In de vakantietijd zie je ze weer veel rijden: auto’s met dakkoffer. Zo’n bak op het dak zorgt wel voor veel luchtweerstand, wat zeker bij een elektrische auto een groot effect heeft op het bereik. Sommige EV-rijders monteren de dakkoffer daarom andersom.

Het ziet er natuurlijk koddig uit, zo’n dakkoffer die andersom gemonteerd is. Met de hoge kant voor is de vorm van de dakkoffer een groot contrast met de vorm van de auto. Toch is het geen gekke gedachte om de dakkoffer zo te monteren. Op deze manier krijgt hij immers een druppelvorm, waarvan we allemaal weten dat die het meest aerodynamisch is. Denk aan een vleugel van een vliegtuig.

Afgelopen jaren hebben verschillende eigenaren van elektrische auto’s tests gedaan met dakkoffers. Zij hebben gekeken of het andersom monteren van een dakkoffer de auto zuiniger maakt. En wat blijkt? Het effect is aanzienlijk! Bij Peter Fritzson bijvoorbeeld, lid van de Tesla Sweden Club, kostte een andersom gemonteerde dakkoffer nog maar 4% bereik, tegen 16% als hij hem monteerde zoals de fabrikant bedoeld had. Andere EV-rijders bemerkten voordelen van een andersom gemonteerde dakkoffer. Bjørn Nyland uit Noorwegen zag ook duidelijk verschil. Niet alleen verbruikte zijn Tesla minder elektriciteit, maar ook was het windgeruis aanzienlijk minder. Gemiddeld scheelde het verbruik zo’n 9%. Youtuber fossil free had hetzelfde resultaat met zijn Polestar.

Dakkoffer door fossil fuel

Afgeraden

Toch betekent dit niet dat je direct je dakkoffer andersom op je auto moet monteren. Fabrikanten raden dit zelfs sterk af. De dakkoffers zijn niet gemaakt om andersom gemonteerd te worden. Zij zijn ontworpen voor een luchtstroom van één kant. Dakkoffers moeten met enorme windsnelheden kunnen omgaan, dus daar wil je niet teveel mee rotzooien. Bovendien zijn er botsproeven mee gedaan. Door de dakkoffer andersom te monteren, gebruik je het product op een manier waarvoor het niet ontworpen is, en waarop het niet getest is.

Sommige fabrikanten, zoals Thule, hebben ondertussen een dakkoffer ontworpen die voor het oog andersom staat, dus met de hoge kant boven. Deze ziet er dus wat vreemd uit, maar verbetert de luchtweerstand en is ontworpen om op deze manier gebruikt te worden. Het meest zuinige is echter helemaal geen dakkoffer. Als je bergruimte te kort komt in je auto, dan is een koffer op de trekhaak, dus achter de auto, het meest zuinige. Met een correct gevormde box op de trekhaak kan een elektrische auto zelfs méér bereik krijgen, omdat het werkt als een soort spoiler of longtail. Het blijft bijzonder, die aerodynamica.

Foto’s: Youtube / Bjørn Nyland / fossil free

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *