Renault werkt aan een uitgekiende modellenstrategie, waarvan de Symbioz de laatste toevoeging is. Dit model staat eveneens op het CMF-B platform, waar onder andere ook de Clio en Captur op staan. Maar bijvoorbeeld ook de Arkana. Die dus eveneens in het C-segment opereert. Hiermee wordt het behoorlijk druk in het C-segment voor Renault. In deze rijtest van de Renault Symbioz vinden wij uit of er nog wel voldoende ruimte overblijft.
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Ruimte | – Vaag stuurgevoel |
+ Comfort | – Combinatie bak/motor |
+ Rijhulp knop | – Climate Control |
Wat is de Renault Symbioz
De Symbioz wordt door Renault zelf gepositioneerd tussen de Captur en de Austral. Precies het gat waar dus bijvoorbeeld ook de Renault Scenic en Megane in zitten. In tegenstelling tot deze modellen is de Renault Symbioz echter niet elektrisch en enkel beschikbaar met de bekende E-Tech full hybrid 145-aandrijflijn. Deze aandrijflijn kennen we ondertussen uit meerdere modellen zoals de Dacia Jogger en de Renault Clio. In tegenstelling tot de Clio is de Symbioz echter wars van iedere sportiviteit. Renault zet de Symbioz dan ook in de markt als echte familieauto. Oftewel er moet vooral voldoende comfort zijn, een voorspelbaar rijkarakter en ruimte, heel veel ruimte, maar dan wel weer met compacte buitenmaten. Renault lijkt in deze missie overigens meer dan geslaagd. Zo is de Symbioz ‘maar’ 4,41 meter lang en 1,79 meter breed. Wel biedt de Symbioz met de bank omhoog al 492 liter bagageruimte of 624 liter als de achterbank in de voorste positie wordt geschoven. met de banken plat biedt de Symbioz 1455 liter.
In de praktijk blijkt de Symbioz dan ook daadwerkelijk ruim. Ook op de achterbank kunnen volwassenen prima zitten. Prettig is hierbij dat de zitting hoog en lang is, waardoor de benen goed worden ondersteunt. Door de hoge opbouw is er daarnaast ook voldoende hoofdruimte. Voor wie (kleine) kinderen heeft kan de achterbank dus volledig naar voren schuiven, waardoor er meer ruimte is voor bijvoorbeeld een kinderwagen en het pak luiers. Helaas mag de Symbioz wel maar tot 750 kilo trekken, dus een caravanvakantie wordt daardoor wel wat lastiger.
Hoe rijdt de Renault Symbioz
Uit het persbericht van de Symbioz en tijdens de presentatie van de rijtest strooit Renault nergens met de termen dynamisch en actief. Een bewuste keuze overigens, want zo rijdt de Symbioz namelijk ook niet. Dit wil echter niet zeggen dat de Symbioz slecht rijdt. De standaard stoelen zitten goed, sturen gaat licht en er is voldoende veercomfort. Dit ondanks de (standaard!) 18 inch lichtmetalen velgen. Tijdens rustig tot vlot rijden is de Symbioz dan ook volledig in zijn element. De versnelling is adequaat en enkel een lichte brom laat merken dat de verbrandingsmotor aanslaat. Dit alles heeft wel als gevolg dat als het wat harder gaat, je ook al snel aan de grens van het comfortabele zit. De Symbioz hangt flink in de bochten en qua sturen is er simpelweg te weinig gevoel en feedback vanuit de voortrein. Zoals eerder aangegeven is dit echter niet per se erg, maar een duidelijke keuze vanuit de fabrikant. Daarbij komt ook nog eens dat de Renault ondanks het flinke overhellen alsnog voorspelbaar blijft, ook bij het diep aanremmen in de bocht zet de Renault niet onverwacht een stap op zij! Toch is al vrij snel duidelijk de Renault Symbioz dus vooral gericht is op comfort en is een rustige rijstijl het meest prettig.
Sterke punten
Het blijft opvallend dat Renault binnen het C-segment zoveel ruimte weet te bieden. Met name omdat de Symbioz dus geen elektrisch platform is. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor bestuurder en passagier, waarna ook de passagiers op de achterbank nog meer dan voldoende ruimte overhouden. Prettig is eveneens dat je niet per se in bepaalde zithouding gedwongen wordt achterin, maar er voldoende ruimte is om, bijvoorbeeld tijdens langere reizen, te kunnen verzitten. Ook het comfort van de Renault staat op een hoog niveau. Zo is er weinig windgeruis, doet de motor stil zijn werk en zitten de stoelen erg prettig, juist omdat de zitting niet te zacht is.
Meest prettig is echter een knop die ervoor zorgt dat de rijhulpsystemen uitgeschakeld worden. Door middel van deze knop worden niet simpelweg alle rijhulpsystemen uitgeschakeld, maar enkel degene die je geselecteerd hebt. Wil je af van dat vervelende piepje als je 1 km/u te hard rijdt? Gewoon instellen onder die knop en bij het starten één keer indrukken en klaar. Of wat te denken van het verlaten van de rijstrook zonder te knipperen, hups onder de knop instellen en klaar. Het is echt verwonderlijk waarom niet meer fabrikanten hiervoor kiezen.
Zwakke punten
Ondanks dat de Symbioz dus duidelijk op comfort gericht is en rijdynamiek ver te zoeken, zijn er wel zaken die storend zijn. Zo is het sturen, zeker in lange doordraaiers, simpelweg te vaag. Na het inzetten van de bocht blijken er regelmatig kleine correcties nodig te zijn halverwege, wat dus eigenlijk wat afbreuk doet aan de rust aan boord. Ook de combinatie van motor, elektromotor en versnellingsbak is niet altijd even prettig. Op kwart gas gaat alles soepel en is er voldoende versnelling. Bij het gas dieper intrappen tijdens het even snel inhalen, invoegen of versnellen, zorgt ervoor dat de versnellingsbak een paar versnellingen terug moet. Op zich geen probleem, maar het moment dat dit gebeurd na het indrukken van het gaspedaal duurt gewoon te lang. Daarbij komt ook nog eens dat de Symbioz dan eigenlijk teveel lawaai maakt. Dit lawaai komt ook terug in de niet consistente climate control. Deze is ten eerste al niet dual zone (ook niet in de duurdere uitvoeringen) en ten tweede weet hij het interieur niet altijd op temperatuur te houden. Gevolg is dus dat de airco-unit ineens weer aanspringt met veel kabaal.
Uitrusting
De Symbioz komt in eerste instantie in drie uitrustingsniveau’s op de markt. Dit zijn opvolgend de Techno, Esperit Alpine en de Iconic. Opvallend is dat de basisuitvoering Techno eigenlijk al alles biedt wat nodig is. Zo is daar standaard climate control, adaptieve cruise control en Android Auto/Apple Carplay. Meer is eigenlijk niet nodig. Optioneel kan er overigens nog wel gekozen voor een zeer bijzonder zonnedak. Dit dak kan verder niet open, maar wel verduisterd worden tot een melkglas look. Dit verduisteren gebeurd door kirstallen onder stroom te zetten, die daardoor een bepaalde richting uitdraaien en het glas verduisteren of juist doorzichtig maken. Dit kan per zitrij en is eenvoudig met een knop te bedienen. In ‘melkglas’ conditie houdt het daarnaast de warmte buiten.
Conclusie
Renault zorgt zelf voor een zeer drukbezet C-segment. Uiteindelijk blijkt hier dus echter wel een doordachte strategie achter te zitten. Ondanks al die drukte, is er dus inderdaad nog voldoende ruimte voor de Symbioz. De keuze voor dit model is echter wel vooral voor diegene die niet elektrisch kan of wil rijden. Wie dan uiteindelijk kiest voor de Symbioz, koopt voor een prijs van €36.490,- een serieus ruime comfortabele auto in het C-segment. Die daarnaast ook nog eens eigenwijs gericht is op comfort in plaats van dynamiek. Iets wat binnen de SUV-trend van tegenwoordig een hele verademing is.