Ondanks dat Toyota in Nederland misschien bekend staat als het braafste jongetje van de klas, met bijvoorbeeld de Prius, kent het Japanse merk een rijke geschiedenis in de autosport. Dat Toyota het nog niet verleerd is om sportieve auto’s te bouwen, blijkt onder andere uit de GR Yaris. Ook tijdens de rijtest van de Toyota Supra en de instap sportwagen de Toyota GR-86 bleek dat Toyota nog steeds sportieve auto’s kan bouwen en dit ook doet. Om de sportieve geschiedenis van het merk te onderstrepen is de Toyota GT-One eindelijk in Nederland te bewonderen. Wel tijdelijk, namelijk van 5 juli tot en met 1 september in het Louwman Museum in Den Haag.

Toyota en Le Mans

Het Japanse merk en de 24-uurs race op Le Mans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook dit jaar deed Toyota weer mee en wist het een podiumplek te bemachtigen. Met die gedachte startte ook de ontwikkeling van de GT-One (ook wel bekend als de TS020) in 1997. Onder leiding van Andre de Cortanze voltooide Toyota in december 1997 het eerste ontwerp en was het eerste prototype klaar. In het jaar 1998 en 1999 deed de auto mee met de iconische race. Voorzien van een V8 met turbo leverde de GT-One rond de 600 pk. Het eerste jaar wist Toyota in de top-10 te eindigen. In 1999 ging het echter een stuk beter. Lang leek het erop alsof Toyota de winst uit handen zou grissen van BMW, tot een klapband roet in het eten gooide. Alsnog wist Toyota de GT-One echter naar het podium te rijden en noteerde het de tweede positie.

Straatlegaal?

Ja zeker, de Toyota GT-One is naast een volbloed racer, ook als straatversie uitgebracht. De regels van de FIA uit die tijd stellen namelijk dat de TS020 ook een straatlegale evenknie moest hebben. Wat dus de GT-One werd. In principe waren de verschillen tussen de race- en wegversies klein: bij de straatversie werd de achtervleugel lager gezet en de rijhoogte van de ophanging verhoogd. Er werd een kleinere brandstoftank gemonteerd en de toevoeging van katalysatoren zorgde ervoor dat de auto voldeed aan de emissienormen. Uiteraard zijn er ook kleine aanpassingen in het interieur te vinden. Zo zijn de stoelen een stuk comfortabeler, is er iets van isolatie en zelfs een airco ontbreekt niet. Bijzonder is wel dat de schakelpook dus rechts naast het stuur zit. Niet vreemd hoor ik u denken, maar wel als het ook een rechtsgestuurde auto. Juist dit model is nu exclusief te bewonderen in Nederland als onderdeel van Toyota’s Supercars of the 90’s tentoonstelling.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *