een openbare laadpaal zoeken en je auto weer weghalen als deze vol is. Met extreem snel laden kun je een aantal minuten in de auto blijven zitten en vervolgens de laadpaal weer vrijgeven. Dit maakt elektrisch rijden veel toegankelijker voor een breed publiek. Wellicht niks nieuws, maar de techniek loopt vaak voor op de infrastructuur. Binnen een aantal jaren moeten er nog meer laadpalen komen met hoge vermogens, zodat het laden van de auto maximaal kan worden benut. Ook Nio verlegt de grenzen met de nieuwe ET9. Dit 900V platform moet tot 600 kW kunnen laden. Dit lijkt echter nog toekomst muziek in Nederland.

Via deze laadpoort wordt de accu extreem snel opgeladen.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *