Stuk voor stuk komen autofabrikanten terug op hun torenhoge elektrificatie-ambities. De verkopen van elektrische auto’s vallen tegen, kopers zijn afwachtend en staan niet meer te springen om op de EV boot te springen. Vandaag komt ook Taycan-macher Porsche met nieuws: de EV-ambities worden teruggeschroefd. EV is uit, lang leve de plug-in hybride?

Doek valt voor Q8 E-tron

Eerder deze maand maakte Audi bekend dat de in 2022 geïntroduceerde elektrische Audi Q8 E-tron uit productie gaat. De productiestop heeft grote consequenties voor de fabriek in Vorst, in België. Zo’n 3000 werknemers raken mogelijk hun baan kwijt.

Over de reden is Audi helder: een tegenvallende vraag vanuit de consument naar luxe elektrische auto’s. Waarom die vraag zo laag is, zou te maken hebben met de hoge afschrijvingen van elektrische auto’s in het hogere segment. Maar ook de hogere gebruikskosten en het wegvallen van overheidssubsidies spelen mee.

Ford heeft spijt

Ford kondigde enkele jaren geleden aan dat het voor 2030 volledig elektrisch wil zijn. In rap tempo ging de bezem door het gamma. Bekende namen als de Fiesta, Mondeo en Focus krijgen geen opvolger, maar worden vervangen door nieuwe elektrische modellen met namen van iconische modellen, zoals de onlangs gepresenteerde Capri of de Mustang Mach-E. Maar ook Ford heeft last van tegenvallende verkopen. COO van Ford, Martin Gjaja, geeft in een interview met Autocar aan: “We zien overstappen op volledig elektrisch in 2030 niet meer als een goede keuze voor ons bedrijf en zeker niet voor onze klanten. Volgens mij hebben de klanten hun stem laten gelden en ons verteld dat het te ambitieus was. Dat heeft denk ik iedereen in de industrie nu wel op een harde manier ondervonden,” aldus Gjaja.

Porsche trapt op de rem

Vandaag komt Porsche met nieuws: het sportwagenmerk trapt op de rem. De ambitie dat voor 2030 80% van de verkopen volledig elektrisch moet zijn, wordt weer ingeslikt. De overgang naar volledig elektrisch zal vele jaren langer duren dan gedacht, aldus Porsche. De reden wordt ook weer de terughoudendheid van de consument genoemd. De markt in China blijft wel doorgaan met het kopen van EV’s; daar steeg de vraag. In Europa is er een terugval en in de VS is er een onregelmatige vraag. Logisch dus dat Porsche kwakkelt met de verkoop van topmodellen als de Taycan.

Ondertussen gooien autofabrikanten snel hun verkoopstrategieën om; in plaats van de marges te pakken op luxe EV’s gaan Volkswagen, Stellantis en Renault voor de massa met elektrische prijspakkers. De nieuwe Renault R5, de Citroën E-C3, Fiat Panda en de Volkswagen ID2 moeten goedkoop, hip en bereikbaar zijn voor een groot publiek. Of deze budget EV’s wél worden gekocht is nog even afwachten. Plug-in hybride, iemand?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *