Mijn vorige rijtest ging over een Mercedes-Benz E-Klasse. Die auto had nagenoeg exact dezelfde prijs als deze BMW 5-Serie. Ongeveer 107.000 moeten ze beide kosten. Hoe de Benz uitstak in zijn klasse, valt de BMW een beetje buiten de maat. De grote luxesedan die net onder de M5 is gepositioneerd, heeft eigenaardige eigenschappen die niet horen bij dit soort auto’s. Natuurlijk, hij is ruim, snel en geavanceerd, maar er wringt iets…
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Elektrisch bereik | – Zwarte accenten |
+ Dashboard | – Goedkoop interieur |
+ Ruimte interieur | – Langzame versnellingsbak |
Wat is de BMW 550e?
De BMW 550e is in principe niks nieuws. Het is de allernieuwste generatie vijfserie en daarvan is het de allerduurste motorisering en uitvoering onder de M5 die op het moment van testen nog niet beschikbaar was. Het is een grote luxesedan die ook nog sportiviteit meedraagt. Het is geen comfortoase zoals sommige andere auto’s, maar lekker zit je gegarandeerd.
Het ontwerp van de huidige 5 is vrij omstreden. De grote gedaante van de vijf roept vragen op. Waarom is alles zo massaal en waar is de elegantie in de vijf te vinden? De lijnen en vouwen zijn agressief en de grille (die ook nog eens verlicht kan zijn) is enorm. Hoe boos en controversieel de voorkant van de BMW 550e is, hoe rustig en rechtlijnig de achterkant van de auto is. Het contrast tussen de voor en achterkant is ongemakkelijk, alsof alle boosheid is verdwenen richting de achterkant van de auto.
Wij reden een BMW 550e. De 550 staat voor de hoogst gemotoriseerde vijfserie en de e voor het feit dat het een PHEV is. De 3.0 zes-in-lijn met turbochargers levert 313pk. De elektromotoren daarnaast geven de 5 nog eens 197pk elektrisch erbij. Totaal mag je spelen met 489pk gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Zuinig wanneer nodig en snel wanneer gewenst, dat vinden wij nog eens een fijne combinatie.
Hoe rijdt de BMW 550e?
In de BMW 550e ben je altijd aan. Met of zonder elektrisch vermogen, de snelle vijf is altijd klaar voor een sprintje. Dat voel je in alles. Het sportieve interieur geeft je al enige hints, maar het wordt pas écht duidelijk wanneer de zescilinder tot leven brult. Het interieur knuffelt je, maar straalt geen kwaliteit uit. Dit zou ook in een 1-Serie kunnen zitten, zeg maar. Als het informatiescherm is opgestart, de gordel is omgedaan en de wettelijk verplichte doch zeer irritante snelheidswaarschuwing via de sneltoets op het stuur vakkundig de mond is gesnoerd, is het tijd om te gaan.
Wegrijden doet men normaalgesproken in stilte, alleen op elektriciteit. Maar, ik ben 12 jaar oud en vind bromgeluiden vet, dus ik start vaak in de sportstand. Dan brult de zescilinder tot leven en doet de auto schudden. Het geluid uit de uitlaat valt tegen, maar vanbinnen klinkt de motor zalig. Het wegrijden gaat goed, de automaat doet goed zijn werk en de algehele rijervaring is soepel. Het sturen gaat goed, maar door de brede banden voelt het soms wat tegendraads.
Op hogere snelheden voel je het gewicht van de 550e. Hij glijdt een beetje op zijn wielen, logisch natuurlijk. Het remmen en sturen roept over het algemeen vertrouwen op, naast natuurlijk de BMW sportiviteit die we gewend zijn. Het zicht is prima, het is af en toe lastig om in te schatten waar de auto eindigt, maar gelukkig leven we in de tijd van sensoren en camera’s.
Sterke punten
Tegenwoordig zijn PHEV’s ontzettend goed, allemaal eigenlijk. Steeds meer auto’s zijn als de accu leeg is, gewoon een normale hybride en niet als vroeger gewoon een zware auto. Dat is fijn. Toch is er een merk wat er, volgens ons in ieder geval, met kop en schouders bovenuit steekt. Dat is BMW. Het elektrische bereik en ook de prestaties tijdens volledig elektrisch rijden zijn beide echt heel goed. 80km elektrisch, daar draait hij zijn hand niet voor om. Gunstig voor als je bijvoorbeeld een laadpas van de zaak hebt.
Ja, wij missen ook de fysieke knoppen. Maar, voor een auto die bijna alles via het scherm laat bedienen, is hij ontzettend goed ingericht. Het dashboard is niet alleen mooi, maar ook nog eens functioneel. Sowieso vinden wij de combinatie van kristal en carbon niet ontprettig. Daarnaast is het fijn dat er ook nog wát fysieke knoppen of sliders zijn voor bijvoorbeeld de luchtstromen in de auto. Het is lastig om een systeem in een auto gemakkelijk en overzichtelijk te laten aanvoelen, toch heeft BMW het voor elkaar gekregen.
Dan, logisch maar wel verrassend zeldzaam: een grote auto met ruim interieur. Zelfs bij BMW lukt het niet altijd om in een forse wagen een interieur te stoppen waar daadwerkelijke mensen in kunnen zitten. De i4 is daar een voorbeeld van. De 550e heeft gelukkig de memo wél meegekregen. Voorin, achterin, omhoog en opzij is er genoeg ruimte voor alles wat je maar kan bedenken. Zowel voor je benen als je hoofd, dus dat is een pluspunt. Iedereen kan comfortabel zitten in de nieuwe vijf.
Zwakke punten
Dan nu: de negatieve punten. Allereerst begin ik met een vreemd iets, namelijk de dorpel. Die kan bij de nieuwe 5 namelijk maar in één kleur besteld worden en dat is zwart. Dat is niet alleen vervelend, maar ook nog eens niet iedereens smaak. Ook de zwarte details op de voor- en achterbumper zijn op bijna elke uitvoering zichtbaar. Dat is een ontwerpkeuze, maar wel een vervelende. Als je je dorpel in kleur wil, moet je een M5 kopen en dat is natuurlijk ook weer zo wat.
Ook jammerlijk is, hoe goed het ook werkt, het interieur is naast het dashboard best goedkoop en saai. Veel zwart en onafgewerkt plastic is gestrooid in het interieur. Het kraakt, voelt goedkoop bij aanraking en is gewoon niet die 107.000 euro waard die je ervoor moet neertellen. Dit moet beter kunnen, zeker van een premiummerk zoals BMW.
Dan het laatste punt, de langzame versnellingsbak. Hiermee bedoel ik niet dat tijdens het rijden het schakelen lang duurt, maar bij het wisselen van rijrichting heeft de bak nog wel eens moeite met registreren wat je wil doen en daarbij ook actie ondernemen. Dat is vooral vervelend bij straatjekeren of inparkeren in de drukke stad. Dit probleem is al wat langer aanwezig, sinds de vorige generatie 3-Serie klagen wij hier al over.
Uitrusting
Op auto’s tegenwoordig zit zo ontzettend veel moois dat het niet loont om een hele lijst op te noemen. Wat wel fijn is, is de uitschieters of bijzondere dingen te benoemen. Dat ga ik hieronder dan ook doen.
De kleur, Brookly Grau, kost bijvoorbeeld 1295 euro. Het zwarte leer kost 1796 euro. Verder betaal je 1500 euro extra voor de velgen en ongeveer 5500 euro voor het M sportpakket en het M sportpakket pro wat hier beide op zit. Veiligheidssystemen zoals een uitgebreider parkeersysteem kosten tussen de duizend en tweeduizend euro.
Totaal zit er 20.000 euro aan opties op deze auto.
Conclusie rijtest BMW 550e
De BMW 550e biedt krachtige prestaties met een indrukwekkend elektrisch bereik van 80 km en een comfortabele, ruime cabine. Het dashboard is zowel functioneel als stijlvol, hoewel het interieur als geheel goedkoop aanvoelt door het gebruik van veel zwart plastic. Ondanks de sportieve rijeigenschappen, kan de versnellingsbak traag reageren bij het wisselen van rijrichtingen, wat vooral storend is in stedelijke situaties. Het ontwerp van de auto is omstreden, met een agressieve voorkant en contrasterende achterkant. Al met al combineert de 550e sportiviteit met comfort, maar mist het de verfijning die van een premiummerk zoals BMW verwacht mag worden.
De BMW 5-Serie is in de basisuitvoering op benzine verkrijgbaar vanaf 66.096,- euro (in België vanaf 62.280,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op precies 107.837,16 euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger