Lexus doopt haar voetjes in de markt voor de kleinere auto. Zelf zegt het merk dat er behoefte is aan een kleine, zuinige auto met de luxe en betrouwbaarheid van Lexus. Het merk heeft de Toyota Yaris Cross gebruikt als basis en heeft daar allerlei luxe sausjes aan toegevoegd. Een superzacht vegan-lederen interieur en innovatieve deurhendels zijn daar twee voorbeelden van. Wij vinden dat deze kleine luxebom een aangename toevoeing is aan het wagenpark.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Comfort van een grotere auto | – Motor maakt herrie (voor een Lexus) |
+ Rijgedrag van een kleine auto | – Geen hoofdscherm |
+ Grote achterbak | – Tikkeltje saai |
Wat is de Lexus LBX?
De Lexus LBX volgt de CT200h op als kleinste auto in het gamma van het Japanse luxemerk. De LBX is een fors stuk kleiner dan die CT200h. De laatste is gebaseerd op de toenmalige Prius terwijl de Lexus LBX is gebaseerd op de Toyota Yaris Cross. Een crossover, dus. Dat vinden we jammer, maar goed. Dat is wat de mensen willen. Het lukt de
De Lexus LBX volgt de CT200h op als kleinste auto in het gamma van het Japanse luxemerk. De LBX is een fors stuk kleiner dan die CT200h. De laatste is gebaseerd op de toenmalige Prius terwijl de Lexus LBX is gebaseerd op de Toyota Yaris Cross. Een crossover, dus. Dat vinden we jammer, maar goed. Dat is wat de mensen willen. Het lukt de Lexus LBX goed om haar ware crossoverachtige aard te verbloemen, het lijkt wel een hatchback.
Het is knap gedaan, het aandoen van een Lexusvormig masker over een Yaris en er dan zo weinig van terugzien. Het lijkt wel een hele andere auto. De voorkant is ongelooflijk Lexus en ook nog eens heel subtiel elegant. De achterkant is wat generieker en doet ons eigenlijk vooral denken aan de Smart #1. Dat vinden wij jammer, dat had wat uitgesprokener gemogen.
Wij reden een Lexus LBX Emotion. Lexus biedt de LBX in drie categorieën met daarin twee opties. Je hebt de Base categorie met daarin de Standaard en de Business Line uitvoeringen. In het midden vinden we de Sophisticated categorie met daarin de Elegant, de Emotion (de onze) en de Business Line Pro. Als top of the range categorie vinden we de Dynamic categorie, hierin vinden we de Relax en Cool uitvoeringen. De Emotion van ons is dus een middenmootmodel met een daarbij passende prijs. Allen worden aangedreven door de 1,5 liter driecilinder met hybridetechnologie en CVT versnellingsbak. Je kan kiezen uit vier- of tweewielaandrijving, wij hebben dat laatste. Totaal leveren de beide motoren een vermogen van 136pk, dat is competitief en daarom prima.
Hoe rijdt de Lexus LBX?
De Lexus LBX heeft een hoge zit in een kleine auto, je zit dus op gemiddelde hoogte. Het interieur is overzichtelijk en de leuke elektronische deurhendels zijn een guitig detail. Bij het starten en wegrijden hoor je nog niks, totdat de anderhalfliter driecilinder opstart en begint te brommen. De auto biedt voldoende zicht, vooral naar voren. Achter is het nogal krapjes voor de ogen, maar gelukkig hebben we daarvoor camera’s en sensoren.
Optrekken en rijden over het algemeen gaat soepel, zacht en vlot genoeg. Je zal geen races winnen met de LBX, maar daarvoor koop je hem ook niet. De CVT zorgt voor een soepele overbrenging die bijna gelijk is aan die van een elektrische auto. Het remmen en sturen in de LBX gaat nagenoeg vanzelfsprekend. Een kind kan de was doen.
De vering en stuurinrichting zijn een interessante maar wel hele goede combinatie van zacht en sportief. De vering is extreem comfortabel zonder te zacht te zijn. Het is dus geen stuiterbal zoals veel kleine autootjes zijn, maar hij is ook niet zo zacht geveerd dat je het asfalt voert met je voorterrein. Het sturen is dan juist wel weer heel kenmerkend voor een stadsgebakje, het is licht en kort. Je bent zo om je eigen as heengedraaid. Dit is zoals het hoort.
Sterke punten
Wat wij enorm fijn vinden en wat geheel per toeval ook het verkooppunt is van de Lexus LBX is het feit dat hij het comfort en de luxe biedt van een grotere auto. Maar, dan natuurlijk in een klein jasje. Normaliter is het vervelend als je jas te klein is, maar in dit geval is het super. De vering is zacht maar zakt niet door. Je stuitert niet, de stoelen zijn zacht en comfortabel en hij rijdt oprecht als een grotere auto. Ik noem maar wat: een UX.
Tegenstrijdigheid is mijn forté. Dus, naast dat hij rijdt als een grotere auto, rijdt hij ook als een kleine stadsauto. Snapt u het nog? Zo niet: geen probleem. Dit is een plek zonder oordelen waar je kunt leren. Ofzo. Naast dat hij als vering en verdere ophanging rijdt als een Lexus UX, stuurt hij gelukkig nog als een kleine stadsauto. Op de snelweg kan je genieten van typisch Lexus vliegendtapijtgedrag, terwijl je in de stad de bochten door kan vliegen als een Aygo Cross op semi-slicks. Het beste van twee werelden.
Wat ons ook opviel is de grootte van de achterbak. In positieve zin dan. Voor een relatief kleine auto, die ook nog eens een hybride is, is de achterbank echt ruim. Hij is diep en loopt ver door naar voren. Dit is echt heel belangrijk voor dit segment auto’s. Jonge gezinnen en leasemensen kunnen soms niet uit de voeten met hetgeen wat ze blieven in vergelijking met hetgeen wat ze hebben. Lexus bewijst dat het ook anders kan.
Zwakke punten
Nou, daar zit je dan. In je Lexus LBX. Alles is zacht, mooi, goed afgewerkt en luxe. Je rijdt weg en de elektrische motor fluistert je tegemoet. Ook als de benzinemotor aangaat, brengt die een aangename brom met zich mee. Maar, mocht je het gas iets meer willen gebruiken, begint de driepot enorm on-Lexus hard te rumoeren. Wij prezen de ES300h op zijn prettige en nette hoeveelheid motorgeluid. Wij begrijpen dat dit een hele andere soort auto is, maar we hadden op dat gebied wat meer verfijning gewenst.
Wat bij elke Toyota en Lexus van tegenwoordig vervelend is volgens ons, is het gebrek aan een ‘hoofdscherm’ of ‘hoofdmenu’ in het infotainmentscherm. Je moet kiezen. Of navigatie, of muziek, of instellingen. Nooit meerdere tegelijk. Dat vinden wij jammer, zo moet je dus bijvoorbeeld een kaart op je scherm hebben die niks doet of continu alleen een radiostationlogo wat verder ook weinig toevoegt. Wij vinden dat onopgeruimd.
Wij kunnen er niks aan doen. We missen iets aan de Lexus LBX. Een sausje, een sprinkeling van sesamzaadjes, een randje glitter. Iets van schwung. Hij is luxe, maar Lexus is meer dan luxe. Ze hebben altijd een beetje een scherp randje, iets wat alleen Lexus heeft. Soms is dat styling, soms in het interieur, soms in de kleur. Helaas had deze testauto dat allemaal niet. Dat vinden wij jammer. Gelukkig kan je hem bestellen in metallic rosé, dat helpt al een hoop.
Uitrusting
Standaard wordt het dak op je Lexus LBX Emotion zwartgeverfd. Ook krijg je 18inch velgen van de zaak. Als optionele kleur heeft ons gebakje Emotional Red Metallic, voor hetzelfde geld kan je kiezen voor Sonic Copper Premium Metallic. Dat is die rosé, ik zou het wel weten. Vanbinnen is geperforeerd kunstleder met rode stiksels overigens de enige optie op de Emotion.
De 18inch velgen krijg je overigens op elke uitvoering, je kan alleen maar kiezen tussen een high-gloss of een donkerdere afwerking. De optiepakketten voor de Lexus LBX zijn heel uitgebreid. Er zijn interessante dingen te selecteren, dingen die we graag willen benoemen. Zo is het mogelijk om een pakket te selecteren met daarin een rijstrookwisselhulpsysteem. Nog interessanter in dat pakket is de actieve noise-cancelling. Dat systeem onderdrukt dus actief geluiden van de buitenwereld. Dat pakket is wel het duurst, het kost bijna 5200 euro.
Conclusie rijtest Lexus LBX
Ondanks dat de Lexus LBX voor een Lexus een tikkeltje saai is, is het wel een van de best rijdende kleine auto’s van de huidige tijd. Hij veert als een grote auto en stuurt als een kart. Daarnaast is ook de aandrijflijn enorm comfortabel. Het gebrek aan hoofdmenuscherm is vervelend, maar daardoor laten wij ons niet afschrikken. Al je spullen kunnen mee, dat is altijd fijn bij een auto in dit segment. Al met al vinden wij dit een zeer geslaagde toevoeging aan het Lexus gamma.
De Lexus LBX is in de basisuitvoering verkrijgbaar vanaf 36.995,- euro (in België vanaf 34,320,- euro). Het testmodel van ons is een in het midden gerangschikte Atmosphere. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 41.995,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door mij met mijn telefoon (sorry).